Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

Ik denk, laat ik maar eens een topic openen over mortieren,
aangezien we deze nog niet hebben in het nedelandstalig gedeelte.

Ikzelf bouw eigenlijk elk jaar wel wat mortieren, gewoon omdat ik het leuk vindt om verschillende ladingen de lucht in te knallen.
En kwa gewicht kan je ook best ver gaan vergeleken met een vuurpijl.
Mijn vraag aan jullie is: zijn jullie ook bekend met mortieren?

Link to comment
  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja maar ondanks dat is het echt nog een kunst om een echt goede mortier te maken,

het grootste gevaar zit hem in de afdichting van de shell, die moet echt ENORM goed zijn, het kleinste scheurtje of openingetje zorgt voor een flowerpot of een buis van 0.5 cm karton die aan stukken vliegt, daarom raad ik iedereen aan om mortieren proberen met een elektrische ontsteking te ontsteken, als er vragen zijn over mortieren stel je ze maar omdat ik geen zin heb om het volledige stappenplan uit te leggen.

Link to comment

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met het lanceren v/d shell.
Ja, in het allebegin natuurlijk wel, omdat je het gewoon even moet uitvogelen.
Maar elektrisch? Ik heb dit nooit elektrisch gedaan en waarom zou je, het is veel makkelijker om dit te doen via de "normale"weg gewoon met de oude vertrouwde lont.

Link to comment

Een shell die in de buis ontploft door een slechte afdichting,

nick ik hou van elektrische ontsteking omdat je bij ontsteking nooit dicht moet gaan, lont is ook niet altijd even betrouwbaar omdat je gelijk hoe gebuisde blackmatch of sticky match moet gebruiken, beiden kunnen soms eens falen+ het feit dat elektrisch ontstoken shells duurzamer zijn door het feit dat je geen extra lont moet maken.

Link to comment
  • 4 weeks later...

ja ik ben wel 'n beetje bekend met een soort van mortieren (zelfgemaakte dus)

ik heb trouwens ook een mooie handleiding gemaakt, kun je toegesturd krijgen als je wil

[EDIT:]Tutorial is niet meer beschikbaar (ook niet bij Stijntje zelf), graag dan ook geen pm's meer.[/EDIT]

ik maak ze trouwens altijd vam kaftpapier, maar als je dit goed doet gaat het prima.

PS:
nitraten in de lucht schieten is lol :P

Link to comment
  • 4 weeks later...

Er zijn zoveel manieren om shells te maken. Je kan zelf je hemis maken of gewoon plastic shell maken burst charge kan je van H3 maken met nog een kleine whistle bag erin. Er zijn mogelijkheden genoeg. Dit ligt er ook aan welk caliber je gaat schieten. En ze moeten eigenlijk precies passen in de buis. Denk op 2mm nauwkeurig.

Link to comment

Ik ben bezig om een kleine mortier bom te bouwen. De huls heeft een ID van 15 mm. Eindstoppen lukt allemaal wel, maar de effect lading. Wat kan je best doen. Puur kruid, orignele mortier bom of... Ik dacht zelf om sterren en fijn buskruit door elkaar te mengen.

heeft iemand tips voor mij om zoiets te maken?

Link to comment
  • 3 weeks later...

ik zal hem even uploaden maar het is een hele oude tut, dus veel aan te verbeteren
(een punt is dat ik mp uit rotjes gebruik om te liften terwijl lift charge (in vorm van bp korreltjes oid) veel beter werkt)

hier staat de tutorial, als ik nog een nieuwe verbeterde versie heb zal ik hem vervangen
(gewoon rechtsklikken op de link en opslaan, anders gaat 'ie em in je browser openen)

nogmaals: het is eigenlijk maar een starmine met een kleine shell ipv stars

Link to comment

Mijn mini mortiertjes werken opzich prima, alleen mijn flash is te krachtig, en mijn hulzen ontploffen steeds...dus dat is en klein verbeterpuntje. De payload bestaat uit een knalpatroon, waarbij de inhoud is vervangen door een fontein mix. De reguliere ontbrandingsmethode van een knalpatroon doet de weg omhoog zegmaar, en onderweg gaat mijn mix aan waardoor er een soort fontein door de luht draait. De hulzen die ik nu gebruik komen uit commerciele potten, en zijn duidelijk niet sterk genoeg, dus daar moet ik nog even wat aan doen.

Link to comment
  • 1 month later...
Kan je ook Flash gebruiken voor de Burst Charge?  


Je bent zo al in de war met "burst" en "lift" charge...
Voor de burst zou je een flash kunnen gebruiken, maar dan moet je wel de sterren supergoed primen.
Voor lift is het niet mogelijk flash te gebruiken, je maakt dan echt een fragmentatiebom. (TEST DIT NIET!!!!!)
Link to comment
ik heb ook eens whistle gebruikt om een ster af te vuren (whistle brandt ook snel, dus wel te vergelijken)
dit gaf een enorme WHAMP, en geen ster in de lucht, we houden het maar bij bp korrels :D

Ik heb whistle mix gebruikt bij mijn Mini starmine en het werkt bijmij perfect!
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...