Jump to content
PyroForum.nl

Fotokokertjes-kanon


Tyneman

Recommended Posts

Zo, Tyneman heeft een nieuw speledingetje gemaakt. En het werkt nog ook. ;)
Op deze site vond ik een leuk apparaatje. Een plankje om fotokokertjes mee te lanceren.
Ze zijn er te koop, maar ook erg simpel zelf te maken.

Hier ziet u mijn resultaat:


De ontsteker en de vonkdraadjes los (Slechte foto's, maar men snapt het wel):
http://pyroforum.nl/uploads/post-149-1202468983.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-149-1202468924.jpg

Als brandstof gebruik ik 1 á 2 druppels wasbenzine. Dit omdat parfum vreselijk meurt en minder goed brand. In het kokertje doe ik 1 glasparel, en daarop 2 druppels wasbenzine. Potje dicht en even het pareltje laten rondrollen. Paar keer klikken en BOOM. Kokertje vliegt snel een meter of 10.
Filmpje:
Kokerkanon.wmv

Link to comment

1 Woord: Geniaal. Echt geweldig hoe je met vluchtige brandstoffen iets flink ver weg kan schieten.
Inderdaad een beetje het idee van een spudgun, zoals shark al zei. Ik heb pas nog een "spudsniper" gemaakt. Een handformaat spudgun met een zoom scope(oude verrekijker gemold) en laser. Je schiet toch al gauw 200m ver, en knallen dat het doet!!

Link to comment

Waarschijnlijk zorgt de glasparel ervoor dat de wasbenzine goed verdampt. Dat zorgt er zeg maar voor dat als je schud, er luchtbeweging is aan de binnenkant van het rolletje. Zit dat bolletje er niet in, dan kan de lucht minder makkelijk in beweging komen door te schudden.

Edited by sueno
Link to comment

Leuk ding man! Veilig zat, en toch lekker binnen knallen. :P

Maar ik had een vraagje, wat is een glasparel en waar dient het voor?
Die glasparels heb je vast ook wel eens gebruikt bij scheikunde! Dat zijn die glazen bolletjes die je in water moest doen als je dat ging koken, maar waarvan de leraar nooit vertelde waar het goed voor was. ;)
Link to comment

Bes wel grappig ding alsk tijd over heb, (en dat heb ik toch altijd wel ;) ) zal ik er ook eens een keer bouwen. Zou gewone benzine ook werken of is dit te gevaarlijk?

Die glasparels dienen als kooksteentjes sommige vloeistoffen (bijvoorbeeld gedestilleerd water) kunnen opeens heel explosief gaan koken (kookvertraging).

Link to comment
Tyneman als ik jouw was zou ik je draadjes toch iets meer strippen aan de uit einden voor een betere vonk.


Wat is er mis met de vonk dan. Ik denk dat je bedoelt dat je de vonk niet ziet op het filmpje. Dat komt waarschijnlijk doordat de vonk zo kort is dat het net tussen twee beeldjes kan vallen waardoor je em niet ziet.
De draadjes hoeven niet gestript te zijn hoor, als de afstand klein genoeg is dan springt de vonk sowieso wel over.
Edit: @T. Misschien is het een idee om er vinnetjes op te maken, dan gaat ie misschien nog verder. Edited by sueno
Link to comment

Met zuurstof krijg je een soort knalgas. Het is in ieder geval heel snel want mijn pa had vroeger een keer met autogeen lassen een beetje acetyleen en zuurstof in een bakje met spijkers laten lopen en een vlammetje erbij gehouden. Toen kwamen de spijkers om zijn oren. Papieren bekertjes schenen ook leuk te zijn(lees: snippers)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...