Jump to content
PyroForum.nl

KMnO4:mg 0,6gr KClO3:C(Balsa) 1,7 gr


youritje

Recommended Posts

Hatsikideee.
Ik had niks te doen dus ik dacht laat ik eens wat compo's proberen.
Eerste filmpje is H3. Het is gemaakt van mijn zelf uit keukenzout verkregen chloraat en verkoolt balsa hout uit de modelbouw winkel. Het is geballmilled.
Zit in een laagje Al folie. Best snel spul.
2de filmpje is 0,4 gram KMnO4 met 0,2 gram Mg. Ook weer in 1 laagje Al folie.
Enorme flits en vonken regen ;), deed pijn aan de ogen.
En boven alles een behoorlijk harde doffe knal.
Binnenkort heb ik vast wel een keer iets meer tijd. Dan zal ik een keer een grammetje of 5 Mg veilen en een mooie huls fabriceren. Kijken wat dat opleverd.

Reacties zijn altijd welkom.

Youri

MVI_4849.AVI

MVI_4850.AVI

Link to comment

Ik wacht er nog even mee, denk dat ik eerst maar met iets kleinere dingetjes de compo uit moet testen.
Ik ben al wel begonnen met bedenken hoe ik de shell ga maken!
Ik heb nog een hele zooi lege patronen liggen.
Als ik daar een stuk of 10 van met dit mengseltje vul, en in een cylindrische shell stop met pulverone als break en lift.
Zouden er hele mooi gouden sporen in de lucht moeten verschijnen met op het eind een mooie flits met witte vonken(soort mini ti-salute).
Eigenlijk dus een soort meerslagen salute.
Ik moet ook eerst nieuwe KMnO4 bestellen.

Ik heb nu een grotere knaller gemaakt, ongeveer 6 gram.
Ik had 2,10 gram Mg en 4,20 gram KMnO4.
Ik heb een klein beetje getest om te kijken of het nog even snel was, en jawel BWAP! en t was weg.
Ik heb alles in een mooie huls gestopt en dicht gemaakt met wat karton en hot glue.
Ik denk dat ik hem vanavond nog wel ga testen, uiteraard in het donker dan kun je de mooie vonken ook zien.
Het filmpje zet ik hier ook wel in dit topic.

Youri

*leest zijn eigen post over* wat gebruik ik vaak ik aan t begin van een zin:-p!

Link to comment
Ik heb nog een hele zooi lege patronen liggen.
Als ik daar een stuk of 10 van met dit mengseltje vul,
Ja, een soort pillbox stars met een ladinkje flash op het eind. Kan goed mooi worden. ;) Als ik eens tijd heb kan ik het ook wel testen in een 2''-ertje. Heb alleen geen KMnO4 meer helaas.


*leest zijn eigen post over* wat gebruik ik vaak ik aan t begin van een zin:-p!
Eeeeeeeegoist! :P
Link to comment

Haha :P beetje wel:P.

Ik heb de 6 grammer net getest, het was een enorme knal!
Niet echt een lage dreun, zoals bij het Al folie.
Het was ook geen schele knal, maar beetje er tussenin.
Jammer genoeg geen film.. Ik had eerst best ver gefietst om een rustige plek te vinden dus ik camera pakken neerzetten en aandoen, staat er dat de batterij leeg is. ;) Nja toen dacht ik jammer dan, ik ga niet weer helemaal terug.
Dus ik stak hem af enorme knal dus en hele felle flits, maar geen vonken.
Best vreemd, bij mij vorige testje in het Al folie waren er juist heel veel vonken.
Ik denk nu dus dat die vonken kwamen doordat het Al folie vernsnipperde en in de brand vloog na de knal.
Ga ik morgen even testen, eerst een beetje in een bermuda, vervolgens weer een beetje in Al folie.

Dit is toch wel DE oplossing voor mensen die problemen hebben met fijn Al poeder. Je kunt het Mg gewoon met een rasp van je blok halen, en dan is het imo even snel/sneller dan german dark Al. Alleen icm KMnO4.

Youri

Link to comment
  • 3 years later...

Sorry voor bump.

Maar wat zou er dan gebeuren als je German Dark al gebruikt in combinatie met KMn04?
En met Indian blackhead?
En misschien met MgAl?

Of zijn die metalen in combinatie met KMn04 een beetje te snel?

Edited by Prophet
Een zin begint met een hoofdletter!
Link to comment

Ik blijf erbij dat je KMnO4 beter kunt gebruiken voor de wat meer labo-achtige toepassingen inplaats van die voor de productie van flash. Het is namelijk echt ideaal spul bij organische synthese om methylgroepen te oxideren tot carbonzuren aangezien je geen vervelende producten in een oplossing overhoud, MnO2 is simpel af te filtreren met een büchner..

En stofje het is alles behalve ideaal wanneer het gemengd is met german dark. Ik blijf er versteld van staan hoe achterlijk snel dat spul is, ik durf er nauwelijks met men handen in de buurt te komen als ik een gram op een blaadje gemengd heb. Buiten dat, zijn de mengsels ook nog gevoelig voor schok en wrijving.

Link to comment
×
×
  • Create New...