Jump to content
PyroForum.nl

Kleine Mortiertjes


yellowcard

Recommended Posts

Beste mensen,

In deze topic ga ik mijn kleine mortiertjes beschrijven.
Je hebt 2 maten PVC kwa diameter. Van de smalle maak ik een cilindervormige shell, zie de foto:




Dan maak ik van de brede PVC de mortier-huls waarmee ik hem afschiet.
Ik zal later in deze topic als jullie willen beschrijven hoe ik ze precies maak.

Ik ben op het moment heel veel aan het experimenteren met deze kleine mortiertjes. Dit word hopelijk een goede topic waarin veel info over mortiertjes en de shells kan worden besproken.
Over hoe je ze in elkaar zet, en waarmee !

Een filmpje van de afgeschoten shell van de bovenstaande foto's :
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02013.MPG
Volgende steek ik 'snachts af, maar ik kon niet wachten om hem af te steken en het resultaat te zien !

Groetjes, yelllow :D

Link to comment
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

yellow, je hebt mij geïnspireerd, ik ga er ook weer een maken :wink:

ziet er leuk uit, knalt wel al heel laag uit elkaar, met zo'n lang lont???
of heb je die nog ingekort?

idd, pvc kan best als het maar in de lucht uit elkaar klapt, en niet voor je snuffert..
dus geen fouten maken hiermee :wink:

Link to comment

Fijn te horen mensen :wink:
Ik heb er net weer een gemaakt, alleen dan een stuk groter, zie foto.
Foto:


Ik had er een vrij zware burt charche ingedaan, en zie hier het effect:
Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02019.MPG

Hiermee ben ik dus een beetje aan het experimenteren, hoeveel burst charche je er in doet, de afmetingen ( heel belangrijk ) en ook de verhoudingen van de maten.
Wat ik denk ik fout deed bij het bovenstaande filmpje, zowiezo te veel burst charche, en ik had hem vrij lang gemaakt en vrij smal. Je moet ze denk ik ( als je ze zo groot maakt ) van breder maken, ame i right ?

Ik zou het leuk vinden als ik ook van van jullie ervaringen/experimenten hoor. Van mij in ieder geval wel ! :D

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

inderdaad, als je een grotere shell af wil vuren, kun je hem beter breder maken dan langer..

de grootste zelfgemaakte shell die ik afgevuurd heb was 3 cm diameter en 8 cm hoog, niet echt groot, maar dat komt nog wel..

dat was een mooi effect, 50 romeinse-kaars-kogeltjes :D

toch gebruik ik altijd kartonnen (gerolde) hulzen..

(detail: jij schrijft charche, het is charge..)

Link to comment

Hm ja ik weet het, maar ik had geen tijd om hulzen te gaan rollen dus ik ging het een keer met PVC doen, wat trouwens prima werkt :D

En man 50 romeinse kaars balletjes, hoe come je aan zoveel ? ik had er maar een paar over van oud en nieuwe, en ik probeer nu bij allenmaal mensen uit me klas wat bij te kopen ( wat al een paar keer is gelukt ).
Ik moet nu zuinig aan doen met alles, maarjah, ik weet wat te doen volgens jaar...
Hoeveel, misschien maak ik ze tegen die tijd al zelf !

Toch bedankt voor de correctie,

Groetjes, yellow ! :wink:

edit: ik had best het filmpje wilen zien van 50 romeinse kaars balletjes !

Link to comment

Ik heb er laatst nog een gemaakt, deze knalde helaas uit elkaar. De shell zat te strak in de mortierhuls.
Mijn PVC is nu op, dus ik ga nu weer zelf hulzen rollen.
Wat ik heb gedaan: 1 laag ( schilders, gele ) tape over een smalle maat PVC geplakt, en toen een mooie stevige hulz gerolt.
Toen ik de stok er uit trok, de huls liet drogen, en dan een kort stukje PVC ( de maat waravan ik altijd shells maak ) er in gestopt, paste precies ! een beetje losjes, perfect dus.
Ik heb er een goed gevoel over, morgen naar school ga ik het kruit gebeuren doen en hem in de avond afsteken, waarschijnlijk film ik het wel weer.

Ik zou het leuk vinden als jullie ook wan film-foto materiaal op het forum zouden zetten, dat maakt het een stuk interessanter !

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Tuurlijk, ik moet alleen even kijken want ik heb tot nu toe alleen nog kleine mortiertje met PVc gemaakt, en ik maak nu dus de mortier hulzen van zelf gerolde hulzen, de shells zijn nog wel van PVC.
Ik moet dus nog even een beetje experimenteren met mijn zelf gerolde hulzen, kijken of dit ook zo goed gaat.
Ik ga er ook een keer eentje proberen met whistle, ik heb het iemand hier op de forusm ergens horen zeggen, het lijkt me dat je hulzen dan snel exploderen maar het is het proberen waard.

Ik denk dat ik pas volgende week kan posten hoe ik ze dan met kraft pepier hulzen maak, ik kan wel posten hoe ik ze maakTE van PVC, dat word alleen een beetje onduidelijk omdat ik niet kan filmen en foto's maken omdat het dus op is.

Nouja, we zullen wel zien. Zo'n enorme haast heeft het toch niet hoop ik :wink: Maar ik zal het nog wel een keer doen.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Oke dan, hier zijn een paar foto's over hoe ik deze gemaakt heb. Met kraft papier hulz, zwarte korrels als burst charge uit commercieel vuurwerk, in wat er in de shell zit heb ik een beetje ge improviseerd :wink:

De morier-huls met geramde eindstop + lonte van zijkant onderaan:


De shell:


De shell in de mortier huls doen:


Klaar om af te steken:


Vanavond is het filmpje er, ik hoop dat hij niet gaat knallen, de shell zit er nu losser in maar nog niet heel los. En ik heb nu geen whistle gebruikt om zeker te weten dat het lonte aan gaat, want dat is volgens mij een stuk veiliger en dat doen ze in echt vuurwerk ook niet dus.
Ik heb deze keer een andere burst-charge gebruikt, uit ander commercieel vuurwerk.

Dit is dus een klein beetje uitgelegt, misschien, over een tijdje, verschijnt er opeens weer een hele tutorial, je weet maar nooit....

Groetjes, yellow ! :wink:

Link to comment

Nou mensen, dan hier her resultaat.
Nog een keer de foto van wat er is afgestoken:



De video:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=..._yellowcard.MPG

Je hoort me tweelingbroer zeggen ''rennen joost'' en mij '' misschien knalt ie gast'' , want dit is wel eens eerder gebeurt en we willen natuurlijk geen ongelukken he :wink:

De flits:


De lading van de shell was niet heel speciaal, omdat ik niet zeker wist of ie wel goed ging. Nu weet ik dus hoe ik ze voortaan moet maken, en dan gaan ze waarschijnlijk en hopelijk nooit meer fout :wink:

Ik post al mijn foto's en video's maar hier, want om nou bij foto-video een hele nieuwe topic aan te maken terwijl alles hier ook staat, beetje raar.

Groetjes, yellow :wink:

edit: De foto van de flits is een beetje mislukt.

Link to comment

Een soort van flash uit commercieel vuurwerk, helaas.
Ik ben nog niet ver genoeg om zelf allerlei composities ta maken met allerlei verschillende chemicalien.
Hopelijk komt hier snel verandering in, het is alleen zo verdomt moeilijk om aan die chemicalien t komen, echt jammer.

Link to comment

het hulzen rollen is niet zo het probleem, een middagje hulzen rollen en ik heb weer genoeg voor een maanje pyro zooi :wink:

maar zoals yellow al zei: aan chemicaliën komen is lastig

maar nu D..... .C offline is heb ik een hele tijd zitten zoeken naar shops, heb er aardig wat, nu nog toestemming van mijn ouders om chems te kopen.

komt misschien pas als ik 15 ben (21 april) maar misschien krijg ik ze wel eerder zover.


maar yellowcard, een soort van flash?
was het whistle of zo? wat bedoel je met 'een soort' flash?

Link to comment

Hah mooi zero C !
Tja wat ik zei, ''een soort flash'' , het was een zilverachtig poeder waar duidelijk zichbaar metaalpoeder doorheen zat. Het brand snel, en met heel veel licht en veel druk ! zoals je op de film zag. Eigelijk is het ideaal om voor een hoop dingen te gebruiken, alleen, het vuurwerk waar het in zit is best duur. Maar nu genoeg hier over.

Mijn volgende shell, ga ik denk ik combineren met gewoon round stars in verschillende kleuren + crackling stars, die geen licht geven. Dat word vast leuk.
Hebben jullie geen filmpjes of foto's ? zou ik leuk vinden !

Link to comment

Ik bedacht me net, dat het misschien ook wel leuk zou zijn als je onderweg dat je shell naar boven vliegt, dat je dan ook wat ziet.
Je kunt gewoon 10 lontjes aan de onderkant van je cilindervormige shell bevestigen, en als je hem dan de lucht in schiet zie je al die vonkjes.
Weten jullie nog andere dingen ? Misschien een manier om kruit nat te maken, aan de onderkant van je shell doen en laten drogen, en dan het dan echt hard is onderweg naar boven brand. Dit lijkt me wel een leuk effect. Dat met die lontjes moet in ieder geval lukken, maar is er nog iets anders ?

Groetjes, yellow :wink:

ps. Misschien een vuurpijltje tussen je aluminiumfolie eindstop doen, deze gaat aan terwijl hij daar boven vliegt, heb je fluit + klein beetje vuur !
Je moet dan wel ookn gewoon een aparte lont hebben die gewoon je shell ontsteekt. Dit bedacht ik tijden het schrijven van deze reactie, is het denken jullie wel leuk ?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...