Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen


Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Een leuk effect is wc papier helemaal onderop de fontein, want als de fontein dan helemaal op lijkt te zijn, knallen er nog mooie wc papieren stukken uit die soms in de fik staan :)

Ik dacht dat een vriend nog een opname had ervan... Misschien dat hij em kan vinden..

Link to comment

Ik heb aardig ervaringen met chilli/houtskool mix. Het is eigenlijk meer bengaals vuur. Het is 60% chilli 40% houtskool of 55% chili 45% houtskool. Je krijgt gele vlammen en vonken. Alleen de houtskool een beetje fijnmalen. Je kan het aansteken door een sterretje of een aanstekersmix

Variaties: Vervang houtskool deels door melkpoeder, gemalen pelpindas, een beetje zaagsel erbij voor de vonken

En gewoon buskruit, met wat variaties er door heen. Bijvoorbeeld meer vonken: 100% totaal en dan 5, 10 en 15% grovere houtskool.

Link to comment

Ik heb even naar de composities gekeken, en ik wilde vragen welke van deze composities het beste effect geeft...

Fountain #5
Source: Homepage of Tom Peregrin <[email protected]
Comments:
Preparation:

Potassium nitrate.................................24
Charcoal..........................................4
Sulfur............................................4
Iron..............................................10

Fountain #6
Source: Homepage of Tom Peregrin <[email protected]
Comments:
Preparation:

Potassium nitrate.................................2
Charcoal..........................................41
Sulfur............................................1
Iron..............................................1
Meal Powder.......................................6

Fountain #7
Source: Homepage of Tom Peregrin <[email protected]
Comments:
Preparation:

Potassium nitrate.................................2
Charcoal..........................................4
Iron..............................................2
Meal Powder.......................................4

Ik ga binnenkort eens wat fonteinen maken...ik laat nog wel een evaluatie achter, maar opmerkingen vantevoren zijn natuurlijk altijd welkom :)

Link to comment
Guest Richard

Dat is een goed alternatief als je nog geen aluminiumpoeder hebt. Het geeft een mooi effect als je het even in de koffiemolen doet. Zorg ervoor dat je stukjes van ongeveer 1mm3 over houdt.

Link to comment

Maak van dat buskruit maar trage mealpowder want als je goed buskruit gebruikt kan het wel wat meer worden dan een fontijntje,

ik heb ooit eens een kleine hoeveelheid goede mealpowder teveel gebruikt omdat ik het effect hoger wou en de fontijn ontplofte promt, die fontijn was geperst met 7 ton en een kleine core om ontsteking te verzekeren.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik heb nog niet altijd een goede hulzen, want of de bovenkant brand door(karton) of hij knalt open, maar ik ga van die hele sterke kartonnen buizen regelen, en dan met snelcement of iets dichtmaken en dan denk ik dat ik een redelijk resultaat ga bereiken. Ik ga binnenkort proberen om een fontein te maken van meal powder met ijzerpoeder en misschien toevoegingen van sterren met natruim, dus goude vonken en gele sterren. Misschien ook nog rode, maar daar moet ik eerst nog wat spul voor hebben.
Mijn eerste project in de kerstvakantie is denk ik een kogelmolen...
Maar dat doet er in deze topic niet toe... Maar wat is de beste dikte van tube en core? want ik wil een hoge langdurige fontein, dus dikke kartonnenbuis is dan wel een goede tube toch? mits ik de core groot genoeg maak...

Link to comment

ik zorg er altijd voor dat de randen van mijn huls minstends 1 mm dik zijn, liever meer
verder gebruik ik als dikte van de huls 2 tot 3 cm, maar zoek gewoon iets van ongeveer die dikte om je huls omheen te rollen.

verder heb ik tot nu toe nog weinig aan versmallingen gedaan in fonteinen, en ze komen ook maar ± 50 cm hoog :P

als je sterren in een fontein stopt vliegen ze vaak een stukje van ±30 cm eruit, en vallen ze dan op de grond, dus gebruik niet te grote sterren, anders liggen ze zolang op de grond te fikken, is zonde


ik heb wel is een huls gewurgt om een soort vlinder te maken, hierbij doe je iets met dezelfte dikte erin (jah, met dezelfde diameter als de id van de huls..), dan kun je voor het wurgen het beste een henneptouwtje gebruiken of zo, en als je huls een beetje naar binnen buigt al dichtduwen met je handen en een beetje draaien, zo doe ik het

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

ik heb net een redelijk goed gelukte fontijn gemaakt, hij zat in een buisje van 1cm en had een nozzle van 4mm, ik hed hem in lagen gevuld
1-bp
2-bp + 10% Mg (heel fel wit!)
3-bp + 10% Fe (jah, gewoon ijzerpoeder, geen groot effect, paar vonkjes)
4-bp + crackling microstars, gaf een erg mooi effect, veel oranje vonken met veel geknetter

de hele fontijn bevatte ongeveer 10 gram SAS, hij spoot in laag 1 ± 1m hoog, laag 2 ging hoger, 3 kwam niet hoger dan 50 cm, 4 schoot ruim boven de 2m.

het bp kwam uit rotjes :P aangezien ik nog geen bp zelfgemaakt heb.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...