Jump to content
PyroForum.nl

detonatietijd van flash


duupie

Recommended Posts

Hallo, ik heb een aantal maanden geleden een aantal testjes gedaan met zelfgemaakt knalvuurwerk (gemaakt van flash) de compositie is niet meteen veilig te noemen, maar dat wist ik toen nog niet:

1deel S
1deel Al poeder
2 delen KCl0<sub>3</sub>

Als huls gebruikte ik proefbuizen. Ik ben nog steeds op zoek naar een alternatief dat je ook heel netjes/stevig kan afsluiten.

Om het boeltje te ontsteken gebruikte ik een elektrische ontsteking die als volgt werkt:
2 lucifers worden tegengesteld gedeeltelijk over elkaar geplaatst en omwonden met fijne koperdraadjes, die vervolgens verbonden worden met een lange draad, die (met een tussenschakelaartje) verbonden wordt op een boormachineaccu van 14.6V.

Als ik deze aansluit, smelten de koperdraadjes (smeltpunt Cu=1357.77 K) wat volgens mij al tamelijk warm is, vervolgens schieten de zwavelkopjes van de lucifers ONMIDDELIJK in brand, en hiervoor is geen zuurstof nodig, zelf getest.

Maar TOCH klopt er iets niet.

1)Als ik contact maak met de accu, duurt het tot 18 seconden voor de ontploffing plaatsvindt.

=>hoe kan dat?

2)Ik heb al de opmerking gekregen dat zwavel in dit mengsel niet veilig is, wat is het alternatief, of is zwavel niet noodzakelijk voor een goede verbranding?

Hiervoor had je imo geen nieuw topic moeten voor openen, deze vraag kon makkelijk gesteld worden in een al bestaand topic over flash. Maar aangezien er al serieuze reacties op zijn gekomen en dit misschien toch iets anders is door de link met elek. det. (?) en het geen slechte openingspost is laat ik het maar open. :) (Prophet)

Link to comment

Ik zou geen koperdraad (te lage soortelijke weerstand) gebruiken, maar constantaandraad (d.i. weerstandsdraad). Maar 'bridgeless igniters' zijn nog gemakkelijker en compacter.

Mag ik er ook op wijzen dat het niet ideaal is om een dergelijk (14V) boormachineaccu te gebruiken; doordat je de boel eigenlijk telkens kortsluit, kan er schade optreden bij de (eventuele) zekeringen die erin zitten.

Link to comment

Ik weet dat de boormachineaccu schade oploopt, heb ooit eens een oude accu opengevezen, die al veel kortsluitingen achter de rug had, en deze was al lichtjes aan het verkolen, maar de kortsluiting hier duurt niet zo lang, omdat de koperdraad onmiddelijk smelt. De weerstand van de koperdraadjes neemt enorm toe omdat:
*Ik heel erg fijne koperdraadjes gebruik=> grotere weerstand
*De lente van de koperdraadjes ook tamelijk groot is, wat de weerstand ook veel groter maakt.

Omdat de lucifers onmiddelijk vebranden, en hierbij dus heel veel warmte produceren, dacht ik dat dit genoeg zou zijn.

Is de lange wachttijd volgens jou enkel te wijten aan het feit dat er niet genoeg warmte geproduceerd wordt? Of zijn er nog andere factoren die hierbij een rol spelen?

Link to comment

Je zou het kunnen testen zonder huls. Leg je flash op een hoopje neer en duw je ontsteking erin. Kijk dan hoe snel het afgaat. Als het dan sneller gaat kan het komen doordat het eerst druk moet opbouwen. Eerder zou ik toch denken dat het komt omdat je het aandrukt. Dat moet je nou net niet doen. gewoon los erin gieten.

Link to comment
×
×
  • Create New...