Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat + Koolstof -> Amoniak?


RSDZ

Recommended Posts

Hoi,
ik had een poosje geleden gemerkt dat als ammoniumnitraat vochtig is en gemengt wordt er een geur van ammoniak ontstaat, van de rest heb ik het verwaarloosd, aangezien je het alleen van heel dichtbij (tot 10-20cm ofzo) rook en ik heb voor de rest gezorgd dat ik het niet zou mengen als het vochtig is.
Maar nu heb ik nog een beetje gegoogled enzo, maar kan helemaal geen informatie hierover vinden, is er iemand die hier wel meer over weet?
EDIT:
Ik heb al allerlei situaties uitgeprobeerd in een soort van simulatie programma, maar ik denk dus dat dat ook niet zo'n geweldig programma is...
Maar ik vraag me dus af, zorgt de koolstof soms dat de NH4 uit de oplossing los laat, als soort van catalisator ofzo, maar dat programma geeft bij andere stoffen wel aan als iets uit de oplossing verdampt...
Van de rest heb ik op school ook nog niet echt veel gehad op dit vlak dus ik weet niks zeker.

Link to comment
Guest wolkje

Ik heb ervaring mat ammoniumnitraat en koolstof.
Als je het droge ammoniumnitraat mengt en koolstof erbij doet moet je er eens een vuurtje bijdoen=====>brand mooi.
Deze compo is vrij goed te gebruiken in fonteinen, doe ik trouwens.

Dat er zo een ammoniak geur afkomt is me ook al opgevallen dit is waarschijnlijk omdat het ammoniumnitraat niet 100% zuiver maar zo een 75% zuiver is als het uit KAS komt.

Link to comment

Niet helemaal wolkje, in KAS zit ongeveer 75% Ammoniumnitraat, Als je het eruit filtert zal het rond de 95 tot 99% zijn.

En over die ammoniakgeur, die ruik ik ook een beetje als ik rookbommen droog, het zal een beetje Ammoniumnitraat zijn dat ontleedt.

Het houtskool zal er niet veel mee te maken hebben.

Link to comment
Niet helemaal wolkje, in KAS zit ongeveer 75% Ammoniumnitraat, Als je het eruit filtert zal het rond de 95 tot 99% zijn.

En over die ammoniakgeur, die ruik ik ook een beetje als ik rookbommen droog, het zal een beetje Ammoniumnitraat zijn dat ontleedt.

Het houtskool zal er niet veel mee te maken hebben.

Wel, nat ammonium nitraat ruikt heel anders, zoet (komt door het lachgas).
Ammonium nitraat ontleedt namelijk in N2O (lachgas) en H2O, geen NH3.
Dit ruikt echt naar ammoniak, en ik weet hoe ammoniak ruikt.
Link to comment
Misschien gebeurt dit als het vochtig is: NH4+ (aq) --> NH3 (aq) + H3O+  

Ik weet niet of het mogelijk is ivm ionen, maar dit is een van de vetere redenen mogelijk, tenzij er ontleding in NH3 plaatsvindt.

Maar hoe kan het dan dat het alleen is als ik Koolstof toevoeg... :?
Is dat dan catalysator ofzo...
Link to comment
Nee, de koolstof is geen catalysator. Misschien omdat de koolstof licht vochtig was of omdat de AN veel water uit de lucht trok.

Maar normaal gesproken ruikt AN + water niet na Amonia...
Alleen als het gemengt is met koolstof :?
Link to comment

Nee, de koolstof is geen catalysator. Aangezien je AN al vochtig was is het al deels "opgelost"/gesplitst in ionen. Dan krijg je dus de verhouding van hierboven. Of de koolstof er een speciale rol in speelt weet ik niet, het is misschien mogelijk.

Als jij KAS in lauw water gooit moet jij eens ruiken wat een geur...

Ps. Ik verwijderde de vorige post, ik had beter kunnen editen.

Link to comment
×
×
  • Create New...