Jump to content
PyroForum.nl

Lont maken


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja dat kan, het zou ook niet slim zijn om je BP daar voor te gebruiken, totaal niet nodig, aangezien je het nat moet maken en je BP gewoon weer mealpowder zal worden...

Je kan dus gewoon Green powder gebruiken.




Lttrrzz

Link to comment

Iemand hier ervaring met chloraatlonten?

Ik vind ze ideaal qua betrouwbaarheid, en ze hebben een extreem lage brandsnelheid. Ook worden ze tijdens opslag niet aangetast door vocht.

Meng 5 delen KClO3 met 1 deel poedersuiker, eventueel nog een metaaloxide als katalisator.
Dit mengsel in verhouding 3 op 1 mengen met siliconenkit. Even laten drogen, zodat ze wat minder plakken, en vervolgens in lange slierten rollen van zon 5 mm doorsnede, en op maat snijden.

daarna zijn er 2 opties:

Laten drogen, dit duurt ongeveer 3 dagen. De lonten zijn dan nauwelijks buigbaar, en vrij breekbaar.

Niet laten drogen, dus luchtdicht verpakken. Deze lonten hebben dezelfde eigenscxhappen , maar zijn veel flexibeler, en zelf nog tot een balletje te kneden.

Als je ze wilt gebruiken, de benodigde lont afknippen, en er een papiertje, kartonnetje of tape overheen rollen. Hierdoor vallen er geen stukken meer van de lont af, en is de lont erg betrouwbaar.

Meer info en pix op verzoek.

Link to comment
  • 1 month later...

Heey allemaal

Ik heb laatst het filmpje fuses gezien( ofzo).
Ik heb alles precies gedaan wat er op het filmpje stond, maar het is niet gelukt.
Ik gebruik hennep draad van een paar millimeter dik.
Is dit goed of moet ik een anders soort draad gebruiken?

Maarten

Eerste en laatste vriendelijke verzoek correct nederlands te gebruiken! T.

Sorry ik zal voortaan op mijn Nerderlands letten.
Maar ik moet wel even zeggen dat ik dislecties ben dus vandaar.
(Het was inderdaad gezien. ;))

Link to comment

Ik neem aan dat je geen blackmatch maakt gezien je met lucifers aan de gang bent. In dat geval kun je beter KNO3 of KClO3 kopen en dat gebruiken. Dan maak je daar een verzadigde oplossing van in water en laat je dit in je touw trekken. Dan laat je het drogen met zo veel mogelijk water erin getrokken. Dan krijg je iets vergelijkbaars. De KNO3/KClO3 als oxidator en het touw als brandstof. Met lucifers zou ik het niet maken. Dat kost je veel te veel en werkt waarschijnlijk amper.

Je kunt ook blackmatch maken. Dat wordt veel vaker gebruikt. Hoe je dat maakt staat wel ergens op het forum.

Link to comment
  • 7 months later...

Ik heb gisteravond blackmatch gemaakt. Is wel handig bij het bouwen van shells en payloads voor vuurpijlen.

Eerst heb ik katoentouw in een KNO3 oplossing gekookt.

Ik heb een Mealpowder dextrine mix gemaakt van ongeveer 10:1 hier aan toegevoegd water en spiritus 1:3. Van de mix een dun papje gemaakt.

Het katoentauw uitgewrongen en daar 2 meter van in de mix gestopt. Even laten weken en daarna door een gatje (iets grotere diameter dan het tauw) getrokken, vervolgens meteen om een rvs frame gewikkeld en 1 dag laten drogen op de radiator.

Het is mooi snel droog, dus heb ik vandaag al even kunnen testen.

Ik heb een gedeelte bloot en een gedeelte dubbel blackmatch gebuist.

Link to comment

Dat is wel erg trage quickmatch. Het lijkt erop dat je het papiertje veel strakker om de blackmatch heen moet plakken, of anders een sterker buisje gebruiken. Bij mij hoor je bijna een knal als ik quickmatch afsteek, zelfs bij 10 centimeter.

Verder is dat wel een hele mooie manier om veel blackmatch tegelijk te maken. Ik denk dat ik voortaan ook maar zoiets moet gaan doen, in plaats van steeds stukjes van 50 cm.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Netjes! Misschien kan je wat tests doen met hoe betrouwbaar het brand, want het kan langzaam branden maar misschien brand het helemaal niet goe als het ergens door een gaatje heen moet. Misschien kan je het ook sneller laten branden door meer KNO3 in je meal te doen, dit zoort er waarschijnlijk voor dat je lijm verbrandt.

Edit: Is henneptouw trouwens ook te gebruiken voor blackmatch?

Edited by sueno
Link to comment

Ik heb net nog een testje gedaan door de lont door een gaatje in een blok hout telaten branden en ook dezelfde test gedaan door een rolletje kraft papier. Bij alle bij de gevallen deden ze het perfeckt de overgebleven stukjes die eruit vielen vielen in een plas water en daar branden ze vrolijk verder.

En voor massa producktie kun je het ook gewoon persen door een klein gaatje mischien in een ballenpompje bijvoorbeeld :huh: .

Groeten, Shark007

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...