Jump to content
PyroForum.nl

Big Balls of Fire


morpheus

Recommended Posts

Iets wat ik helemaal prachtig vind zijn 'vuurballen'.
En dan liever niet "iets knallends aan een fles benzine", maar iets waar over na is gedacht...

Zo kwam ik 2 filmpjes tegen op youtube, die mij aan het denken brachten:
Filmpje 1 en Filmpje 2
Vooral Nr. 2 lijkt mij niet de simpelste, maar ik kan ´t fout hebben natuurlijk...

Vandaar mijn vraag:
Heeft er iemand ervaring met dit soort 'explosies' of weet iemand hoe dit te maken valt? enz.


(de filmpjes zijn van dezelfde user, waarbij ik trouwens bij dit filmpje helemaal in een deuk lag :P)

Link to comment

Het doet me een beetje denken aan ghost mines of lampare shells die op de grond knallen.

Het concept van een ghost mine, is dat een zakje goede bp, pulverone of H3 in een plastic zakje onderin een buis ligt. In het zakje zit een elektrische ontsteker. De hele buis wordt vervolgens met een licht ontvlambare vloeistof gevuld, zoals benzine, methanol, spiritus of mengsels van benzine met zwaardere aardoliedestillaten. Als de lading onderin ontstoken wordt, geeft dit als het goed gaat een paddenstoelwolk van vuur, en de bekende rookring (met wasbenzine/smeerolie in 5/1 verhouding in ieder geval). Als je methanol als brandstof gebruikt, kun je boorzuur (groen), lithium- of calciumcloride (rood), kaliumjodide (paars) of matriumchloride (geel) toevoegen om de vlam een kleur te geven. Voor blauw hoef je niks toe te voegen, want de vlam is van zichzelf al blauw. Het gebruik van een chloordonor (methyleenchloride, DCM etc.) geeft een mooiere kleur vlam, maar wordt afgeraden vanwege de vorming van fosgeen bij de verbranding.

Lampare is een shell gevuld met een brandbare vloeistof, met in het midden een stevige flashlading. H3 wil in sommige gevallen ook nog wel werken, maar ontsteekt de brandstof minder makkelijk.
Ik heb ook een keer een enigzins werkende lampare gemaakt. Ik gebruikte een kartonnen koker die aan de binnenzijde met polyurethaanlijm (PU-, bruis- of constructielijm, het moet uitzetten als he droogt) had ingesmeerd. De bodem was ook van karton en was ook met PU ingesmeerd. In het midden zat een kokertje met relatief slechte H3, en de bovenkant kreeg ik niet meer dichtgelijmd. De brandstof was lampenolie met wasbenzine, omdat ik van beide de nodige liters had staan.
Het resultaat in een (uiteraard) static test, was een redelijke vuurwolk, erg slechte spreiding van de brandstof en een matig plofje. Met flash krijg je een beter resultaat, maar daar had ik toen nog niet de mogelijkheden voor. Het probleem zit hem vooral in het gebruik van een vloeistof, die graag overal doorheen lekt en normale lijm oplost.

Link to comment

Een mooie vuurbal is ook te maken dmv een 'cremora'.
Zelfs op de PGI van vorige week waren er een aantal die ze maakten. Hiervan staat op de site van GK ook een mooi filmpje.
Het systeem is ongeveer het volgende:
Dmv. lucht of een kleine liftcharge, word een hoop koffiemelkpoeder in een buis de lucht in geschoten. Deze word in de lucht ontstoken door een (meestal uitwendige) ontstekingsbron.
Veel veiliger dan een ghostmine, maar wel heel mooie vuurballen.

Gr33tZ

Link to comment

Een vraagje aan een vuurgerelateerd onderwerp:
Heeft iemand hier ervaring met zgn. lampare? Ik wil er binnenkort een gaan maken, en kan wel wat tips gebruiken. Als ik de techniek helemaal onder de knie heb, ga ik ook gekleurde lampare maken, met methanol en een chloride. Helaas is methanol erg moelijk te vinden om een of andere reden (misschien de giftigheid ervan?).

Binnenkort komen er ook een paar gekleurde ghostmines van mij. De enige factor die me nog belemmert is de brandstof, methanol. Misschien weet iemand een geschikte vervangende brandstof? Spiritus, 1,2-ethaandiol en alcohol ketonatus 96% werken alledrie niet, of hebben een te gelige vlamkleur door de toevoegingen.

Edit: Bedankt iedereen voor de PM's, ik heb nu een adresje voor methanol.

Link to comment
  • 1 month later...

Even dit topic een flinke trap geven. Ik heb eindelijk het filmpje gekregen van de ghostmine die ik rond 25 augustus heb afgestoken. De tuin stond bij lange na niet zo erg in de fik als het leek, maar ik doe dit soort dingen tegenwoordig wel ergens anders. Het brandende stuk wat links ergens landt is de afdekking die ik gebruikt had, gewoon een stuk aluminiumfolie.

De specs:
Liftcharge: 5 gram H3 granulaat
Ontsteking: Elektrisch, 5 Ohm, 24 Volt
Brandstof: 250 ml methanol met 10 gram CaCl2
Huls afmetingen: 6 cm ID, 20 cm hoog en 4 mm wanddikte
Eindstop: Snelgips
Binnencoating: Alkydhars (dikke laag blanke lak)


In het echt was de kleur veel roder, maar toch nog sterk neigend naar oranje-achtig. Met lithiumchloride zou een beter resultaat haalbaar zijn, maar dat is toch nog vrij duur bij mijn bronnen.

Tegenwoordig maak ik ze van 750ml conservenblikken. Die zijn relatief breder, lekken absoluut niet en zijn lekker robuust. De lift bestaat dan meestal uit een gram of 50 aan trage meal, waardoor de brandstof minder hard (=mooier) omhoog geknald wordt. Ook zorgt tragere meal voor minder vergeling van de vlam. Ingraven is wel aan te raden bij grotere modellen, want je wilt echt niet dat het geval omvalt.

@Hieronder: De voeding kwam uit een (inmiddels vrijwel verkoolde) schietkast met 2 scooteraccu's in serie. De kast zelf bestaat uit een munitiekist voor .50 mitrailleur patronen, en de accu's en condensatoren passen er mooi in. De brand in het geval is ontstaan door een kwalitatief betreurenswaardige condensator van 3500uF/35V die zin had om enthousiast te gaan fikken. De oorzaak daarvan is me onbekend, maar de hele inhoud is onbruikbaar geworden (lees: verbrand en gesmolten). Ik heb m'n geld wel terug gehad van de elektronicazaak gelukkig...

De kleur was in het echt veel mooier trouwens, ongeveer de kleur van calcium in een vlamkleuringstest.

Link to comment
  • 2 years later...

Ik kijk even niet naar het raketdesign :blush: .

Waarom lampenolie komt dat niet terug naar beneden? Anyway mooie lampara op een stok, het zal werken maar persoonlijk vind ik het maar gevaarlijk op een pijltje?

Ptshhh, (gaat scheef), BOEM, huis in de fik :blush:.

Ps, moet daar ook geen Ti in?

Link to comment

Ik vind dit ook een slecht plan omdat een lampara erg gevaarlijk is als het anders gaat dan je had bedoeld. Een raket is niet zo voorspelbaar als een shell en zelfs een lampara shell brengt extra risicos met zich mee ten opzichte van een normale shell (met sterren). Een lampara is dus absoluut geen beginnersproject en op een raket gewoonweg gevaarlijk.

Ohja en titanium is volgens mij niet nodig (staat niet in het artikel op passfire in ieder geval).

Edited by explomaan
Link to comment

Lampenolie lijkt me ook niet echt de meest ideale brandstof voor dit soort toepassingen.
Ik denk dat men beter een gevoeligere stof kan toepassen, of een mengsel.

En ja het lijkt me ook aan de gevaarlijke kant.
Toch als iemand zoiets test op een open vlakte met een kleine brandblussert of een emmer water bij de hand, ach.

Edited by User1
Link to comment

Ja er is zeker iets mis mee! Heb je eigenlijk wel eerder rockets gebouwd?

De core loopt over de gehele lengte van de motor, dit geeft bijna altijd cato's!
Ook lijkt het me vrij sterk dat zo'n dun laagje vertraging genoeg is, de vertraging zal namelijk direct aangaan als de brandstof ontstoken wordt vanwege de core.

Link to comment

Het was ook maar een tekening hoor, ik weet dat je core 3/4 van de lengte van je motor moet zijn. Denk je echt dat hoe ik ze teken excact maak? De id is hier toch ook geen 19,7 mm? Het ging gewoon om het idee. Ik geef deze pijl ook weinig kans van slagen als alles precies wordt nagebouwd.

Link to comment

Handig om nu trouwens al te laten weten dat het om een 19,7mm motor gaat. En ik twijfel trouwens of PVC een core van 3/4 van de motorlengte kan houden, maar dat kan ook aan mij liggen.

Maar nog een keer de vraag: Hoeveel ervaring heb je met raketten?

Het is niet echt aan te raden om als onervaren persoon met lampares te gaan werken.

Link to comment

Ik heb alleen ervaring met KNO3/suiker raketjes dus mijn ervaring met mp raketten is o,o. Het was dan ook niet de bedoeling om meteen met een lampare te gaan beginnen, laat staan een Payload. Eerst maar eens eentje airborn laten gaan. Ik heb net een rockettool tot mijn beschikking, dus ik zit in mn hoofd gelijk alle mogelijkheden af te gaan :blush: Ik poste die tekening meer omdat ik dit topic een beetje op gang wou laten komen en eventuele ervaringen van mensen wou horen. En ik denk dat een 3/4 inch id pvc buis het wel houdt. Bij deze grote pvc heb je echt een dikke wand.

Link to comment

Ja dat houdt hij zeker, pvc is beresterk als je maar de ID als eindstop & boven de core ramt/perst! (als ik een euro krijg elke keer ik dat zeg...)

Het bedenken van designs is zeker goed, candy zal zelf wel weten wanneer hij er klaar voor is. Zoals hij zegt is het zeker leuk als dit topic/ of andere topics over pijlen wat in gang komt.

Link to comment

Het ontwerp van het "lampara gedeelte" is niet handig omdat het belangrijk is dat de brandstof niet "nat" wordt. Hiervoor moet de brandstof in een goedsluitende fles worden gedaan die eventueel nog extra wordt afgedicht met lijm of iets dergelijks wat bestendig is tegen de branstof. Het is ook niet nodig om de flash binnen in de brandstof te plaatsen.

Link to comment

Aangezien je maar bezig blijft over de lampare, HIER leer je hoe je hem WEL moet maken. Zo ongeveer dan.

Ik zou ook geen delay nemen van een bentoniet/meal powder mengsel, maar gewoon een keiharde bentoniet stop met een kleine doorvoer (4 mm) aan de zijkant ergens erin geboord (rustig boren). Als delay kun je beter wat meer meal powder erin rammen of een of andere glitter (die branden nog vele malen langzamer ook).

Link to comment
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Zo net voor de vakantie nog maar eens een filmpje van mij.
Een kleine Cremora, omdat ik nog een zak melkpoeder over had :)

Klein kattenbrokjes blik, gaatje onderin, (dun) laagje MCRH erin, tissue erop en afvullen met melkpoeder. Lont erin en aansteken.
Er staat ook een pre-fire mocht het iemand interesseren.

Resultaat: HIER

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...