Jump to content
PyroForum.nl

Militaire oefengranaten


Recommended Posts

Dat was dus erg dom van je. Was het zo'n gele staaf met een kant rood/oranje? Die heb ik ook wel eens aangeboden gekregen. Er zit schat ik ongeveer 8 gram flash in, dus je mag van geluk spreken dat je nog grotendeels heel bent.

Link to comment

Houd ´vuurwerk´ nooit in je hand...
Zeker niet als je niet precies wat wat het is ! En zeker niet leger spullen !
Maargoed, je zult hier in ieder geval wel van geleerd hebben.

ps. Vanuit spanje hier :P . Ik ben op zoek naar een vuurwerk winkeltje, maar kan tot nu toe niets vinden.

Link to comment
  • 2 months later...

Die dingen vond ik op de heide bij Harderwijk. Een paar keer heb ik ze nog intact gevonden, ik ging altijd hulzen zoeken, mijn pa dacht dat ik gek was, maar nu: 84 kilo messing en koper! :P toch nog goed
voor 260 euro...

Okee, dat was een beetje offtopic, maar ik heb die dingen dus ook afgestreken en de vertraging was ongeveer 6 seconden, en de inhoud was 6 gram flash, die heel erg fijn was.

De stop is een kurk en door de stop zit timefuse met een gele strijkkop.

Ik hoop dat ik hiermee wat info heb verschaft.


Over de eerste, dat zijn springladingen die ze gebruiken om explosies te simuleren, in Amersfoort heb ik ze gebruit zien worden, het gaf inderdaad een beste knal af.
De eerste is dus geen granaat.


Okee dat was het dan...


Mark

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Nou ik heb met 3 jaar dienst in het leger toch wel enige ervaring.

Wat ik kan vertellen over de huidige oefengranaten is dat deze een strijkkop hebben, en waarschijnlijk flash inside hebben. De knallen die er af komen zijn niet geweldig. Eigenlijk behoorlijk teleurstellent :D

Dat is niet erg, want ik heb ook echte granaten gegooid op de oefenbaan, en ik zal eerlijk zeggen, ook die gaan niet erg hard.

In marnehuizen hebben we daarintegen ooit eens met flashbangs gewerkt, en die gaan stukken stukken harder dan een echte granaat !

Link to comment

Ja zoiets heb ik ook wel eens gehoort dat handgranaten niet hard knallen. Dat omdat ze bedoelt zijn om scherven te maken. Maargoed dan hoor je al die stoere kewls; man ik heb een bom gemaakt en gaat netzo hard als een hand granaat.
Flashbangs zijn dat gewoon een soort van handgranaten gevult met een hele dikke flash lading? Ik ken ze namelijk alleen maar uit computer spellen :D

Link to comment

Flashbangs zijn er puur voor het geluid en de flits ter desorientatie van de vijand.

Stingers zijn overigens ook vette dingen. Dit zijn granaten met plastic balletes erin, die ongeveer hetzelfde effect geven als geraakt worden door een rubber kogel. Word door arestatieteams gebruikt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...