Jump to content
PyroForum.nl

Knaller


ZeRo_C

Recommended Posts

Rook kan toch ook een vloeistof zijn :lol:
En zolang flash toch maar snel genoeg opwarmt om z'n eigen eindproducten op te warmen om gas te ontwikkelen komt er toch ook gewoon een druk waarmee je iets vooruit kan stuwen.
EDIT:
Trouwens, wat ontstaat er nou bij wistle?
Want de Natriumbenzoaat, NaC7O2H5, verbrand dus... (anders zou er toch geen KClO4 bij zitten voor de zuurstof)
Dus dan krijg je iets van
KClO4 -> O2
NaC7O2H5 + O2 -> iets van natrium oxide met water en koolstofdioxide ofzo of wat kan er nog meer van komen...?


Alle brandstoffen waar C in de verbinding zit zullen in combinatie met een oxidator gas geven als ze met elkaar reageren. De gassen zijn dan koolstof monoxide en bij volledige verbranding koolstofdioxide.

En zolang flash toch maar snel genoeg opwarmt om z'n eigen eindproducten op te warmen om gas te ontwikkelen komt er toch ook gewoon een druk waarmee je iets vooruit kan stuwen.
In de reactie zone wordt alles tijdelijk gasvormig (ja zelfs Aluminium) maar direct daarna weer vaste stof , dit is ongunstig voor voortstuwing . In de start raketten van bv de space shuttle zit ammoniumperchloraat dat in reactie met brandstof(fen) helemaal in gassen ontleedt .
De verbranding Flash powder is bovendien erg snel en oncontroleerbaar en moeilijk tot een vaste massa te persen wat het ook weer minder geschikt maakt voor stuwstoffen.
Link to comment
  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als ik nevel intyp op interglot.com krijg ik als vertalingen, haze, mist en fog.
Maarja dat is niet zo boeiend denk ik, het ging me erom dat als een stof bij de temperatuur dat het ontstaat gas is, het niet veel uit zal maken dat het dat bij kamer temperatuur niet is, je kunt niet zeggen, stikstof is een gas, nja, bij kamertemperatuur is het dat wel, maar het zou ook een vaste stof kunnen zijn.


Gassen kunnen zover ik weet wel vloeibaar worden en andersom , door het onder druk te zetten . Denk aan het gas in een aansteker . Met stikstof kan dit ook maar dan met meer druk . Maar tot een vaste stof drukken is in de praktijk onmogelijk .
Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest ali chemicalie

Ik heb eens zitten denken over grote knallers, is er hier iemand die ervaring heeft met grote knallers boven de 200g bp?

gr alex

Link to comment
Guest ali chemicalie

Nou nou dat is wel overdreven.
een vriend van me heeft wel eens een soort mortier afgestoken kun je bestellen bij iemand in Baarle.
en dat ding was 500g en daar kwam me toch een rotklap vanaf.

Link to comment

Dat is best wel veel :lol: . Maar dat is ook geen 500 gram BP wat gebruikt wordt voor een schokgolf te maken. Ben maar blij ook want met enkele grammen kun je al behoorlijke klappen voor elkaar krijgen. Ik zelf zou 200 niet maken denk ik. Hoe groot zou zo'n ding met 200 gram wel niet zijn? Ook zou ik zelf kiezen voor een veilige flash variant. Die branden wat sneller als je het goed doet.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Ziet er netjes uit, en wetende hoe jou knallers kunnen knallen gaat dat nogal een feestje worden denk ik. :angry: Vergeet niet genoeg te filmen en foto's te nemen!

Komt goed :)

Ziet er lekker uit 2Tall!
Die rol lont, hoeveel is dat? 200m? 500m?

200 meter is het
Link to comment
Dat is best wel veel :angry: . Maar dat is ook geen 500 gram BP wat gebruikt wordt voor een schokgolf te maken. Ben maar blij ook want met enkele grammen kun je al behoorlijke klappen voor elkaar krijgen. Ik zelf zou 200 niet maken denk ik. Hoe groot zou zo'n ding met 200 gram wel niet zijn? Ook zou ik zelf kiezen voor een veilige flash variant. Die branden wat sneller als je het goed doet.


met BP kun je natuurlijk ook enorme dreunen maken . Dit wordt ook vele toegepast in professioneel vuurwerk en dan vooral in shells. BP is daarin vaak niet te vervangen door flash omdat de sterren bij gebruik van flash powder kapot gaan of dat de sterren niet ver genoeg woren weggeblazen .
Link to comment

Mensen die te lui zijn om zelf iets te doen gaan vanzelf zulke vragen stellen die overigens niet relevant zijn want het is een klotewerk om al de whistle uit die pijltjes te gaan halen voor twee knallen, das toch zonde van je tijd of niet?
Maar back on topic.
Mijn whistle knallers zijn gemaakt van de inktrollen van een fax. Deze zijn niet al te groot maar wel zeer sterk want het is allemaal geperst. De knallers vul ik met 8 gram whistle. De eindstoppen maak ik van snelcement. Ik heb helaas geen digicam anders zou ik even wat foto's kunnen posten. Ze zijn niet groot, maar een stevige piep blijft er wel in je oren hangen:D
Even off topic, mn buurman heeft me net aan een loeisterke 3" koker geholpen van karton:D

Link to comment
  • 2 weeks later...

Zo, nu iets wat wel goed in het knaller topic past :angry:.

Ik heb eens een nieuw ontwerp uitgevoert. Vraag me niet hoe ik op het idee kwam, maar ik heb een knaller gemaakt met een walnoot.
Tja nu denk je huh, maar als je hem rustig kraagt scheurt ie langs de lijn, en kun je hem netjes open maken en heb je 2 mooie helfden die precies op elkaar passen. Haal de noot er uit, en doe beide helfden vol met Whistle mix. Aan 1 kant lonte er op geplakt, beetje hete lijm, en dan de 2 helfden snel op elkaar doen. Vervolgens nog even spiken en klaar.

Resultaat was een behoorlijke knal, er gaat ook best veel Whistle in zo'n noot, meer dan je denkt.
Verder galmde de knal gigantisch omdat ik 'm in een weiland afstak, met aan de rand een hele rij flats.

Walnoot_Knaller_Whistle.mpg

Link to comment

Hee ga ik ook eens proberen. En een keer met flash :angry: .

Hier trouwens nog een knaller, die nog afgestoken moet worden.
Verder zijn mijn ervaringen voor zo ver ik die heb met KNO3 flash, dat het niet echt super goed knalt, maar wel erg veel licht geeft.
We zullen zien.
Hier een paar foto's. Totaal 45 gram.
Resultaat binnekort op film.

Groetjes, Yellowcard :)

Link to comment
Ik heb eens zitten denken over grote knallers, is er hier iemand die ervaring heeft met grote knallers boven de 200g bp?

gr alex



2 Jaar terug in mn k3wl tijd, heb ik een lege CO2 brandblusser van ong 50 cm lang gevuld met kruit uit 13 sloffen rotjes. Wat een klote werk was dat! 2 Dagen rotjes zitten breken, maar de klap mocht er ZIJN!
In een groot weiland tot ontploffing gebracht. Dat ding kon 250 bar hebben, even ter vergelijking, een autoband heeft ong 2 bar.

Btw, dit RAAD ik IEDEREEN AF!!! Dit was gewoon heel dom van ons, maarja. Er zat 2 a 2.2 kg kruit in. Als dat was misgegaan had ik hier niet gezeten :):angry:

Wel was de drukgolf zeer goed te voelen, op 100 meter afstand (nog veels te dichtbij!)

Gelukkig heb ik opgelet bij scheikunde en heb ik dit forum, om nu wel verstandig aan het werk te gaan.

Dus NOGMAALS, PROBEER DIT NIET ZELF!

Grtz Cedy_NL
Link to comment
2 Jaar terug in mn k3wl tijd, heb ik een lege CO2 brandblusser van ong 50 cm lang gevuld met kruit uit 13 sloffen rotjes. Wat een klote werk was dat! 2 Dagen rotjes zitten breken, maar de klap mocht er ZIJN!
In een groot weiland tot ontploffing gebracht. Dat ding kon 250 bar hebben, even ter vergelijking, een autoband heeft ong 2 bar.

Btw, dit RAAD ik IEDEREEN AF!!! Dit was gewoon heel dom van ons, maarja. Er zat 2 a 2.2 kg kruit in. Als dat was misgegaan had ik hier niet gezeten :):angry:

Wel was de drukgolf zeer goed te voelen, op 100 meter afstand (nog veels te dichtbij!)

Gelukkig heb ik opgelet bij scheikunde en heb ik dit forum, om nu wel verstandig aan het werk te gaan.

Dus NOGMAALS, PROBEER DIT NIET ZELF!

Grtz Cedy_NL

Je zit nogsteeds in je kewl tijd...
Mischien stoppen met pyro, en theezakjes gaan verzamelen??
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...