Jump to content
PyroForum.nl

Kleine Mortiertjes


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik zou google eens proberen. Deze vraag is echt te onzinnig om te beantwoorden!
Heb je enig idee hoe een mortier eruitziet / werkt?

Damn, zonder kennis mortieren maken is gevaarlijk Svenn.
En wij zijn hier niet om alles voor te kauwen. Hoe mortieren shells en alles gemaakt worden staat echt op het forum. ZOEKEN dus!

Gr33tZ


Ik heb ervaring met mortieren maar wou ff weten hoe jullie dat deden met zelfgemaakte mortieren. Maar ik snap het nu. :D
Link to comment
  • 1 month later...

Ja, ik kan ook wat glycerine pakken,
ow nee wat ben ik toch *** :oops:
dat spul reageert met kaliumpermanganaat, wat ik samen met al als liftcharnge bebruik.

Ik zal eens wat lampen olie proberen, maar ik mag hem nu toch ff niet afsteken, ivm de droogt, maar wel volgende week op de camping, bij een groot meer. :(

Link to comment
Ik zou google eens proberen. Deze vraag is echt te onzinnig om te beantwoorden!
Heb je enig idee hoe een mortier eruitziet / werkt?

Damn, zonder kennis mortieren maken is gevaarlijk Svenn.
En wij zijn hier niet om alles voor te kauwen. Hoe mortieren shells en alles gemaakt worden staat echt op het forum. ZOEKEN dus!

Gr33tZ


Een beetje laat misschien maar ik vind het echt geen domme vraag. Bij het standaardmodel zit de stijglading in de mortier maar het is geen probleem deze aan de onderkant van de shell te bevestigen. Niet alles hoeft standaard.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Beste mensen,

Ik zat wat te dagdromen over mortieren vandaag. En wat kreeg ik voor een idee :idea: !

Je neemt een PVC Buisje, en je ramt 2 pucks, die je er weer uit haald. Dan neem je hetzelfde buisje, je ramt er 1 eindstop in, je doet een een mix in van wat je in je shell wilt hebben ( bv, stars en bp samen ) , dat doe je er in, dan neem je een puck er bort er een 2mm gaatje in voor een lonte. Je doet een lonte door je puck. Dan neem je deze puck+lonte, en die duw je in je PVC buisje tot aan de mix, dat de puck de mix aanraakt en de lonte er in steekt. Vevolgens doe je wat Whistle ( 1 gram ) in het PVC buisje, komt dus tegen die lonte aan aan de andere kant van de puck. Dan pak je een nieuwe puck, en die doe je in het PVC buisje tot hij het Whistle aanraakt. Dan boor je ook daar een gaatje in en doe je er een lontje doorheen, zodat hij het Whistle raakt. Je kunt ook vooraf een gaatje boren in de puck, dan lonte er in, en hem vervolgens in je buisje duwen tot hij het Whistle raakt.

Even voor de duidelijkheid ( klik er op om vergroot weer te geven ) :



1= 1e Aluminiumfolie eindstop. Die ram je er dus gewoon in.
2= Je mix, bijvoorbeeld bp+stars
3= Een Al folie puck, waar je een gaatje in hebt gedaan en een lonte doorheen hebt gedaan.
4= Je Whistle Mix
5= Al folie puck, die je er als laatsts in doet. Gaatje boren en lonte er in, of de andere manier.

Dit is dus een small PVC buisje van een ID van 13mm. Stel je doet dit buisje in een breed PVC buisje ( ID 16 mm ) , dan is dit je mortier huls. Zorg dat hij stabiel staat een een goede onderste eindstop heeft. Dan steek je je smalle PVC buisje, hoe te maken hierboven uitgelegt, die steek je aan en doe je in de buis. En wat er gebeurt:
De lonte brand door de puck heen, steekt het Whistle aan, dit knal/plopt en laat de puck er uit schieten. Hierdoor knalt hij omhoog. Door het verbaden van de Whistle word de 2e lonte aangestoken, die door de puck geen naar de mix toe brand. Als het geheel hoog in de lucht is geschoten, komt de lonte bij de mix en knalt je stars alle kanten op.

Wat vinden we van het idee :) !? Zo kun je dus heel veel van die ''shells'' maken, van smalle PVC, en die kun je dan allemaal de lucht in schieten met die ene brede PVC. Werkt heel handig, erg stevig, makkelijk voor vervoer.
Er is 1 nadeel, wat niet eens zo hel erg is. Je moet wel een aardig lange lonte er aan maken, want je moet hem dus, terwijl hij brand, nog in de buis stoppen. Dit is misschien een beetje gevaarlijk, maar met een goede lonte heb je ruim 5 seconden de tijd om hem er in te stoppen, en dan moet lukken als je niet van die trillende schokkende handen hebt :wink: .

Wat denken we ervan ? Sorry voor het lange lul verhaal. Uiteraard ga ik het idee zelf uitproberen ( morgen, als mij PW week voorbij is ) .

Groetjes, Yellowcard :wink:

ps. Sorry voor het lange verhaal, maar zo is het ten minste duidelijk ( hoop ik, zo niet, vraag maar los ! ) .

Link to comment

Leuk idee, alleen ik weet niet hoe handig dit is, ivm de totale destructie van zowel het brede pijpje, als het smalle pijpje als het uitelkaar klappen van de shell...

Zelf zou ik toch gaan voor een bakje met lift charge, een stuk of 3 brede PVC pijpjes, een houder, een stuk of 10 shells (van smalle pvc pijpjes) en 10 lontjes. Zo kan je toch veel shells afvuren, makkelijk mee te nemen (behalve de lift charge, wat dus een los poeder is). Ik zeg 3 brede stukjes, omdat mijn ervaring is dat ze soms nogal uit elkaar klappen...

Link to comment
pijltjes, ja wel is gedaan, geeft een leuk effect

stars inderdaad, hoeven niet per sé uit romeinse kaars te komen, met zelfgemaakte streamer stars is het nog mooier


Waar staat dat dan hoe dat in elkaar zit?
Je kan toch niet zoveel pijltjes in een pvc buis doen?
Volgens mij kunnen er maar een stuk of 3 in.
Link to comment
Waar staat dat dan hoe dat in elkaar zit?

Zoek eerst eens op hoe een mortier en shell in elkaar zit iemand. De zoekfunctie en google doen wonderen.

Het gaat namelijk over de vulling van je shell (Payload)

pijltjes, ja wel is gedaan, geeft een leuk effect

Gaat dus niet over complete vuurpijlen in een shell, maar de compositie die erin zit.

Gr33tZ
Link to comment
Guest wolkje

Wel Yellowcard dat ontwerp ziet er fantastisch uit 8)

Maar je bent iets heel belangrijks vergeten: JE STUWVINNEN.
Denk maar aan een watterrraket die je omhoog schiet zonder vinnen die begint te tollen.

Ik denk wel dat jou idee lukt voor de eerste 6 meter maar dan begint ie te tollen en gaat van links naar rechts. :)

Link to comment

Zoek eerst eens op hoe een mortier en shell in elkaar zit iemand. De zoekfunctie en google doen wonderen.

Het gaat namelijk over de vulling van je shell (Payload)


Gaat dus niet over complete vuurpijlen in een shell, maar de compositie die erin zit.

Gr33tZ


oke ik weet wel hoe zo'n mortier werkt hoor
Link to comment
Waar staat dat dan hoe dat in elkaar zit?
Je kan toch niet zoveel pijltjes in een pvc buis doen?
Volgens mij kunnen er maar een stuk of 3 in.


oke ik weet wel hoe zo'n mortier werkt hoor


Ja, dat weet je precies.
Kwam ook erg duidelijk in je vorige post naar voren. :?

*Zucht*
T.
Link to comment

@ Wolkje, dus jij wilt op een cilindervormige shell vinnen gaan zetten ? ye, right :roll: . Hoe wou je ze dan de lucht in schieten ?

En als hij gaat tollen is niet erg, als hij maar af gaat in de lucht.

@ Moloch, dat is nu net waarom ik dit ontwerp bedacht heb: Zodat je niet los poeder in je mortier huls iedere keer hoeft te doen. Da's nogal onhandig. Om dit te voorkomen kun je dus voor iedere shell een aparte mortier huls maken, maar dit is alleen te doen bij kleine mortieren en dan nog is het niet echt handig.

Maargoed mensen, we zullen het zien. Morgen ga ik zo'n dingetje in elkaar zetten :wink:

Link to comment

Als hij er erg vast inzit heb je inderdaad een aardige klap, en zal hij dus of echt super hoog gaan ( wat niet erg is ) of je mortier huls klapt uit elkaar. Maar dit zal denk ik niet snel gebeuren, omdat het geen druk is die naar buiten gaat, maar naar beneden. Hier moet je denk ik ook een beetje mee experimenteren, hoe sterk en dik je je pucks maakt en hoe hard ze dus knallen/hoe hoog ze gaan. Dit licht natuurlijk ook aan de hoeveelheid van je burst-charge, hoeveel gram Whistle je gebruikt om het omhoog te schieten.

Je kunt de mortier huls, in de geval de brede PVC, altijd nog verstevigen op allerlei manieren. Dit is denk ik niet nodig, maar stel het zou moeten, dan kan dat dus nog wel.

Link to comment
Als hij er erg vast inzit heb je inderdaad een aardige klap

Mortarburst met stukken PVC om je oren? Klinkt niet zo fijn.

Je hebt ook nu je liftcharge IN je shell zitten. Zo krijg je een soort miniraketje effect. Ben je niet bang dat als het knalt het gelijk je shell sloopt? Dan gaan je stars nergens meer heen. :)

Gr33tZ
Link to comment

Tja, of de lancering knal je shell kapot schiet licht natuurlijk aan hoe sterk je shell gebouwt is en hoe krachtig de knal is waarmee je ej shell de lucht in schiet. De 2e puck, tussen je knal-whistle en de star-mix met bp, die is zowiezo erg groot dik en stevig, omdat hij dus de knal moet kunnen verdragen en omdat de lonte er ook door heen moet, en als de puckj erg kort is dan is de lonte zo bij de mix en knalt hij op 4 meter, dus dat is ook een reden waarom de puck wat dikker is, zodat het langer duurt voordat hij knalt.

Link to comment
Je kan toch ook een ijzeren buis gebruiken voor te lanceren

Met zo'n mooie lasnaad zeker?
Mocht je graag ijzer scrapnel willen koppen is het een leuke optie.

@Yelowcard. Weet je dan wel zeker dat je payload goed afgaat?
Met een erg dikke shell zal je een zware burst moeten gebruiken in een kleine shell. Alstie dan te vroeg afgaat (Zeg op 2 meter) :)
Een losse liftcharge is echt een VEEL veiliger optie.

Gr33tZ
Link to comment

Veiliger zeker, maar ik kwam op het idee en ik wilde het even uitwerken. Maargoed mensen, we zullen zien hoe het gaat :wink: .
En zo super gevaarlijk is het niet, ik begin natuurlijk met kleine lichte shells met een kleine lading in de shell, en een kleine burst-charge om 'm omhoog te schieten van, laten we zeggen, 1 gram Whistle dus.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...