Jump to content
PyroForum.nl

Militaire oefengranaten


Recommended Posts

Ik krijg binnenkort van een klasgenoot oefengranaten uit het leger. Voordat ik hiermee iets ga doen wil ik wel graag weten waar ik mee bezig ben. Weet iemand toevallig waaruit deze bestaan en wat er gebeurt (reactievergelijking). Ze zijn van ongeveer 20 - 30 jaar geleden. Het enige dat ik weet is dat er 2 elektriciteitsdraden uit komen (elektrische ontsteking dus).

@mods: Als dit niet in het goede topic is of niet gewenst is, verwijder het dan alsjeblieft

moved (by gamekeeper)

Link to comment

@Mr.Stijntje: Maak je geen zorgen, ik maak ze niet open. Dit kan waarschijnlijk ook niet omdat mijn klasgenoot zei dat er een plastic laag omheengesmolten zat ofzo.



@Gamekeeper: Ik heb er nog geen foto's van want hij moet eerst vragen aan zijn pa of hij ze mag hebben/weggeven. Hij deed wel met zijn handen voor hoe groot ze ongeveer zijn. Ik schat ongeveer hoogte = 7cm en diameter = 3cm.



Verder moet ik nog een tijdje wachten omdat hij dus nog moet vragen of het mag. Als ik foto's een serienummer oid. heb dan post ik het meteen.



Greets

Link to comment

Ik weet wel dat er in echte granaten 15 gram TNT zit. Wat afgezet wordt door een kleine blastingcap welke in werking gesteld wordt door een chemische ontsteking die in gang gezet wordt door het omhoog gaan van de hendel.

Oefengranaten weet ik niet maar ik kan me zo voorstellen dat oefenen redelijk echt is, er vallen ook wel eens zwaar gewonden bij militaire oefeningen dus... Kijk er mee uit, zelfs als er flash in zit zijn ze nog zeer gevaarlijk..

Link to comment

Zijn die oefengranaten niet van die dikke strijkers die ze vroeger idd gebruikte om granaatvuur mee te simuleren? Die gaan in ieder geval heel hard, maar ze hebben niet de vorm van huidige granaten. Maar wel mee oppassen in ieder geval. Omdat er oefen voor staat wil het niet zeggen dat ze niet gevaarlijk zijn. Tenzij het lege granaten zijn om het gooien mee te oefenen :mellow:

Link to comment

Als je eenmaal een paar van die dingen hebt, ontsteek er dan gewoon eens eentje, en neem dat op met een (hogesnelheids)camera. Als je de film goed bekijkt is het niet al te moeilijk te zien of het deflagereert, of al dan niet detoneert.

Persoonlijk denk ik dat er 'gewoon' KClO4/Al in zit. Het enige wat je van zo'n oefengranaat hoeft te verwachten is een fikse knal, wat hiermee prima gaat. Schokgolven zoals He's geven zijn hierbij niet nodig, en zullen daarom IMO ook niet gebruikt zijn.

Link to comment

In principe is een schokgolf een een plotselinge druk verandering die sneller is als het geluid. Afhankelijk van de hoeveelheid en manier van initieren kan flashpowder meer als 3000 m/s halen, dus dit zou je dan wel een schokgolf mogen noemen. Het grote veschil zit hem in de brisantie (als je dat al niet bedoelde :mellow:), de piekdruk gegenereerd door flashpowder is ruwweg een factor 100 lager als die van de vulling van een echte handgranaat wat nodig is voor een goede scherfwerking...

Ben wel benieuwd naar de foto's trouwens, mijn pa kende ze ook nog wel zei die... :rolleyes:

Link to comment

Een schokgolf is gewoon de knal die je hoort, van een simpel rotje komt ook een schokgolf, maar dat komt omdat de lucht er in blijft en dan op 1 heel klein scheurtje heel snel versneld, hierdoor hoor je een knal, dat is een schokgolf. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het slaan met een hamer op een aambeeld een schokgolf produceerd.

En ik denkt dat er toch wel iets krachtigs in die granaten zit, ze zijn alleen zo gemaakt dat ze niet zullen fragmenteren.. Dus van karton oid. Maar 5 gram TNT kan er best in zitten, waarom niet, dat is net zo gevaarlijk als je er naast staat als 20 gram flash, plus dat TNT heel stabiel is en goedkoop.

Link to comment

Ik heb eens een boekje gelezen van de Belgische paracommando's en daarin gebruikten ze als ik het goed verstond (het is al een eind geleden dat ik het gelezen heb) om te oefenen van die flashbang granaten. Dus waarschijnlijk is het wel zoiets.

Ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn als ik jouw was...

Link to comment

Ik heb de oefengranaat binnen, ik heb er al een foto van gemaakt en opgemeten. Ik heb problemen met uploaden dus zal ik dat een andere keer proberen.

Er zit een labeltje op met de text: BLAST SIMULATOR. Er zitten ook ng een paar nummers op maar ik denk dat dat het serienummer ofzo is dus het lijkt me niet handig om dat hier op internet te zetten. :mellow:
Er staat ook op: LOADED 8 - 76. (Misschien iets met de samenstelling te maken?)
Afmetingen zijn: 4,5cm en 1,7cm (Lengte en diameter.), blijkbaar iets verkeerd ingeschat. ;)
De huls is volgens mij een gewone PVC-buis waar het in zit met plastic doppen (Ik denk hotglue.), en er steken 2 gele elektriciteitsdraden uit. Dit zijn alle gegevens die ik heb, ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

/Edit: Dit hele geval weegt ongeveer 12g, dus als je het vergelijkt met het gewicht van PVC en hotglue zou er best wel eens 5g TNT in kunnen zitten.

/Edit:

Dat rode is dus het serienummer. :rolleyes:

Link to comment
In principe is een schokgolf een een plotselinge druk verandering die sneller is als het geluid. Afhankelijk van de hoeveelheid en manier van initieren kan flashpowder meer als 3000 m/s halen, dus dit zou je dan wel een schokgolf mogen noemen. Het grote veschil zit hem in de brisantie (als je dat al niet bedoelde ;)), de piekdruk gegenereerd door flashpowder is ruwweg een factor 100 lager als die van de vulling van een echte handgranaat wat nodig is voor een goede scherfwerking...

Ben wel benieuwd naar de foto's trouwens, mijn pa kende ze ook nog wel zei die... :P


Toch las ik ergens dat flashpowder in de eerste wereld oorlog nog werd gebruikt als vulling voor handgranaten. Een groot verschil met bv TNT is de hoeveelheid warmte die wordt ontwikkelt, die zal bij flashpowder groter zijn . Nog een belangrijk verschil is dat flashpowder geen gasvormige restproducten geeft maar vaste stof in de vorm van rook .
Link to comment

Voor degenen die nieuwsgierig zijn, ik steek de oefengranaat tussen nu en de zomervakantie af denk ik. Het moet wel een moment zijn waarop het uitkomt voor mij, mijn maat en Naftakraker aangezien hij ook mee wil en vlak bij mij woont. Als het niet tussen nu en de zomervakantie lukt dan doe ik het zowieso op of voor Oud en Nieuwjaar.



Greets



P.S.: Ja, ik film het ook. ;)

Link to comment
Toch las ik ergens dat flashpowder in de eerste wereld oorlog nog werd gebruikt als vulling voor handgranaten. Een groot verschil met bv TNT is de hoeveelheid warmte die wordt ontwikkelt, die zal bij flashpowder groter zijn . Nog een belangrijk verschil is dat flashpowder geen gasvormige restproducten geeft maar vaste stof in de vorm van rook .


Een van de dingen waarom flashpowder toch nog redelijk brisant is is omdat de temperatuur onstaan tijdens de detonatie hoog genoeg is om het gevormde KCl voor een bepaalde tijd in gasvorm te houden tijdens de expansie. De reden waarom de detonatie temperatuur van flashpowder zo hoog is heeft te maken met het feit dat gasvormige producten die kunnen expanderen (wet van Boyle) vrijwel afwezig zijn.

Het beste explosief hangt ook van de granaat af, aanvalshandgranaten doden puur door overdruk en maken gebruik van een hoge "totale energie". Aluminium poeder heeft een grote verbrandings energie per gram en verlengt de piekdruk door voor het grootste deel pas na de detonatie te reageren met zuurstof uit de lucht. (EBX of FAE) Arbeid gedaan over een bepaald oppervak is de druk keer de tijd, waarbij gematigde overdruk meestal al fataal is, dus hoeft het exposief niet bijzonder brisant te zijn, en is de totale energie belangrijker.
Scherfgranaten doden door scherfwerking. De accelleratie en eindsnelheid van de metaal fragmenten is direct gerelateerd aan de piekdruk of CJ druk van het explosief. Voor flashpowder is dit ca 3000 bar of 3 kbar aan overdruk, wat vaak net genoeg is om een metalen pijp te doen open barsten of misschien in een paar stukken. Iig zullen de resulterend fragmenten vrijwel geen kinitische energie hebben. Het veel gebruikte Comp. B in creeert 300.000 bar of 300 kbar wat honderden metaal fragmenten produceerd met een snelheid van ca 4000 m/s...
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nou de explosie was niet zo geweldig helaas :P Ik heb wel een filmpje maar weet niet precies hoe ik hem upload ;) ik heb wel een site van me vriend waar het op te downloaden is misschien maar ik vraag het hem ff of hij dat goed vind want hij wil geen problemen met de politie.

nafta

edit: here it is! zonder geluid dat wel maar goed

lol.wmv

Link to comment

Ik vond hem wel redelijk voor zo'n klein dingetje.
De knal was niet hard maar de kracht was wel redelijk.
Het gat achteraf was ietsje breder.
Als ik het gat had dichtgegooid dan was er een klein kratertje geweest.

Ik krijg misschien van diezelfde gast als deze een iets grotere.
Afmetingen: Diameter = +- 5cm EN lengte = +- 10cm
Dan maken we er ook wel weer een filmpje van.


Greets

Edit: Ps.: Voor de duidelijkheid is dit misschien wel handig: Ik ben degene met de device. ;)

Link to comment
Ik krijg misschien van diezelfde gast als deze een iets grotere.
Afmetingen: Diameter = +- 5cm EN lengte = +- 10cm
Dan maken we er ook wel weer een filmpje van.

Dan ben ik er weer bij ;) We dachten dus dat het redelijk hard zou afgaan en daarom namen we zo'n 30m afstand en daarom zie je het minder, de volgende keer zetten we beter de camera op een statief iets dichterbij. En er zat dus wel geluid bij het filmpje, sorry.

nafta
Link to comment
  • 3 months later...

Ik was begin dit jaar met mijn vader de zolder aan het opruimen, toen we wat van zijn oude KMA spul tegen kwamen (hij zit in de luchtmacht)er zat ook een soort kartonnen huls tussen wat ik dacht een flare was. Ik had dat dus meegenomen en afgestoken toen ik mij heel erg verveelde en, zonder dat ik las dat erop stond NIET HIER VASTHOUDEN aangestoken en vastgehouden, het leek erg veel op een overgrote rode strijker. Na 5-7 seconden explodeerde dat ding in mijn rechter hand, kon tijdelijk niks in die hand voelen en ik hoorde bijna niks. die avond was mij hand helemaal opgezwollen maar ik kon wel weer gewoon horen (wel de hele tijd een piepend geluid). Eeniedergeval, na het geschreeuw van mn vader vertelde hij eindelijk wat het was, een oefengranaat die ze deze dagen gebruiken. Maarja, dat was dus behoorlijk klote, en dat staat je tewachten als je een oefengranaat af gaat steken met een uitgestrekte arm terwijl je em vasthoudt :P .

P.S. ik heb al mijn vingers nog ;) :)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...