Jump to content
PyroForum.nl

Gevaren Ammoniumnitraat En Zwavel.


pyrobass

Recommended Posts

Beste mensen.

Ik was laatst aan het rondsneuzen op internet over de gevaren van het mengen van bepaalde stoffen hierbij kwam ik een documentje tegen waarin een tabel staat met stoffen die in bepaalde mengels met elkaar kunnen reageren of instabiel zijn. In dit documentje stond ook dat je AN niet moet mengen met zwavel, waarom staat nergens op internet, en dat je AN niet met zwavel kunt mengen is wordt ook maar een paar keer vermeldt

Levert het mengen van zwavel en Ammoniumnitraat echt gevaarlijke situaties op? (IK heb AN voordat ik het documentje had gelezen meerdere malen met zwavel gemengt om te kijken of het wou branden maar het ontbrande niet.)

Edited by pyrobass
Link to comment

Voor zover ik weet levert het geen gevaar op, zolang je er natuurlijk geen det in prikt. Zelfde geld voor ANFO, het mengen van AN met brandstof wordt daarbij ook afgeraden maar het uiteindelijke risico onder normale omstandigheden is verwaarloosbaar.

Heel misschien kan er in vochtig milieu wat H2S ontstaan, door een zure reactie van het ammoniumion. Verhitten boven of 36 of 70 graden lijkt me een andere mogelijke risicofactor, bij de eerste verandert AN van structuur en bij te tweede wordt zwavel opeens stukken reactiever. Maar goed, wie gaat z'n compo's nou verhitten?

Link to comment
Heel misschien kan er in vochtig milieu wat H2S ontstaan, door een zure reactie van het ammoniumion. Verhitten boven of 36 of 70 graden lijkt me een andere mogelijke risicofactor, bij de eerste verandert AN van structuur en bij te tweede wordt zwavel opeens stukken reactiever. Maar goed, wie gaat z'n compo's nou verhitten?


Candy :P , het zou kunnen dat zwavel gereduceerd wordt door het NH4 ion ja, en H2S is vrij giftig. (Raar dat ik hier niet aan gedacht heb.)

Ik meende altijd dat AN pas kon detoneren onder grotere hoeveelheden bij verhitting (dus geen honderd gram maar enkele kilogrammen, niet dat ik AN verhit ofzo.)
Eerst zat ik zelf te denken aan schokgevoelig maar explosieven op basis van AN zijn bijna nooit gevoelig genoeg om zo te detoneren, vaak is er een booster nodig. Edited by pyrobass
Link to comment
×
×
  • Create New...