Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Je hebt niet per se 7.5V nodig voor perc, ik doe alles met die 5,2V en dat gaat prima.
Maar als je voor weinig zo'n voeding kan kopen heel mooi al is 20A niet echt 'dik'.

Ik heb een omgebouwde computer voeding en die geeft 5,2 bij zo'n 30A (al maanden) maar dat was in het begin niet genoeg voor mijn 7.5cm bij 15cm anode.
Heb er nog een naast moeten zetten dus daar moet je denk ik wel een list op verzinnen (kleiner anode of heel ver uit elkaar of zo)

Edited by pdfbq
Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Bij deze heb ik een chloraat cel gebouwd die is voorzien van een zeer pure Ti kathode en een MMO-Ti anode welke +/- 40A aan kan.
De PC voeding heb ik zodanig aangepast dat deze ook belast is op zowel de 12v,3,3v om onderbelasting te voorkomen.
Om temperatuurschommelingen te vermijden heb ik een bypass loop gemaakt van onder naar boven de cel die dmv een flowpompje met een PTFE-gecoat membraanpompje het sample rondpompt.

Via diverse tubbings aan de bovenzijde heb ik de mogelijkheid om tijdens bedrijf de cel bij te vullen, of de Ph te controleren. ;)
Nadat ik hem binnen heb geplaatst,heb ik er een timer op gezet die een slangenpompje aanstuurd om de Ph rond de 6 te houden.
Mijn totale yield weet ik op dit moment nog niet,want ik heb hem net in bedrijf genomen.
Binnenkort mijn KCLO4 cel,die is nog in aanbouw.

En uiteraard een paar foto's

Gr Dewpoint.

Edited by dewpoint
Link to comment
Super dat je ook begonnen bent!
Enige wat ik niet snap is waarom je een nieuw topic aanmaakt omdat je één extra pompje hebt toegevoegd.



Klopt,alleen was ik nog niet helemaal klaar met mijn post,het betreft ook Ph controle en een bypasloop om de temperatuur te regelen.
;)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Na 5 x 24 uur te hebben gedraaid en met wat verbeteringen aan de opstelling heb ik zo'n 950 gr KCLO3, dit met 2 liter electrolytcel en +/- 20A.
Elke dag de KCLO3 eruithalen en weer aanvullen met verzadigd KCL. ( 0,61 gr KCL voor elke gr KCLO3)
Hier nog wat foto's wat betreft Ph-controle d.m.v een process Ph meter die bij te hoog Ph Hcl 30% en bij te laag Ph soda 10% doseert d.m.v slangenpompjes.( instelling regeld tussen 5,70 en 6,30)
Ph electrode staat onder lichte druk d.m.v een KCL bijvultankje met 100 ml 3M KCL op 0,5m hoogte t.o.v electrode.
Hiermee blijft de electrode bespaard en komt de (zeer weinig) uitstromende KCL in de chloraat cel.
Temperatuur is gecompenseerd en direct af te lezen. ;)

Greet Dewpoint..

Edited by dewpoint
Link to comment
  • 5 months later...

Ik ga me er nu ook maar eens aan wagen.
Zojuist wat MMO besteld. (dank je Jurre10)

Tot nu ben ik nog een proef aan het doen met grafiet.
Een bakje heb ik met KCl en een 2e bakje met LoSalt. (KCl en NaCl)
Voeding van 5 volt, de stroom heb ik nog niet gemeten. Vind ik ook eigenlijk niet zo heel belangrijk.
De temperatuur is warmer dan mijn hand dus ook daar heb ik wel vertrouwen in.

Als de proeven mooi lukken wil ik het hele proces automatiseren.
Dus een grote fles met KCl oplossing en een bakje waar de KClO3 in komt.
Maar dit is nog iets voor in de toekomst als ik een wat breder budget heb.

Nog even iets.
Schakelende voedingen DUS OOK ATX kan je niet zomaar parallel zetten.
Als de ene voeding 5.001V geeft en de ander 5.01V zal de ene de ander gaan voeden.
Hiermee blaas je je voeding definitief op.
Overigens hou ik niet zo van die voedingen omdat ze niet kortsluit-vast en stroom begrenst zijn.

EDIT:

In sommige batterijen zit grafiet.
Je moet wel de "Heavy duty" of "zinc-carbon" batterijen hebben vaak wegen deze ook niet zoveel.
Alkaline batterijen zijn verkeerd.
Hier nog een mooi filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=VsWVGvjP8_Y

Edited by hardbassbv
Link to comment

Schakelende voedingen kunnen gewoon wel parallel worden gezet. Je doet een aantal uitspraken bijvoorbeeld over dat de stroom je niks doet.
Ga eerst eens het proces begrijpen en dan een epistel met wijsheid ophangen. Als je niet weet/ begrijpt wat je doet komt er geen kloten van terecht beloof ik je.

Wat ga je trouwens met KClO3 doen dan? Het wordt in weinig composities gebruikt hoor!

Link to comment
Nog even iets.
Schakelende voedingen DUS OOK ATX kan je niet zomaar parallel zetten.
Als de ene voeding 5.001V geeft en de ander 5.01V zal de ene de ander gaan voeden.
Hiermee blaas je je voeding definitief op.
Overigens hou ik niet zo van die voedingen omdat ze niet kortsluit-vast en stroom begrenst zijn.

Inderdaad onzin. Ik zet ze altijd parallel. Gaat prima. Ook zijn ze kortsluit-vast en stroom begrensd. Enige is dat je altijd alle poorten moet belasten.

edit: is begrensd is toch met een d :) Edited by pdfbq
Link to comment

Waar zit dan de knop om de stroom in te stellen?
kortsluit-vast wil ik nog wel geloven maar stroom begrensd is hij zeker niet.

Het parallel schaken zal meestal goed gaan omdat de spanning zeer precies geregeld wordt.
Maar sta niet stom te kijken als er een het begeeft.
Zeker als de ene maar 5A kan leveren en de andere 20A.

De stroom zal enkel de snelheid van de reactie bepalen.
En natuurlijk de warmte ontwikkeling. (In combinatie met de efficiëntie van de cel)
De spanning is wel belangrijk voor de ontwikkeling van de juiste stof.
Aangezien de spanning dus altijd hetzelfde zal zijn kun je de stroom alleen nog maar bepalen door de weerstand van de cel aan te passen.
Dit doe je dus o.a. met de afstand tussen de elektroden.

KClO3 wil ik gaan gebruiken voor bepaalde kleuren.
Zeker niet in flash aangezien ik een mooie bron heb voor KClO4.

Nu nog even over mijn mini-proef met grafiet.
De kristallen zijn duidelijk zichtbaar, helaas is het elektrolyt vervuilt met grafiet.
Na wat zuiverings acties had ik wat KClO3 over.
Dit heb ik 1:1 gemengd met suiker en goed gemixt.
Nu een druppel H2SO4 op laten vallen en het goedje ontbrande meteen.
Geslaagd experiment dus :)

Link to comment
Waar zit dan de knop om de stroom in te stellen?
kortsluit-vast wil ik nog wel geloven maar stroom begrensd is hij zeker niet.
Als de stroom te hoog wordt slaat ie gewoon af. Ik zie dat als stroom begrensd.
De spanning is wel belangrijk voor de ontwikkeling van de juiste stof.
Dit is onjuist. Er begint zich perchloraat te vormen als het NaCl gehalte in het substraat laag wordt. Ik heb kilo's NaClO3 en NaClO4 gemaakt beide op 5,2V.
Geslaagd experiment dus :)
Mooi man!
Link to comment

Ik snap je gedachten gang, en hier stuiten veel mensen op.
Te hoge stroom is de kortsluit-beveiliging.
De stroom begrenzing is een ingesteld punt.
Bijvoorbeeld er mag niet meer dan 20A lopen en de voeding is 40A.
Dan zal een ATX pas bij 40A afslaan, heb je een begrenzing kan je die instellen op 20A.

Overigens gebruik ik geen NaCl maar KCl.

Ook is mijn MMO binnen gekomen dus ga ik binnenkort een mooie cel maken.

Link to comment
Inderdaad onzin. Ik zet ze altijd parallel. Gaat prima. Ook zijn ze kortsluit-vast en stroom begrensd. Enige is dat je altijd alle poorten moet belasten.

edit: is begrensd is toch met een d :huh:



Niet helemaal waar ,de nieuwe type ATX-voedingen hebben een loopback circuit en daarbij word(en) niet gebruikte uitgang(en) teruggekoppeld en zodoende geen dissipatie van het circuit en geen defecte voeding naar verloop van tijd.

Echter de oude typen ATX voedingen hebben hier wel last van en inderdaad zul je dan de 12v lijn en soms ook de 3,3 lijn moeten belasten met ongeveer 1A. :)

Gr Dewpoint.
Link to comment
Niet helemaal waar ,de nieuwe type ATX-voedingen hebben een loopback circuit en daarbij word(en) niet gebruikte uitgang(en) teruggekoppeld en zodoende geen dissipatie van het circuit en geen defecte voeding naar verloop van tijd.
Dat is interessant. Waar kun je dat aan zien?
Link to comment
Dat is interessant. Waar kun je dat aan zien?


Dit is moeilijk te zien, maar met een beetje electronicakennis kun je zien dat op de print bij de rode,gele aders een terugkoppelweerstand retour het regelcircuit in gaat dus gaat hier geen spanningsval over heen dan loopt er geen stroom(afname) en word de voeding gereduceerd tot minimale vermogensuitsturing.

Ten tijde van de eerste P4-voedingen zat de terugkoppeling vaak nog op de +5, maar later verhuisde deze naar de +12 of werden er ingewikkelder constructies gebruikt. De nieuwste constructie voor high-end consumentenvoedingen bestaat uit een hele reeks converters achterelkaar: Eerst met een boost-converter naar 400V (actieve PFC), dan met een halve brug of een variant daarop naar 12V en dan nog een tweetal losse converters om 3,3 en 5V te maken. Elke lijn heeft daar dus zijn eigen feedback en luistert minder nauw naar vermogensvraag van alleen de 5V lijn en zal de voeding niet overbelasten/uitschakelen.

Ikzelf gebruik nu een 550 W ATX met maar liefs 55A aan 5,2V en heb hem doorgaans op zo'n 40A continue lopen zonder een belastingsweerstand te maken voor de 12 en 3,3V.

Het is een beetje electronisch ipv chemisch,maar bij deze toepassing ontkom je er niet aan. :)

Gr Dewpoint.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...