Jump to content
PyroForum.nl

Oudjaarsavond 2007 - 2008


superman21

Recommended Posts

ik heb nog wat mooie stokken gevonden. :huh: zelfs een hele pijl die niet af is gegaan :P maar ik ben niet zo erg dat ik die aan ging steken heb hem uit elkaar gehaald om te kijken hoe ze het doen.
Maar erg mooie filmpjes hier hoor ik hoop dat iedereen zo weinig CATO's zal hebben (of we zien er gewoon zo weinig dat kan ook hoor :D )
Groeten Mitch

Link to comment
Of je moet in de stad wonen en stokjes gaan oprapen, maar daar ben je nu al iets te laat mee :huh:

Dat is zeker een goede tip. Ik heb het gedaan, niet voor de stokken, want daar gebruik ik wel vuren voor, maar veel commerciele pijlen hebben een balsahouten stok, en iedereen weet waar je dat goed voor kunt gebruiken (neem ik aan). Scheelt een hoop geld iig.
Link to comment

No way dat dat balsa is. Weet je wat dat zou gaan kosten? De stokken die ik gevonden heb zijn allemaal van een populier-achtige houtsoort, vuren-achtige houtsoort of voor de echt grote stokken een mahonie-achtige hardhoutsoort. Ik gok dat het gewoon een goedkope snelgroeiende boom is die het in China ook goed doet, vrijwel zeker een loofboom.

Het valt me trouwens op dat vrijwel geen een commerciële pijl goed uitgebalanceerd is. Zelfs de dummy's die ik hier heb liggen zijn als uit balans, terwijl er dan nog niet eens lading in zit.

Link to comment
No way dat dat balsa is. Weet je wat dat zou gaan kosten? De stokken die ik gevonden heb zijn allemaal van een populier-achtige houtsoort, vuren-achtige houtsoort of voor de echt grote stokken een mahonie-achtige hardhoutsoort. Ik gok dat het gewoon een goedkope snelgroeiende boom is die het in China ook goed doet, vrijwel zeker een loofboom.

Way dat er wel degelijk ook balsa gebruikt wordt voor pijlen. Je vindt vele soorten stokken maar er zit ook balsa tussen. Ik heb hier vanuit mijn oude vliegende vliegtuigen modelbouwhobby nog wat balsa strips liggen, en deze zijn identiek aan sommige gevonden stokken. Verder is balsa afkomstig van een Ochroma Pyramidale, een loofboom die het vooral onder de evenaar goed doet. Het is een snelgroeiende boom die veel voorkomt. Kortom, deze kan daar best goedkoop zijn, groeit snel, en is dus ideaal voor het gebruik aan vuurpijlen. Edited by superman21
Link to comment

Erg leuk om de resultaten voor oud en nieuw te zien! Zitten mooie dingen bij.

Het valt me trouwens op dat in veel filmpjes de shells niet symmetrisch breaken en dat vaak de sterren in het midden niet aan gaan. Misschien doet iedereen het zelfde verkeerd ?

Ben benieuwd wat de oorzaak is. (te harde break, geen goede prime, geen goede pasting ect ect)

Link to comment

Over dat midden (geen sterren) heb ik ook na zitten denken.
Misschien is het wijsheid om een test te doen vlak boven de grond, waarbij je precies weet op watvoor positie de shell zich bevind.
Het is wel lastig om sterren precies op de rand van een hemi te krijgen. Wellicht is dat het probleem. misschien komt het bij grotere shells minder voor, omdat de hemi rand relatief minder aanwezig is.

Die stokken lijken mij ook balsa hout. Het is inderdaad een snel groeiend soort, daarom is het ook een lichte houtsoort.
Alles behalve naaldbomen zijn loofbomen, makkelijke gok.
Dat balsa zo duur is, komt omdat het alleen in de modelbouw gebruikt wordt, dus weinig markt of-te-wel weinig aanbod. Wat weer resulteert in hoge prijzen.

Uitbalanseren is absoluut geen must voor elke vuurpijl, als de motoren machinaal en consistent gefabriceerd zijn is dat zogenaamde evenwichtspunt net onder de motor helemaal niet nodig. Een goede symetrie van de gehele pijl is daarbij veel belangrijker en een lichte stok speelt dan ook een minder belangrijke rol voor de route van een pijl.

Link to comment

Jongens deze topic gaat over fimpjes, stokken voor vuurpijlen liggen gewoon bij de bouwmarkt bij de sierlijstjes rond 4 of rond 6 mm.. zelf op lengte knippen klaar.(of vierkant)
Sterren kun je testen met een metalen lanceerbuis met een beetje lift.
En dat de sterren niet goed aan gaan ligt aan de prime he .( of verkeerde combi break en stars )
Btw bij skylighter verkopen ze nu die sterren test buizen , iets van vier verschillende diameter pijpjes op een plaat.
Mijn advies gebruik andere recepten waarbij tevens vernoemd staat welke prime en welke break erbij te gebruiken. Het is net als met de rest van het vuurwerk .. het kruit is allemaal zo gemaakt , maar de toepassing in een werkend vuurwerkstuk is altijd wat meer denkwerk dan men verwacht.

Jason

Aldus filmpje..2 .. wat zie je: eerst een lampion dan watervalletje dan een wheel rood naar groen, en dan 1200sh romijnse kaars en tenslotte een fontein achtig iets. Beetje puinzooi allemaal maarwel gezellig .het was dit of geen filmpje. ik heb hoop gezeik met digitaliseren dus de rest zal wel een weekje duren nog, dan zal ik ook de huidige filmpjes wat aanpassen.
http://www.youtube.com/watch?v=bB0-yBb5i7E

Edited by Jason
Link to comment

Ach als we voor iedere afdwaling een nieuwe topic moeten gaan aanmaken, dan hebben we allemaal topics van 4 berichten, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Maar back on topic dan maar.

Jason heb je ook iets van vuurlijlen of mortieren ofzo op film? Die fonteinen vind ik niet zo spectaculair moet ik eerlijk zeggen.

Link to comment

nou, ik vind die lampion wel humor :P waarvan heb je die constructie gemaakt? sathe prikkers?
of iets van heel dun ijzerdraad en een kartonnen hulsje+grote papieren zak?

Die waterval is wel grappig.

Dat wheel zou ik denk ik met iets van karton doen eventueel met verstijvingsribben erop geplakt, dan heeft ie minder massa te versnellen :huh:.

Link to comment

hee high denstiy,
Een lampion is een ring van ijzerdraad met een kruis erin voor het middelpunt, en dan een zak papier of plastic vuilniszak eraan. Het randje van de zak steeds inknippen en om de ring lijmen. of met plakband half zak half ring. En dus in het midden een bakje of metalen netje met hexamine erin of een flink stuk aanmaakblokjes. Of een andere brandstof.
Het ligt voor de hand dat je het gewicht compenseert met de volume van de zak.
Je kunt ook gewoon een rechte lampion van driekoningen het kaarsje aan de openkant brengen en aansteken. ( en Geduld !!)

Maar die op het filmpje was gewoon gekocht, sinds begin vorig jaar worden die verkocht in nederland.
En 6.5 euro ( deze maat), daar kun je zelf niet voor hobieen, die zijn ook geinpregneerd dus kun je hem makkelijk alleen oplaten. En dan het mooiste ze hebben ook genoeg lift power over om een en ander aan vuurwerk mee omhoog te laten. Dat heb ik ook gedaan en op film, dat filmpje komt nog.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...