Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen


Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jij hebt wel magnesium- en ijzerpoeder. :P

;) mijn ijzerpoeder zou ik geen poeder noemen, je koffiemolen zou het nog fijner krijgen, en Mg kun jij ook van een puntenslijper af schuren, maar je hebt echt niet snel veel.
ik heb ongeveer 20 min zitten schuren (met ronddraaiende rol met schuurpapier) en ik had 0,65g (volgens mijn nieuwe weegschaal)
Link to comment

Kan je ook dit doen: KNO3 met AL powder, ik had het namelijk gelezen in bij de beginners topic en dan bij 'Zelf maken van Flash'. Iemand zei dat je met KNO3+AL een goede fontein kan maken. Of moet je daar ook nog wat buskruit bij doen (uit rotjes/grondbloemen) ?

Ik wou namelijk een keer een fontein maken zo: een zelf gemaakte huls van craft papier van zon 2 cm binnendiameter met onderop een stop van snelcement en dan het kruit/flash erin. Dan bovenin een stop van papier/alu folie , bij de mini-starmine gebeurt dit namelijk ook.. als je er dan een lont doorheen doet en aansteekt, dan gaat het kruit toch gewoon door het papier heen, of het papier schiet dan toch weg ?

Link to comment

Kaliumnitraat met aluminiumpoeder moet denk ik nog wel lukken (met bariumnitraat in ieder geval wel), maar je Al zal wel erg fijn moeten zijn en misschien het je nog een startmix nodig.

Wat bedoel je met de rest? Je maakt de 2e eindstop met een prop papier en/of aluminiumfolie?
Als dat alles is schiet het er zeker uit, ik zou gewoon eindstop van bentoniet rammen/persen.

Link to comment

daar vat ik niet veel van,

je neemt een huls
je ramt er onderop een beton/snelcement/whatever eindstop in
je vult de huls
je ramt erbovenop ook een beton/snelcement/whatever eindstop
je boort in de bovenste een gat van 1/3 - 1/4 van de diameter van de huls (ik heb het een keer met 1/5 gedaan, maar dit was puur bp in een 1cm huls, als je wat anders gebruikt houd je je gewoon aan die 1/4).
dat gat is je nozzle, hierdoor is er meer druk en een hogere vlam.
je steekt een lont erin (evt wat bp slurry erop zodat hij niet leegloopt als je hem ondersteboven houd en je zeker weet dat het aan gaat)

klaar!

(je zei trouwens iets over 'grondbloem kruit', dit zou ik niet gebruiken agz je niet weet wat er allemaal inzit..)

Link to comment

Ik heb geprobeerd om mijn fontein te wurgen. dat is niet helemasal gelukt. Ik wou 1/4 van mijn huls bereiken. Hij is hooguit maar tot 2 mm dunner geworden. Het touwtje brak weer. De binnen diameter was 2 cm. Ik heb chillisalpeter/houtskool gebruikt.

Link to comment
Kaliumnitraat met aluminiumpoeder moet denk ik nog wel lukken (met bariumnitraat in ieder geval wel), maar je Al zal wel erg fijn moeten zijn en misschien het je nog een startmix nodig.

Wat bedoel je met de rest? Je maakt de 2e eindstop met een prop papier en/of aluminiumfolie?  
Als dat alles is schiet het er zeker uit, ik zou gewoon eindstop van bentoniet rammen/persen.


Justin Le Website :
Homemade metal powders can be used in just about any pyro application. The broad size distribution of the as-is flake lends itself well to stars and fountains. My favorite mix is this:

Aluminum  60 %
Barium Nitrate  40 %
3/8 unchoked aluminum/barium nitrate fountains  



That's it! The mixture burns extreemely vigorously and I've even made nozzleless rockets out of it. 3/8" unchoked fountains with this formula will easily overshadow 3/4" conventional black powder based fountains. I add 5% dextrin for use in stars or comets, and then use a stepped prime with BP to ignite it.



Adding up to 20% homemade aluminum to black powder produces a standard Al fountain mix. Experiment with the ratio but I find that more than 20% aluminum seems to suffocate the fountain. The picture on the left is of 4 1/2" fountains and that on the right is a 3/4" fountain, both simple BP/Al mixes.

Unfortunately the aluminum is fairly weak in flash powders unless you ball mill it or sieve out the fines.

The magnesium powder I've made works excellent in coloured stars and produces a deadly flash powder even in coarse sizes. For mag stars I used PVC pipe glue as the binder and chlorine donor. When the mix is partially dry and the consistency of fruit leather, it can be cut into stars with a pair of scissors.  

http://members.shaw.ca/justin.le/grinder/grinder.html


Als jij je mix nat maakt moet je wel boorzuur toevoegen ( ik denk ook als je het niet nat maakt ) omdat de basische nitraat aluminium aanvalt en boorzuur dit tegengaat. ( Basiskennis ). Ik denk wel dat je paarse vonken/vlam krijgt door de kalium. Want bariumoxide is wit ( daarom zo wit op de foto )

p.s; site van justin le is sinds 12-01-2006 om 14:00 uur ofzo down gegaan voor onbekende redenen.
Link to comment

Ik heb gisteravond mijn begaalsvuur afgestoken. Ik had kleine stukjes aluminium folie erin gedaan. Ik had alles in een klein colablikje gedaan van 150 ml. Ik heb hem door de drinkopening gevuld. Als ontsteking gebruikte ik een paar sterretjes.

Hij ging zoals verwacht, dankzij de drinkopenig die als een soort nozzle werkte, kwamen er vlammen uit tot ongeveer 20 cm hoog. Met veel vonken en het aluminium verbrandde mooi op. Hij was mooi fel

Link to comment
  • 5 weeks later...

Fontein Verzinsel:

------- /-----------Opening Voor Onstekening
----- /-------------KO3 of Buskruit
----/--------------Magnesuim
----|-----------|----Lichtkogels of Iets Anders...
----|-----------|----Aliminuim Poeder
----|_______|----Laag/jes Aliminium Folie

Kan dit werken ?
Ja / Nee
Zonee wat moet het dan worden..

Link to comment

Je kunt je post ook terug wijzigen door op het edit knopje te duwen want nu staat ie er 3 keer na elkaar.

En ipv KO3 denk ik dat je KNO3 bedoelt.

Ik denk niet dat he zo zal werken maar als je de juiste delen mengt zou het wel moeten lukken denk ik maar ik ben ook nog geen expert.

Want KNO3 op zich zal niet direkt iets doen zonder dat je het mengt met bv suiker of aluminium poeder of zwavel en houtskool(buskruit)

De lichtkogels of sterren hebben ook aandrijving nodig om uit de fontijn te vliegen voor zover ik weet (aub verbeter me als ik ernaast zit) word er wat buskruit in de fontijn gedaan daar een ster op terug wat buskruit en daar terug een ster op enzo ga je voort tot ie vol zit tot waar je wilt.
En dan doe je er een stukje zakdoek bovenop wat je een klein beetje aanduwt om te zorgen dat er genoeg druk ontwikkeld om de eerste ster af te schieten (of moet je dit tussen elke ster doen).

En aluminium poeder of stukjes folie zullen ook niet uit hun eigen ontbranden die zul je ook moeten mengen met bv buskruit of kno3.

Link to comment

Maarten:

Zoek voordat je post en EDIT je posts, wij houden hier niet van mensen die alles posten zonder na te denken, met een beetje logisch verstand kan je er zelf opkomen dat Al en Mg niet zullen ontbranden als je er alleen maar een laagje BP of andere sas bovenoplegt

Link to comment
  • 2 months later...

Alle posts hier gaan over de zogenaamde 'Charcoal' composities..
Heeft dan nooit iemand van jullie geprobeerd kleuren in zijn fonteintjes te krijgen?
Zo ja, wat was die compo, en was het een succes?

Ik had dit ook al gevraagd in de English section, maar daar zit niet veel leven in..

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Even een klein vraagje:

Ik heb net een klein fonteintje in elkaar geknutseld, het kruit bestaat uit KNO3+C+S 75,15,10 wat heel even (3min ofzo) slecht gemilld is, het brand dus ook heel slecht maar het blijft wel aan en geeft leuke vonken. Ik heb nu een huls van ongeveer 28mm met een rand van 3mm. Daar heb ik het poeder ingedaan (heel slecht geramd) en een nozzle gemaakt. Mijn opening is op dit moment 4mm. Nu vraag ik me af of dit te klein is voor dit slechte poeder? Is het verstandiger om hem wat groter te maken?

Link to comment

Nja oke ik heb de nozzle 2x zo groot gemaakt voor de veiligheid en m gisteravond afgestoken. Resultaat hier in een filmpje (3gp -> quicktime)

fontein.3gp
Fontein was ongeveer 1,5m hoog, het aankrijgen was een beetje shit want ik had het bentoniet met teveel water gemengt en toen was het kruit natgeworden, maar het is toch gelukt. Totaal was het zo'n 40gram kruit.

voor de filmpjesliefhebbers:
flare.3gp
voor een zelfgemaakte groene flare :(

Als je de filmpje niet kan zien:
flare.zip voor een zip van beide in avi..

Link to comment
  • 1 month later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...