Jump to content
PyroForum.nl

Hoe maak je de beste omhulsing voor een zelfgemaakt rotje?


Recommended Posts

ik ben nog een beetje een amateur en vroeg me af hoe kan je makkelijk een shell , hoesje of omhulsing voor een soort rotje kunt maken wil een soort rotje maken dat wel flink harder gaat dan het normale vuurwerk maar mischien om te beginen is het het slimom het klein te houden.

ik ben zelf een beetje aan het experimenteren geweest en heb een stuk pvc buis gebruikt en de uit eindes gevult met samen geperste houtsnippers gemalen kattenbak korrels enzovoort.

ik deed daartussen dan buskruit aleen heb ik gehoort dat je je container nooit helemaal vol moet gooien met buskruit maar een klein beetje ruimte over te laten voor de druk zodat het knalt.

maar als ik de ene kant dicht pers buskruit er in doe en de andere kant van de buis ook dicht wil persen dan ben ik natuurlijk die ruimte kwijt.

als ik de boven kant dan dicht pers doe ik er ook een lontje tussen het geperste spul naar het buskruit maar 8 van de 10 keer werkt dat natuurlijk niet want dan is het lontje helemaal plat en brand niet meer.

ik heb dat geperste idee van kno3 raketen die ik een keer heb gemaakt maar voor rotjes is dat denk ik misvhien te slap en geeft dat vrij weinig tegen druk en blaast het er heel makkelijk uit.

er is vast wel iemand die veel beter weet hoe ik dat zou moeten aanpakken echt elke tip is welkom een echte amateur hier!!!:D

 

 

Link to comment

Vriend doe eens lezen op het forum!

Ik ben in een zeer vrolijke bui vandaag. Maar als ik lees dat iemand 'rotjes' probeert te maken van PVC gaan mijn haren wel even overeind staan.
Laat me raden, dat buskruit heb je uit rotjes gehaald, of niet?

Begin met de regels lezen.
Zoek dan op het forum naar de definitie van een 'Kewl'
Als je dan toch aan het zoeken ben, er staat ook ergens een mooi stuk over waarom het nou niet bijster intelligent is om PVC te gebruiken.
Ga daarna serieus met deze hobby beginnen of stop er gewoon mee. 

De volgende post die onder de noemer 'kewl' valt te vatten levert de eerste warning in meer als een jaar op. Dat zou toch zonde zijn he?

Link to comment

sorry mijn excuses buskruit heb ik niet uit rotjes gehaald zo erg ben ik dan ook weer niet;).

maak mijn buskruit zelf erg bedankt voor de tips.

heb wel op het forum geprobeerd te zoeken maar wist niet precies hoe ik zo'n "huls" dan eigenlijk moest beschrijven zoals ik al zij ben nog echt een beginner ben zeer zeker bereid om deze hobby serieus te nemen.

maar durf t bijna niet te vragen enige sugesties voor een huls

 

EDIT : heb net de regels nogmaals gelezen maar daar zag ik idd het stuk staan over pijpbommen sorry had er ff niet bij stil gestaan dat een pvc buis  natuurlijk ook een soort pijp bom is ik dacht dat die dingen altijd van koperen buizen of aluminium of andere metalen 

Edited by Dylan Willms
Link to comment

Wij weten allemaal hoe het was om jong te zijn en te beginnen met rotzooien. Wat Tyneman je vertelt is dat je eerst een moet gaan lezen voordat je iets experimenteels doet. Het kost je namelijk je vingers of ogen als je maar wat aan kloot.

Lezen dan komt je vanzelf achter heel veel handson zaken zoals hulzen maken. Geen pvc gebruiken niet nee nada nooit njet. Gewoon niet dus.

Link to comment
  • 2 weeks later...

PVC is imo een not done, krijg altijd het idee dat het de weg van de minste weerstand is.

Hulzen kun je makkelijk zelf maken, neem het pijpje pvc die je eerst gebruikte en rol er kraft papier omheen die je uiteraard insmeert met houtlijm  verdunt met water, daarna trek je het buisje eruit en dan laat je 'm een paar dagen drogen en je hebt een 'veilige huls'.

Om 'm sterker te maken kun je 'm daarna ook spiken, neem wat touw en rol het er omheen vervolgens smeer je 'm in met houdlijm en doe je er weer kraft papier omheen.

Het is een tijdrovend klusje maar met deze hobby is verantwoording, verstand, en geduld een pré daarom is het zo belangrijk dat je je goed inleest voordat je ergens aan begint.

Link to comment

Voordat ik je een tip KAN geven:

Lees je goed in hoe je het allemaal goed vuurdicht:unsure:(is dat een pedagogisch goede omschrijving van gasdicht?) maakt.

kruit lekkende rommel = probleem.

 

Dit is in de notendop een beetje het probleem, ik zit boordevol ideën maar dan moet je al enig kennis hebben, anders pas je mijn ideen verkeerd toe.

je moet niet doen wat ik zeg, maar doen wat ik bedoel. 

Link to comment

Beste Dylan, ik ga mijn gedachten met je delen:

Ik ga proberen mijn steentje bij te dragen aan jouw welzijn, die van je omgeving (je ouders, je vriendjes) en, mocht je geen LHBTI-er zijn, het meisje waar je verliefd op bent.

Je hebt inmiddels begrepen dat je geen plastic/ kunststof omhulsel moet gebruiken om een poeder, dat kan ontploffen, op te sluiten. So far, so good.
Nu ga ik een stapje verder: stel dat je toffee-rotje uit elkaar klapt, en dat hard doet (wat je wil), waar vliegen de ty-raps (of stukjes ervan) dan naartoe? Waarschijnlijk in de bosjes ... maar met een beetje pech in je oog, of in het oog van een ander.

Wat ik eigenlijk wil is dat je ophoud met het maken van rotjes (ga je Nederlandse huiswerk eerst eens doen, de eerste letter van een zin begint met een hoofdletter; punten en komma's worden in onze taal ook wel gebruikt), maar daar ga ik je niet van kunnen weerhouden.
Dus bij deze:

GEEN PLASTIC/ KUNSTSTOF OP, OM, OF AAN DINGEN DIE KUNNEN ONTPLOFFEN !

Sorry dat ik schreeuw, ik zou het alleen zo jammer vinden als je de rest van je leven met één (of geen) oog verder moest, of één van je vriendjes.
Ik moet opeens denken aan iets wat ik heb meegemaakt: ik ben ooit een jongen tegen gekomen die fantastische joints kon draaien, met zijn rechterhand ... en de stomp aan de pols van zijn linker, was heel bijzonder om te zien.

 

Dylan, je zal het moeten doen met papier, lijm, touw en eventueel kattebakkorrels van klei.

 

Mocht je mijn raad (maak geen rotjes, koop ze in de winkel) niet aannemen, doe dan het volgende:

- zet sowieso een vuurwerk/ veiligheidsbril op je harses, ondanks dat dat er niet uit ziet.
- bewaar de ty-raps voor de binnenkant van je computer.
- kijk aflevering 12 van de serie die hardbassbv aan je voorstelde en gebruik die knoop om je toffee dicht te maken.
- kijk alle afleveringen, 26 keer (bijkomend voordeel: je hoeft niet meer te leren voor Engels).


Als laatste Dylan, naar aanleiding van je avatar (ik hou ook van poezen): buskruit ruikt lekkerder dan kattepis, maar is het niet.

  • Upvote 1
Link to comment

Ik snap 100% wat je bedoelt die soort van 'toffees' was meer een soort van proof of concept.

Het was meer om een keer te proberen had er een extreem lange lont aan gemaakt en had een muur waar ik achter kon gaan staan.

Dit had ik eigenlijk bij mijn post moeten zetten hetzelfde met de pvc hulzen.

Ben nu ook bezig geweest met het maken van papieren hulzen.

Ik heb aleen moeite met het maken van de pluggen.

Wat je zij over die klei pluggen als ik een kant dicht maak doe er buskruit in dan lijkt het mijn niet zo verstandig om dan op de bovenste laag nog meer klei te doen en daar op te gaan rammen om het samen te persen is daar een andere oplossing voor of is het veilig.

Ik heb ook gezien dat ze rondjes papier of karton op stapelen met steeds een beetje lijm er tussen is dat een goed idee.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...