Jump to content
PyroForum.nl

Sterren


Recommended Posts

Een topic over sterren bestond bij mijn weten alleen in het engelse gedeelte, dus ook een nederlandse versie.
Op het engelstalige deel had Blaf het over deze compositie

GOLD & SILVER RAIN

Potassium Nitrate 60
Sulphur 6
Charcoal 39
Dextrin 5

En ik vroeg me af of de kaliumnitraat te vervangen is door chili...dat je dan gele sterren krijgt met goude vonken zegmaar. Ik denk dat dit moet kunnen, aangezien kaliumnitraat en natriumnitraat niet zo heel erg verschillend zijn...
Een ander voordeel is dat ik mijn KNO3 dan kan bewaren voor BP enzo...

Link to comment
  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Moet ik bij deze compositie een soort papje/deeg maken met water? of is het verstandiger om dit te maken met iets vluchtigers als spiritus bijvoorbeeld.
Verder vroeg ik mij af of ik met kopernitraat met houtskool en dextrine, miss met toevoeging van KClO3 of een andere stof, blauwe stars kan maken. Ik zag deze compositie er nog niet tussen staan, maar is hiermee een enigzins blauw-ogend resultaat mee te bereiken of droom ik nu van onzinnige dingen?

Link to comment
Guest Richard

En daarbij zal de oranje kleur van koolstof je blauwe kleur verpesten. Bariumnitraat wordt ook veel gebruikt en trekt ook water aan, hoewel daar wel alternatieven voor zijn.

Link to comment
  • 2 weeks later...

hoe maken jullie je sterren? Persen, snijden of rollen? ik probeer ze te maken door Green Powder met dextrine te mixen en een plakkerige stof van te maken. Dan rijst korrels gebruiken voor de kern en dan maar rond rollen in een bak.

maar ze pakken nooit het Green Powder op.

grz

Link to comment

Je moet (licht) vochtige rijstkorrels gebruiken en droge green powder (met een beetje dextrine). Dat zou al beter moeten werken, heb je een starroller of rol je de bak met de hand?
Het kan ook zijn dat je green powder te grof is om zich aan de rijst te hechten.

Link to comment
  • 3 weeks later...

zou bij deze compositie het uit maken of het robijn schellac is of powderd schellac?

Red fire composition #2
Source: "Mengen en Roeren"[6], page 223.
Comments:
Preparation:

Strontium carbonate...............................16
Potassium chlorate................................72
Powdered shellac..................................12

Link to comment

ethanol koken en daar de schellack in oplossen, en daar de rest bij doen en dan van de 'pap' die jedan overhoud sterren maken dacht ik, maar het schijnt dat je met deze methode een kleverige zooi overhoud die niet goed wil drogen. Het kon ook dacht ik door er een paar procent dextrine door te dien en dan gewoon met water waardoor dextrine als bindmiddel dient en schellack alleen als chloor donor. Als je die manier neemt kun je misschien een beetje arabisch gom oplossen en er overheen spuiten, dan krijg je keiharde sterren schijnt.

Link to comment

het lijkt me slimmer om pumped stars te maken, dit kan al met een kurk, een pvc buis van ± 10 cm, en een houten stokie (van meer dan 10 cm)

je zorgt dat de kurk zo dik is dat hij precies (niet té strak) in de pvc buis past, je lijmt de houten stok goed aan/in de kurk, en je bent klaar

je neemt dan je compositie waat de schellack (verpoederd) al in zit, maakt dat kleverig met ethanol (spiritus kan toch ook?), dan doe je dat in je star pump, je zet het met de kant waar het in zit op een stukje dubbel wc-papier, en duwt hard op de stok (waardoor dus de kurk je comp samenperst)

als je het goed doet zie je wat ethanol eruit treken in het wc-papier, doe dit dan nog eens op droge plekken van het papier, tot er niet veel meer uittrekt, dan duw je de ster eruit, laat je hem drogen, en met ethanol zou 'ie in een paar uur goed droog moeten zijn.


als je een klont met lont wil, kun je heto ok zo doen, maar dan duw je er een lontje in voordat je hem aandrukt, dit lontje wordt dan wel dubbelgevouwen, maar daarna buig je hem gewoon weer recht, doet het nog wel.

ik gebruik dat als "instant heksenkring" :) met oud en nieuw
gewoon neerzetten, vanalles omheen, aansteken, rennen :)

Link to comment
  • 1 month later...

Kan je als star-compositie een gewone 'Colored fire' compositie gebruiken en er gewoon Dextrine bij doen?
Voorbeeld:

Blue fire composition #4
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "Magic With Chemistry"[7], chapter "colored fires"
Comments:
Preparation:
Potassium nitrate.................................1
Copper(II)oxide...................................1
Hg2Cl2............................................1
Charcoal..........................................1

+5% Dextrine

Link to comment

Shit man..
Ik wil er achter komen of dat nou werkt (van de colored fire compo), maar ik heb geen kwikchloride en koperoxide, en m'n scheikunde docent wilde het niet verkopen aan mij :cry:.
En om aan te schaffen, zonder garantie dat dat de stars 't doen, wil ik eigenlijk niet.

Dus mijn vraag:
Wil iemand zo aardig zijn om het voor mij te testen?
Want als het werkt, koop ik de chems zeker in.
Dus wil iemand dat ALSJEBLIEFT even testen?
Want dat maakt mij heeeel blij :D:D.

B.v.d. Duvel

Link to comment

Comp is waarschijnlijk overfueled, probeer misschien een sterkere oxidator. Heb je trouwens het juiste koperoxide gebruikt, zoals je wellicht weet heeft koper meerdere valenties,

Let trouwens heeeel goed op met kwikchloride want dat spul is heeel giftig, stukken giftiger dan kwik zelf.

Link to comment

Ja Tyneman, ik zag het nadat ik hier had gepost.
Wel jammer dat hij 't niet goed doet, ik heb hier nog wel wat blauwkleurigs voor je:

Blue star #1
Preparation: Dampen with alcohol/water 70/30 to make cut or pumped stars.
Potassium perchlorate.............................66.5
Red gum...........................................9.9
Cupric oxide......................................13.4
Parlon............................................5.4
Soluble Glutinous Rice Starch or Dextrin .........5.6 or 4.8

Blue star #2
Preparation: Add 25 volume parts of water to dextrin and mix in the other ingredients. Use more water if necessary.
Ammonium perchlorate..............................60
Sulfur............................................17
Copper(II)oxide...................................20
Dextrin (binder)..................................3
Red gum or Shellac................................6

Gebruik gewoon geen binder, dan is het een doodnormale vlamcompo volgens mij :roll: .
Een vraag: het is jullie vast wel opgemerkt dat je heel vaak ammonium perchloraat nodig hebt, kan je de NH4ClO4 vervangen door KClO4?
Zo nee, waarom niet?

Link to comment
Een vraag: het is jullie vast wel opgemerkt dat je heel vaak ammonium perchloraat nodig hebt, kan je de NH4ClO4 vervangen door KClO4?
Zo nee, waarom niet?

Nee, want:

NH4ClO4 zorgt voor een verbranding met een relatief lage temperatuur, dit is noodzakelijk voor een blauwe kleur.
Daarbij is NH4ClO4 ook nog eens een goede chloordonor en KClO4 niet.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...