Jump to content
PyroForum.nl

Mortier - 1e test


Cedy_NL

Recommended Posts

Hallo, na heel veel gelezen te hebben hiero, onze eerste mortier :P

Naja, eigenlijk de 2e, maar dat was 5 minuten werk en daarna was het meer een fontein :D

Specs:
Mortier was koker van de rollen met zakjes bij de kassa van supermarkt.
Shell was klein kokertje dat precies in de mortier paste. Deze kwam uit de weegschaal (stickerrol) bij een supermarkt.

We hebben ong. 1/3 van het gewicht genomen van de shell. Uit eindelijk iets meer, wat ook mooi effect geeft :angry:
Als lading van de shell, bp en bp klontjes als stars. Dit gaf ook een mooi effect.

Het heeft wat tijd geduurt voor we deze dingen door hadden, maar grotendeels door de hulp van jullie mensen! Het loont echt hier alles goed door te lezen :)

Grtz Cedy_NL

Edit: Filmpje staat erbij, jammer dat ie niet zo goed gefilmt is, maar tog mooi als 1e echte mortier :D

cedyshell.wmv

video_0016.avi

Link to comment

Ja, klopt dat het beetje raar is opgenomen. Ook speel ie m bij mij beetje vertraagt af, maarja :D.
Ik heb m zelf niet opgenomen hehehe...

Over de stars, dat hebben we nu tijdelijk opgelost met sterretjes kruit haha, omdat we nog opzoek zijn naar de rest van de leuke chems. Nu hebben we eigenlijk alleen nog maar buskruit en enkele grammen poeders van metalen (zelf gevijld :) )
Misschien dat we rond oud en nieuw, na nog wat tests gemaakt te hebben, romeinse kaars kogels als stars gaan gebruiken, aangezien de tijd dringt en we toch met wat moois willen aankomen zetten :D
Iemand nog andere tips? Voor de stars? Ik zal nog wel rondkijken op het forum, ws dat ik er zelf wel achterkom.


Oja, sorry, ik was heeeel ffies vergeten dat dat we ook een Foto/video topic hebben :angry: ... Maarja, van fouten maken leer je, netzoals mn mortiertjes ;)

Naja, we gaan lekker verder, en proberen onze vingers en handen te behouden :P

Grtz Cedy_NL

Link to comment

Ah, die site hebben we gebruikt om de shell te bouwen.

Tja, te hard...Ik had gelezen dat Yellowcard ofzo 1/3 van het gewicht van de shell als lift gebruikte...dus ja :angry:
Maar het werkt iig, geen flowerburst!

Grtz Cedy_NL

Edit:
Ja, bedankt voor die compo lijst, maar het probleem is zoals ik ook al hierboven zei, zijn de chems, we moeten nog opzoek waar wat te krijgen is.

Edit 2:
Ik zit nu daar even rond te kijken, maar! , check dit eens:

White star #1
Source: rec.pyrotechnics
Comments:
Preparation:

Potassium Nitrate.................................58
Aluminum..........................................40
Dextrin...........................................2

Geeft dit niet een een harde knal, aangezie dit flash is (zo ver k weet, wel de verhouding heel klein beetje anders, maar toch.)

En dit is geloof ik wat ik kreeg uit de mortier zelf, die mooie grote vlam :)

Charcoal fire dust #2
Source: Composition from Shimizu[1], page 221. Listed under the name "Chrysanthemum 8". The 8 in that name comes from the ratio of charcoal to potassium nitrate, which is 8:10.
Comments: A reddish fire dust is obtained, which is relatively shortlived. When willow charcoal is used instead of pine, long lived fire dust is obtained.
Preparation: To obtain the fire dust, the potassium nitrate must be soaked into the charcoal. Hence a wet proces must be used for mixing.

Link to comment
×
×
  • Create New...