Jump to content
PyroForum.nl

Eerste Vuurpijl Met Serieuze Report.


Recommended Posts

Vandaag heb ik mijn eerste vuurpijl met flashlading gemaakt. Ik beschikte eerst niet over de juiste chems voor flash. Omdat ik deze week een mooie bestelling heb binnen gekregen heb ik maar meteen een pijltje gemaakt.

De motor bestond uit 16mm ID pvc rond de 8 cm hoog, nozle en eindstop van 1,5cm bentoniet. Ik heb green powder gebruikt met ongeveer 1% alupoeder. En de core was ongeveer 4,5 cm diep. De flash lading was 7,5 gram kaliumperchloraat: german dark alu: zwavel in de verhouding van 64:23:13. De huls van de report was tevens van 16mm ID pvc. Hier was 1 eindstop van 2cm bentoniet in geramd. De andere eindstop was eerst een kartonnen schijfje en daarop 4cm hot glue.

De pijl heb ik gemaakt door in de eindstop van de motor een 2 mm gaatje te boren totdat ik net het green powder raakte. Hierin heb ik het lontje van de report gedaan. Dit bleek wel een beetje te lang te duren voordat de report afging, dit is ook op het filmpje te zien.

Eerst heb ik wat foto's van de pijl en lading.

De report:


De motor en report aan elkaar met 4 lagen kraftpapier.


De pijl helemaal af:


En hier het filmpje, helaas kan je alleen het opstijgen goed zien, maar de doffe knal kan je wel goed horen.

MOV00692.3GP

Volgende keer zal ik wel een filmpje s'nachts maken dan is het wat beter te zien. Maar al met al ben ik best tevreden!

Link to comment

Misschien is een bentoniet/MP(GP) 2:1 tijdsvertraging een goed idee. Zeer betrouwbaar en makkelijker te maken dan een gaatje maken en moelijk doen. Je kan dan gewoon 1 lange PVC buis pakken (aangezien je voor de report en de motor dezelfde maat gebruikt) en daarin de motor, delay en report inbegrepen maken. Veel makkelijker :P
4 cm hete lijm is veels te veel! Aan 1,5-2 cm heb je al genoeg. KClO4/GD is krachtig hoor. Heb ik ervaring mee overigens. Tevens heb je dan ook minder gewicht.

En die 16 mm PVC is toch 3/4 inch PVC?. Bestaan die nu ook in het geel?

Leuke pijl overigens :D

Link to comment

Mooie pijl! Het is me nog niet gelukt een 16mm pvc de lucht in te sture :P . Lukt goed bij jouw en zelfs met greenpowder!

Ik hang mijn payload aan de zijkant, kan je zeer goed timen. Alleen mijn laatste pijl was zwaar uitrichting.

Edited by danny db
Link to comment

@Tornadox

Hey dat is een goede tip man! Ik had daar al wel eens over gelezen. Ik gebruik kattenbakkorrels maar ik neem aan dat dat ook prima te gebruiken is voor de delay. En ja is volgens mij de 3/4 inch. Ik heb ze nog nooit in een andere kleur dan geel gezien:P

@ danny db, ik heb ook wel eens wat aan de zijkant gehangen maar ik vind dat er niet uitzien. Daarom had ik er ook ff een paar laagjes kraft omheen gedraaid!

Link to comment
  • 2 weeks later...

Het lukt me niet het filmpje te bekijken, maar ik heb laatst ook een raket met report gemaakt. Het was raket gemaakt van 3 uur gemild greenpowder (dus eigelijk geen green powder maar ook weer geen bp) met een 3 millimeter nozzle/core. Ik had ook 16 millimeter pvc gebruikt. De report was gemaakt van een mengsel van flash en whistle (waarom weet ik niet). Ik ben van plan siervuurwerk te gaan maken van deze raketten.



Als je het geluid erg hard zet is er een lange echo te horen. Met windows moviemaker heb ik bepaald dat de tijd tussen flits en knal 0,52 seconde bedraagd. De raket heeft zich dus ten tijde van de knal op minstens 150 meter hoogte bevonden.

Edited by explomaan
Link to comment

Nee Snooby, de motor bestaat alleen uit bentoniet, pvc en mealpowder.

De vertraging was inderdaad te lang, Ik heb moeite met juiste tijd vinden. Ik gebruik een vertraging van mealpowder-bentoniet 5 - 2. In deze raketten zat 1 gram van dat mengsel bovenop de mp. De core was ongeveer geboord 5 mm voor dit mengsel begon. Bij een andere, op dezelfde manier gemaakte raket ging de lading echter al tijdens de 'lift' af ( op ongeveer 10-15 meter hoogte).

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...