Jump to content
PyroForum.nl

Een Fluitpijl En 5 Identieken Knalpijlen


Recommended Posts

Gister kwam een vriend langs en hoe kan het dan ook anders om dan wat vuurwerk te maken. Dus dat hebben we gedaan en hier is het resultaat;

1 fluitpijl met 8 gram whistle (KCLO3 en natriumbenzoaat) en 5 identieken knalpijlen met een report van 5 gram flash.

Specs van de knalpijlen.

casing: PVC 14mm ID
core: 20mm
nozzle: 3,5mm
propellant: 7 gram mp (75/15/10)
delay: 1 gram zwavelloos buskruit met bentoniet (2/1)
knal: 5 gram kaliumchloraat, aluminium (65/35)

De fluitpijl was een pvc buis van 12 cm lang en een ID van 14mm hierin kleine eindstop en daarin geperst de whistle compo.

filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=gJVjM0xhEOA

al met al zeer geslaagd!

Link to comment

Eigenlijk was het geen balsa meal maar heel slecht barbeqeu zak houtskool. Desondankt schoten ze eigenlijk wel heel snel de lucht in, maargoed dat is toch mooi?

@keesthemad; kees hoe bedoel je doorgelont naar je effect? bedoel je dan van de pijl naar de knal of gewoon de pijlen achter elkaar? mocht je van pijl naar knal bedoelen dan is dat heel simpel uit te leggen.
nadat je je mp in het buisje hebt geramt gewoon 1 gram delay mix rammen en daarna meteen je flash erop.

Link to comment

Ja het zijn inderdaad mooie pijltjes daarbij komt dat ze snel en makkelijk te maken zijn. Het enige nadeel is dat het aluminium in contact komt met het kaliumnitraat van de delay mix. Daarom vroeg ik me eigenlijk af of boorzuur het aluminium neutraliseert of het kaliumnitraat? Want dan weet ik of ik het in de delays mix moet doen of in het flash. Iemand een idee?

Link to comment

Geen van beiden. Als een mengsel van kaliumnitraat en aluminium vocht bevat wordt de kaliumnitraat op micromoleculair niveau gemengd met de aluminium, waardoor een dubbele decompositie plaatsvindt. Er ontstaat dan een base, die vervolgens de met aluminium reageert in een exotherme reactie. Als dit een paar keer met enkele atomen gebeurt is er niet zo veel aan de hand, maar als de reactie te warm wordt kan er een spontane ontsteking plaatsvinden. Als je meal als doorvoer gebruikt naar een flash met dark aluminium is er echter niet veel aan de hand, mits alles droog is. Dark aluminiums hebben over het algemeen een dikke oxidelaag, waadoor ze minder gevoelig voor dit probleem zijn. Daarbij is het oppervlak tussen de meal en de flash niet heel groot, dus voor dit soort pijltjes is de kans dat het mis gaat verwaarloosbaar klein.

Voor een KNO3 / (S) / (Dark) Aluminium is boorzuur echter wel ten alle tijden op zijn minst aan te raden. Bij dit soort flashes is het oppervlak van de kaliumnitraat en aluminium voldoende groot voor een spontane ontsteking, en daarnaast reageert aluminium graag met eventueel aanwezig zwavel onder invloed van vocht.

Link to comment

Het kan wel. Er is ook eens een schip in brand gevlogen door acute roest, datzelfde kan met je flash gebeuren. Maar de kans dat je flash af gaat omdat je je niet geschoren hebt is waarschijnlijk groter. Snap je, de kans zal ergens op 1:1mld liggen of nog kleiner. Gewoon veilig om te maken dus. Het boorzuur is er alleen voor om te zorgen dat de houdbaarheid een stuk hoger blijft. Die overgens wel op dit principe berust, maar de snelheid is erg langzaam.

Kees.

Link to comment
  • 1 year later...
Ik gebruik geen rocket tools ik boor gewoon een gaatje erin.


Gebruikte je kattengrind als stop? Als ik een gaatje wil boren in samegeperste kattengrind brokkelt het altijd af, vandaar dat ik rocket tools heb gemaakt.
Of heb jij die rode klei gebruikt ("stopkruit" voor alle duidelijkheid)?

mvg

.sn33uwk3tt1ng Edited by .sn33uwk3tt1ng
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...