Jump to content
PyroForum.nl

Dextrine probleempje


Pyrofanatic

Recommended Posts

Even een topicbumb, want er zijn toch nog een aantal vragen onbeantwoord!

Ik zat eens even de chemische processen rond hydrolyse van (mais)zetmail te bestuderen. Conclusie is dat maltodextrine een verder gehydrolyseerde vorm van dextrine is. Zo van, er komen veel maltosemoleculen in voor (bron). Maar maltose is een koolhydraad dat heel andere eigenschappen heeft als dextrine, want hoe langer die ketens zijn, hoe beter het bindt, toch? En maltose is een verknipt dextrine-molecuul. Dan komt het er dus op neer dat maltodextrine veel slechter bind dan 'gewoon' dextrine. Klopt die redenatie?

Overigens, ik neem aan dat het zelf vervaardigen van dextrine helemaal nergens over gaat, want je krijgt het toch nooit voor elkaar om in een oven die maïzena zo perfect te laten hydroliseren? Ik bedoel, het resultaat zal misschien uit 20 % dextrine bestaan, terwijl die andere 80 % allerlei willekeurige glucose ketens zijn. Of valt dat mee?

Ook zat ik me af te vragen, is dextrine van invloed op de brandsnelheid van je compo? Het blijft tenslotte glucose-een koolwaterstof- wat vast wel als brandstof gaat functioneren als je de fik erin zet?

Hopend hiermee wat discussie te doen ontstaan besluit ik: Maltodextrine wordt warm als je het op je tong legd, echt een grappige ervaring!

Link to comment
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het functioneert inderdaad als brandstof, maar het is een hydraat dus vertraagt de verbranding ook weer. De zuiverheid van de maltodextrine die ik gebruik als bindmiddel is in ieder geval boven de 95%, want dat is foodgrade spul. Als je het zelf maakt zitten er uiteraard onzuiverheden in, maar dat zal echt geen 80% zijn. Je maizena waar je mee begint is immers ook best redelijk zuiver.

Link to comment

Het controleren van de zuiverheid van je dextrine vrij simpel, aangezien maizena nauwelijks oplost in water en dextrine en andere korte ketens wel. Als je goed verhit, en je product lost volledig op in water weet je zeker dat je goed zit. Waarschijnlijk is dit minstens net zo zuiver als maltodextrine uit de winkel.

Verder heeft de ketenlengte denk ik niet bijzonder veel invloed op de bind-capaciteit. Ik heb bijvoorbeeld ooit wel eens rode stars op basis van KClO3/SrCO3/Suiker gemaakt (dus zonder extra binder), en die werden na drogen (duurt wel wat langer :lol:) ook knoerthard.

Link to comment

Hmmm, tja, de populariteit van maltodextrine zegt natuurlijk al genoeg. In dat geval kan ik blij zijn met m'n cheap-ass pot maltrodextrine! Dank jullie voor de respons, ik ben weer overtuigd van de werking!

@ Leander: Mijn redenatie werkt ook onder andere gevoed door het feit dan zetmeel zelf in voedsel als bindmiddel wordt gebruikt. Daarom snapte ik eigenlijk niet waarom je het nog zou moeten omzetten naar dextrine en nog kortere polymeren. Maar nu ik erover nadenk, dat zal wellicht te maken hebben met de oplosbaarheid van dextrine en de brandbaarheid ervan.

Link to comment
  • 6 months later...

Bump, en bumpen doe je niet zonder een mooie foto!



Het ziet er uit als dex, het heeft dezelfde geur als dex dus het zal wel goed zijn. Het duurde me wel 3 maal langer dan voorgeschreven maar dat steek ik op m'n oven(tje).
Het is 20 cent goedkoper dan malto, daar doe je het dan voor hé :P

Wat vinden jullie ervan?

Edited by danny db
Link to comment
Bump, en bumpen doe je niet zonder een mooie foto!



Het ziet er uit als dex, het heeft dezelfde geur als dex dus het zal wel goed zijn. Het duurde me wel 3 maal langer dan voorgeschreven maar dat steek ik op m'n oven(tje).
Het is 20 cent goedkoper dan malto, daar doe je het dan voor hé :P

Wat vinden jullie ervan?


En is die 6 uur dextrine (meest oranje) nou eigenlijk ook het beste? Ik denk dat mijn dextrine meer neigt naar de kleur van 3 a 4 uur. Ik heb nog nooit kapotgeslagen sterren gehad, dus wat dat betreft zit het in ieder geval wel goed:)
Link to comment

Ik bedoel meer: los van de sampes van elk uur een klein gedeelte op in water, en kijk vanaf welke tijd je sample volledig oplost in water. Dan weet je in het vervolg exact wanneer je dextrine klaar is, zonder af te gaan op onbetrouwbaardere indicaties. Ben benieuwt of die van twee uur bijvoorbeeld ook oplosbaar is.

Link to comment

Zo ik heb even de test van miech gedaan.




update, nu lijkt de laatste toch ook licht te verkleuren, nog even wachten tot het eindresultaat.

Update 2, een goed half uur later enkel het eindreslutaat kleurt niet zwart.

laatste update, commerciele dex verkleurt wel...

Das maar een beetje vaag héh.

Edited by danny db
Link to comment
  • 1 month later...

Vorige week 200g dextrine gemaakt. Uurtje of 6 in de oven gehad op 200 graden. De kleur zag er iets lichter uit als die van danny db op de foto van 6 uur. Vrijdag mijn eerste stars ermee gemaakt, 200g TT, 9mm pumped. Na een weekje zijn ze al knoerthard en niet meer met de hand kapot te maken (alleen nog met hamer).
Ze worden toch ook wel een stuk harder dan mijn sterren met Maltodex, erg blij met het resultaat dus! Binnenkort een testje doen denk ik.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...