Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

Met cornbob bedoel ik dit.
Ik weet ook niet wat voor wistle het was, had gekregen van een vriend.

Maar ik had hem gisteravond afgestoken.
Hij ging niet de lucht in zoals ik al had verwacht. Met een zacht plofje verspreiden de sterren.
Maarja, moet maar eens KCLO3 of KCLO4 regelen ofzo. Dat ik er gewoon flash in doe.
Ik kan gewoon iets niet de lucht in krijgen! =[
En ik wist niet dat wistle en BP niet veilig was :( Maarja, heb ik weer wat geleerd.

Link to comment
  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Met cornbob bedoel ik

Corn Cobb

Hij ging niet de lucht in zoals ik al had verwacht. Dat ik er gewoon flash in doe.
Ik kan gewoon iets niet de lucht in krijgen! =[


Met flash erin krijg je hem ook niet omhoog, want dan heb je te weinig massa uitstoot. Een pijl gaat namelijk omhoog door de wet van behoud van impuls. Door massa met hoge snelheid uit je nozzle te stuwen gaat de pijl (grotere massa) in tegengestelde richting vooruit, in dit geval dus omhoog. Als je de motor vult met flash heb je bijna geen massa stuw, want flash verwarmt enkel heel snel lucht. Het zal dus een lastige klus worden om met flash een vuurpijl de lucht in te krijgen!

EDIT: Wat een totaal mis geplaatste post, had totaal niet meer door dat het over shells ging toen ik de post aan het beantwoorden was. Mijn excuses hiervoor...
Link to comment

Super, get ging hier om mortieren, niet om vuurpijlen. [okay, je had 't al gezien]

Onno, als je als lift flash gebruikt knal je je hele shell aan gort. Gewoon corncobb of pulverone gebruiken als lift. Dan vliegt hij Altijd.

Voor de break is Corncobb of pulver ook prima. Whistle veroorzaakt vaak blinde knallen omdat je stars niet aangaan. Das zonde.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb weer eens wat gemaakt, dit keer een 3" shell.

Hij is gespiked, er zitten +- 100 white stars in, met een break van meal coated seeds.
De lift is van 40 gr. pulverone en de shell weegt 142 gr. dus meschien een beetje een overkill maar er zit vrij veel speling tussen de shell en de mortier.

De compo van de stars:

Potassium nitrate.................................59
Sulfur............................................30
Meal powder.......................................11

foto's:




ik ben er zelf best trots op en ben benieuwd hoe hij gaat en ik graaf de mortier voor de helft in want hij blijft zelf gemaakt. Vanavond gaat hij de lucht in dus post ik dan ook een filmpje.

-B.

Link to comment

Ik had laatst ook een 3'' shell afgeschoten. Deze woog 160 gram, en had 25 gram Pulverone eronder. Dus een stuk minder als jij, maar mijn shell paste heel mooi in mijn buis. Hoeveel mm zit er tussen bij jou ? Ik denk toch echt dan 40g teveel is.
Maar ben benieuwt naar het resultaat. Hoe heb je de stars gemaakt ?
Lonte is gewoon visco ?

Maar ziet er mooi uit :( , ben benieuwt naar het filmpje.

Link to comment

De mortier is gemaakt van een kartonnen buis, met ijzerdraad omwikkeld en daar omheen weer een aantal lagen karton met papiermarche, en daar weer tape omheen maar dat is vooral voor het vocht bij het ingraven.

Ik heb een stuk quickmatch gemaakt voor ontsteking en er zit ongeveer 4 mm speling aan beide kanten...
Het zijn 5mm cutstars die door de meal gerold zijn.

-B.

Link to comment

@ Warcore, hoe kun je dat nu weten ? Misschien van de oorspronkelijke kartonnen buis maar 2mm dik, en tja dan begrijp ik best dat hij hem wat wil verstevigen, ahoewel ijzerdraad natuurlijk geen uitstekende keuze is.
Maar als je zegt dat alleen pasten en ducktape voldoende was, waardoor de mortier buis niet knalt, wat kan het ijzerdraad dan kwijt als je beredeneert :( . Maargoed 't is gewoon niet verstandig.

Verder vind ik 4mm aan beide kanten van je shell extra ruimte veel te veel, hierdoor ontsnapt echt heel veel druk en zal je shell minder hoog gaan. Maargoed, we zullen zien hie 'ie gaat op het filmpje.
Mijn 3'' schoot ik uit een buis met wanden van 5mm, professioneel gerolt, dus super stevig. Mijn shell had denk ik ongeveer 2mm speling aan beide kanten, wat in mijn ogen vrijwel perfect is.

En als je je buis ingraaft, is de kans op een ongeluk al stukken kleiner. Gewoon goed afstand nemen en je bent vaak al een stuk veiliger. Verder vliegt ijzerdraad niet zo heel ver, maar alsnog opassen.

Blijft toch altijd lastig een goede buis vinden :P . Maar succes met je shell, ik ben erg benieuwt hoe het zal gaan met die 4mm speling, en daardoor zoveel extra pulverone !

Groetjes, Yellowcard

Link to comment
@ Warcore, hoe kun je dat nu weten ? Misschien van de oorspronkelijke kartonnen buis maar 2mm dik

Ik heb 3" geschoten uit een Pringles bus met een laagje ducktape er om heen, en deze was na het afvuren niet kapot, terwijl zoals je weet een Pringles bus net 1mm dik is.

Verder vind ik 4mm aan beide kanten van je shell extra ruimte veel te veel, hierdoor ontsnapt echt heel veel druk en zal je shell minder hoog gaan.

Ik zou er nog een extra laagje omheen pasten.
Alhoewel ik ook wel eens een shell afgeschoten heb die 9mm speling totaal had (4,5mm iedere kant dus)

Verder vliegt ijzerdraad niet zo heel ver, maar alsnog opassen.

En als ik jou was (yellowcard) zou ik oppassen met zulke uitspraken.
Zo gaat een willekeurig iemand 10 meter van zijn zelfgemaakte met ijzerdraad omwikkelde knaller staan en raakt gewond door de shrapnel.
Want "Yellowcard zegt dat het toch niet ver vliegt" :(
Link to comment
Alles wat ik heb gezegt op dit forum is mogelijk onwaar. Ik stel me nergens aansprakelijk voor en zet niemand aan om mijn instructies op te volgen. Als men mijn instructies opvolgt is dat de keuze van de persoon die het opvolgt en totaal los van mij.


Staat zelfs in je signature. Maargoed ik houd me mond wel als ik op 3 punten in mijn post commentaar krijg.
Ik zeg alleen dat het beter is om een dikke mortier buis te hebben, en dat het beter is als je niet te veel speling hebt in je buis, ik zeg niet dat het niet kan warcore.

@ King-B, trek je niks aan van al dat gedoe hier: Hoe ging je shell :( ?
Link to comment

[offtopic] Sorry,maar het punt is dat die uitspraak op dit moment meer voor jouw uitspraken moet gelden dan die van Warcore. Ik heb deze uitspraak in elkaar gezet, en is bedoeld om de aansprakelijkheid voor de zogenaamde gedane aanzettingen tot personen ongedaan te maken.

Stél dat Warcore zegt dat King-B er wél ijzerdraad om moet doen, is hij wettelijk gezien in alle gevallen onaansprakelijk. Ik weet niet hoe het voor jou zit, gezien jij niet een verklaring zoals deze in je profiel of signature hebt is er een kans dat jij wél aansprakelijk bent als King-B een stuk ijzerdraad in zijn oog of watvoor lichaamsdeel dan ook krijgt.

Deze verklaring is er dus op gericht dat je volgens de wet niet meer aansprakelijk bent doordat je hebt aangegeven niet aansprakelijk te zijn. En níet dat je lukraak wat kan lallen omdat alles toch onwaar kan zijn.

We gaan nu trouwens wel aardig offtopic nu denk ik. [/offtopic[

Ik ben benieuwd naar de afloop van deze shell (en mortier). :(

Link to comment

Hij was inderdaad best mooi. Zeker zo de burst en break waren wel mooi. Als je zo bekijkt komen eigenlijk alleen aan de onderkant brandende sterren naar beneden. Aan de bovenkant en zijkant niet. Als die aan waren gegaan had je denk ik een veel grotere bol gehad van sterren in de lucht. Dat kan met een beetje werk wel een groot effect worden.

Link to comment

Ik vond vooral die 'pilaar' zoals je het zelf noemt eigenlijk wel mooi... En de shell zelf ook wel, zeker als alle sterren waren aangegaan. Ik coat altijd met goede meal, en vervolgens vul ik alle ruimtes tussen de sterren ook nog met meal. Pulverone als break charge, en gewoon goed pasten. Volgens mij moeten ze dan wel aangaan.

Had je eigenlijk nog extra gepast om de diameter van je shell nog wat omhoog te krikken zodat deze beter in de mortier paste?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...