Jump to content
PyroForum.nl

HELP Tips en ideeën voor fontein tools?


McM

Recommended Posts

Beste lezer!

Ondertussen ben ik al een aantal dagen aan het rond lezen van en kijken naar content op dit forum.
Naast veiligheid en heel veel informatie over dingen, zoals zeven, het mengen en drogen van chemicaliën, formules, en nog veel meer, ben ik tot de conclusie gekomen dat stel dat iemand wilt beginnen hij of zij zich het beste kan verdiepen in fonteinen.

Nu de issue. In een aantal artikelen komen erg leuke dingen voorbij, echter kunnen veel afbeeldingen (foto`s) en video`s niet meer worden gezien.
Dat is jammer, omdat er bijvoorbeeld in een artikel gelezen kan worden over een zelfgemaakte fontein tool. Helaas is het nier meer mogelijk om de toegevoegde afbeeldingen te zien.
Op een website heb ik gelezen en gezien hoe ze er één van, in dit geval, hout hebben gemaakt.

Nu vraag ik mij dus af hoe jullie dit hebben opgelost of zouden oplossen.
Zelf ben ik op de hoogte dat dit op verschillende sites besteld kan worden, echter vind ik persoonlijk ±130.-, excl. verzendkosten, een tikkeltje duur.

Alle ideeën zijn welkom!

Groet,
McM

Link to comment

Ik had nooit problemen met gerbs zonder nozzle dus heb me nooit druk gemaakt over tools, behalve een houten rammer. Maar begrijp dat als je nozzles wilt maken je de juiste tools moet hebben. Het zou al helpen als je iemand kent met een draaibank, misschien op school of een metaalbedrijf bij je in de buurt ? Kijk ook eens op APC forum, wellicht dat daar de foto's nog wel op staan. Als je niet veel te besteden hebt dan moet je innovatief zijn.

Link to comment

Fijn om te zien dat er toch nog wel iemand actief is hier!

22 minutes ago, Tim5 said:

Ik had nooit problemen met gerbs zonder nozzle dus heb me nooit druk gemaakt over tools, behalve een houten rammer. Maar begrijp dat als je nozzles wilt maken je de juiste tools moet hebben.

Uiteraard wil ik het allemaal meteen goed doen, dus ben ik opzoek naar de best mogelijke oplossing (nee @meneer_agent natuurlijk ben ik niets van plan om in de realiteit te maken..).
Is het niet zo dat als je geen nozzle gebruikt je geen 'hoog spuitende' gerb krijgt? Ik snap dat het nog steeds de lucht in wordt gespoten, maar ga je dan niet meer richting een 'waterval' idee?

24 minutes ago, Tim5 said:

Het zou al helpen als je iemand kent met een draaibank, misschien op school of een metaalbedrijf bij je in de buurt ?

Daar was ik inderdaad ook al naar aan het kijken, maar helaas zit hier niet echt iemand 1, 2, 3 in de buurt.
Wel heb ik verschillende bedrijven online gevonden die, mits je een ontwerptekening kunt aanbieden, voor particulieren metaal bewerken.
Hier zou ik dus ook over na kunnen denken, want een tekening is niet zo moeilijk om te maken.

42 minutes ago, Tim5 said:

Kijk ook eens op APC forum, wellicht dat daar de foto's nog wel op staan. Als je niet veel te besteden hebt dan moet je innovatief zijn.

Op dat forum ben ik inderdaad ook al gaan rondsnuffelen en daar heb ik al verschillende artikelen gelezen over eigen ontworpen (houten)tools.

Hoe ben jij hiermee begonnen? Als ik vragen mag natuurlijk!

Groet,
McM

Link to comment

Persoonlijk ram ik altijd een eindstop van bentoniet, dan de compo en als laatste een klein beetje Bento om alles af te sluiten.

Dan in de dikke eindstop een nozzle (gat) boren. Dit doe je met de hand en niet met een boormachine!

Rammers maakt allemaal geen fluit uit. Hout is snel en goedkoop, maar gaat sneller kapot als aluminium of staal. Ik gebruik alles wat ik maar kan vinden zolang het de juiste maat maar is.

Link to comment
4 hours ago, Tyneman said:

Persoonlijk ram ik altijd een eindstop van bentoniet, dan de compo en als laatste een klein beetje Bento om alles af te sluiten.

Dan in de dikke eindstop een nozzle (gat) boren. Dit doe je met de hand en niet met een boormachine!

Rammers maakt allemaal geen fluit uit. Hout is snel en goedkoop, maar gaat sneller kapot als aluminium of staal. Ik gebruik alles wat ik maar kan vinden zolang het de juiste maat maar is.

Oké, dat is dan eigenlijk meteen helemaal duidelijk voor me!

Groet,
McM

Link to comment
10 hours ago, McM said:

Fijn om te zien dat er toch nog wel iemand actief is hier!


Is het niet zo dat als je geen nozzle gebruikt je geen 'hoog spuitende' gerb krijgt? Ik snap dat het nog steeds de lucht in wordt gespoten, maar ga je dan niet meer richting een 'waterval' idee?

Per toeval dat ik even keek of er nog wat leven in het forum zit, en zo te zien is Tyneman er nog (een echte oude rot hier:P). Zelf maak ik niks meer, ben ouder en daardoor wat voorzichtiger geworden. En de chems zijn niet meer zo makkelijk te krijgen... Heel jammer:( 

En dan nu, on-topic !

Ik heb altijd de compo van Takeo Shimizu (ook een oude rot) gebruikt, met wat extra Ti dus daardoor aan de snelle kant. Dat is waarom ik zonder nozzle makkelijk 3/4 meter hoog kwam, maar totaal niet efficiënt natuurlijk, maar wel mooi vol.

Als ik het goed heb is de compo: KNO3 - 51 / C - 9 / S - 10 / Ti - 30.

Probeer niet al te moeilijk te denken over de tools, vaak is een DIY net zo goed als een tool van 100 EU.

Edited by Tim5
Link to comment
13 hours ago, Tim5 said:

Per toeval dat ik even keek of er nog wat leven in het forum zit, en zo te zien is Tyneman er nog (een echte oude rot hier:P). Zelf maak ik niks meer, ben ouder en daardoor wat voorzichtiger geworden. En de chems zijn niet meer zo makkelijk te krijgen... Heel jammer:(

"Ouder an daardoor voorzichtiger"? Alle ouderen die ik ken worden met het jaar juist alleen maar gekker!
Wel jammer om te lezen! Nu hoop ik natuurlijk wel dat je hier wat actief blijft om eventuele vragen die ik misschien ga hebben op te heldere.

13 hours ago, Tim5 said:

Ik heb altijd de compo van Takeo Shimizu (ook een oude rot) gebruikt, met wat extra Ti dus daardoor aan de snelle kant. Dat is waarom ik zonder nozzle makkelijk 3/4 meter hoog kwam, maar totaal niet efficiënt natuurlijk, maar wel mooi vol.

Als ik het goed heb is de compo: KNO3 - 51 / C - 9 / S - 10 / Ti - 30.

Probeer niet al te moeilijk te denken over de tools, vaak is een DIY net zo goed als een tool van 100 EU.

Oké, dat klinkt al als iets wat ik misschien in het rijtje zou zetten. Leuk! Ik word steeds enthousiaster.
Over die tool zal ik inderdaad nog even, niet te moeilijk, nadenken.

Stel nou dat mijn interesse zich zo zou opbouwen dat ik het daadwerkelijk zou willen gaan maken, zouden jullie dan zeggen koop tubes of rol ze zelf?
Ook heb ik mensen gezien die voor gerbs geen papieren tubes gebruiken, maar buizen van diverse materialen. Kan dat ook? Als in zouden jullie dat doen, denkend aan bijvoorbeeld al de veiligheid?
Natuurlijk snap ik dat pvc niet een optie is, maar iets als een klein stuk dunne (water)leiding. Het is dan wel metaal, maar het ontploft, als het goed is, niet.
En daarnaast kan je die eventueel zelfs na schoonmaken hergebruiken.
In gedachte houden dat ik nog een echte 'newbie' ben.

Link to comment

Tubes = papier, geen andere opties behalve in superspecifieke gevallen.

Als je ze makkelijk kan kopen zou ik dat doen, maar ik ben lui. Zelf rollen is helemaal niet zo moeilijk, je leert er eenhoop van en bespaard weer centjes.
Wat ook een optie is is beginnen met een bestaande tube (binnenkant van een rol folie oid) en die zelf dikker rollen.

Link to comment
23 hours ago, Tyneman said:

Als je ze makkelijk kan kopen zou ik dat doen, maar ik ben lui. Zelf rollen is helemaal niet zo moeilijk, je leert er eenhoop van en bespaard weer centjes.
Wat ook een optie is is beginnen met een bestaande tube (binnenkant van een rol folie oid) en die zelf dikker rollen.

Top, dankjewel! Zelf maken is natuurlijk leuk om te leren, lijkt mij, dus daar ga ik verder op zoeken.

Link to comment
On 1/18/2021 at 2:20 PM, McM said:

"Ouder an daardoor voorzichtiger"? Alle ouderen die ik ken worden met het jaar juist alleen maar gekker!
Wel jammer om te lezen! Nu hoop ik natuurlijk wel dat je hier wat actief blijft om eventuele vragen die ik misschien ga hebben op te heldere.

Haha als ze heel oud zijn ja :lol: Ik ben blij dat ik mede door veel te leren en voorzichtig te zijn er zonder kleerscheuren van af ben gekomen. Je kunt nooit zeker zijn van 100% veiligheid, een ongeluk zit in een klein hoekje en het kan de beste overkomen. (Kijk naar Mumbles van APC Forum)

 

On 1/18/2021 at 8:45 PM, Tyneman said:

Zelf rollen is helemaal niet zo moeilijk

Weet je hoeveel papier ik heb weg moeten gooien voordat ik bruikbare tubes had, wat een verschrikkelijke herinnering:blink: Mijn grootste fout was om te beginnen met te dun papier, dat begint meteen te kreuken. Maar inderdaad, de spiraal gerolde kokers in Al folie verstevigen is een goeie.

Ik heb ook een keer een strook papier (met lijm) opgerolt om een schroevendraaier om zo een snozzle te maken, dat werkt ook. 

Edited by Tim5
Link to comment
16 hours ago, Tim5 said:

Haha als ze heel oud zijn ja :lol: Ik ben blij dat ik mede door veel te leren en voorzichtig te zijn er zonder kleerscheuren van af ben gekomen. Je kunt nooit zeker zijn van 100% veiligheid, een ongeluk zit in een klein hoekje en het kan de beste overkomen. (Kijk naar Mumbles van APC Forum)

Ja oké, dat begrijp ik. Dat is altijd zo, een ongeluk of probleem komt bijna altijd op het moment dat je het ook niet (meer) verwacht.

16 hours ago, Tim5 said:

Weet je hoeveel papier ik heb weg moeten gooien voordat ik bruikbare tubes had, wat een verschrikkelijke herinnering:blink: Mijn grootste fout was om te beginnen met te dun papier, dat begint meteen te kreuken. Maar inderdaad, de spiraal gerolde kokers in Al folie verstevigen is een goeie.

Ik heb ook een keer een strook papier (met lijm) opgerolt om een schroevendraaier om zo een snozzle te maken, dat werkt ook. 

Nog meer top ideeën! Hier kan ik wel even mee door denk ik.
Maar je hebt het over te dun papier, waar moet ik dan aan denken?

Link to comment
1 hour ago, McM said:

Maar je hebt het over te dun papier, waar moet ik dan aan denken?

Ik probeerde het met kraft papier, maar daar heb je verschillende diktes in. De rol die ik had was te dun en begon daardoor te "golven". Je moet echt tegen karton aan zitten om nette sterke tubes te maken. 

Link to comment
6 hours ago, Tim5 said:

Ik probeerde het met kraft papier, maar daar heb je verschillende diktes in. De rol die ik had was te dun en begon daardoor te "golven". Je moet echt tegen karton aan zitten om nette sterke tubes te maken. 

Oké, dus het moet echt dik zijn. Rol je op gevoel of doe je echt een bepaald (minimaal) aantal lagen?
Op het forum hier heb ik iemand gevonden die een tutorial had gemaakt, maar helaas ging het om een filmpje dat hij op YouTube had geüpload en die is niet meer zichtbaar.
Als ik zelf op internet zoek krijg ik niet echt hele duidelijke antwoorden...

Link to comment
22 hours ago, Tyneman said:

Ik ben niet van het spoonfeeden. Maar voor deze keer, omdat je zo enthousiast bent. :)

 

De tweede was ik inderdaad ook al tegengekomen.
Dankjewel! Even kijken wat ik er allemaal van kan opsteken!

22 minutes ago, de.leeuw62 said:

Recycled Karton van een 200 tot 250 grams is erg goed om allerlei tubes te rollen.
Het neemt de lijm (houtlijm of wheat paste) goed op zonder dat het meteen vervormd,
of krom trekt na drogen. Succes!😉

Dankjewel! Ga er meteen naar opzoek.

Link to comment

Wat een activiteit hier plots, zalig! 

Fontein tubes zijn helemaal niet zo veeleisend, meestal komt dat wel goed als je die zelf rolt. Zeker als je het zonder nozzle zou doen, dan valt de druk wel mee.

Als je ooit eens aan vuurpijlen begint heb je wel beter een goede roltechniek, dat is mij nooit betrouwbaar gelukt.

Link to comment
7 hours ago, Andres said:

Wat een activiteit hier plots, zalig!

Ja top hè?! Er is toch nog wel wat leven gelukkig.

7 hours ago, Andres said:

Fontein tubes zijn helemaal niet zo veeleisend, meestal komt dat wel goed als je die zelf rolt. Zeker als je het zonder nozzle zou doen, dan valt de druk wel mee.

Als je ooit eens aan vuurpijlen begint heb je wel beter een goede roltechniek, dat is mij nooit betrouwbaar gelukt.

Fijn om te weten! Mocht ik nou met vuurpijlen willen beginnen dan hoor ik het graag, maar zo ver ben ik nog even niet ;)

Link to comment
  • 1 month later...

Ja de tijd dat ik elke dag het forum bezocht om de nieuwe berichten te lezen is helaas voorbij. Ook chemixtry was altijd veel activiteit, echt geweldig. Ik vind het nu nog steeds jammer dat dat toen uit de lucht is gegaan.

Volgens mij was gamekeeper daar ook een member? Nog meer mensen hier? Vervlogen tijden, heel jammer maar dingen zijn ook veel moeilijker geworden.

Maar ik ben zo dankbaar dat ik het allemaal heb mogen beleven! ❤

Link to comment
  • 9 months later...

Yep... Ik ben er ook nog weleens. En nog steeds boos over al mijn werk op chemixtry wat verdwenen is. 

Maar stel dat dit nog gelezen wordt.  Ik pretendeerde hier diverse malen de grote fonteinen man te ZIJN GEWEEST... Dus moet wel even reageren.  En het is natuurlijk wel gezellig om wat oude verhalen op te halen. 

Ik heb minstens 30 jaar fonteinen gemaakt. Hoezo heb je daar ineens bijzondere tools voor nodig?   Wat houten rammers/ stampers hebben ze gewoon in de bouwmarkt evenals bv 10 duimers.  Bentonite ook of in de supermarkt. 

En die stampers kun je eventueel gewoon met tape op maat maken. 

Fontein bouw is natuurlijk afhankelijk van welke sas je erin doet.. En of je nat of droog kunt werken. En bijvoorbeeld :Als je geen pers hebt. Moet je geen sas kiezen wat je moet persen. En zijn duizenden andere mogelijkheden.  Ook voor de behuizing. 

Een Fontein op zich steld niets voor natuurlijk. Een mooie Fontein is een kunstwerk. 

Als je nog nooit een Fontein hebt gemaakt heb ik wel wat tips, dat je de meest gemaakte fouten niet maakt.

1 de bodem is het belangrijkst. 2 de buitenwand moet dik genoeg zijn voor de druk die je op wil bouwen. 3 de behuizing moet natuurlijk ook niet sneller weg kunnen branden dan je Fontein.( dus hou ook rekening met de lengte van je koker) stel je hebt een ijsfontein en je zou de lengte verdubbelen en de diameter niet, brandt de koker door. 4 als je geen ervaring hebt, gebruik bestaande recepten, en denk goed na over hoe je die moet mengen. ( dat staat er meestal niet bij)

5 (inderdaad doen wij ervaren mensen weleens bentonite uitboren.) maar een choked fontijn welke je toch gaat rammen.  Die moet je gewoon omgekeerd/ op zijn kop vullen. 

6 een uitspuit opening moet wel groot genoeg zijn, om te kunnen spuiten. Het moet geen omgekeerde vuurpijl worden.  Begin met jouw sas en manier met een extra groot gat, die meter minder hoog gaat de pret echt niet drukken.  Je kunt nog steeds de ic kleiner houden dan je uitspuit opening.. Gebruik bv een kurk met een spijker er door heen. 7 vul  hand pressed of geramd met  kleine hoeveelheden tegelijk. 

DIY:Dus eerst de uitspuit opening erin maken. (groter dan je denkt, de meeste die geklapt zijn bij mij, kwam door te klein gat, of dicht geslipt gat ) En eventueel een spijker of een houten stokje met vaseline erin steken. Als je meer druk wil genereren met een ic. (holle ruimte wat er voor zorgt dat er meer sas tegelijk kan branden)   Bij een grotere fontijn ( of zwakke sas) gebruik je een stuk bezemsteel😋. Dan de boel vol rammen met kruit. Eventueel een tussenlaagje van zaagsel.. En dan de bodem erin rammen (dikker dan de bovenkant) 

Stel je gebruikt een losse ongeramde  sas als vulling. Werkt het gewoon hetzelfde. Eerst de bovenkant maken van bv bentonite. De spuitopening opvullen met bv wc papier. De koker opvullen.. En dan komt het, daar kun je geen bodem op rammen.. Dus deze moet je van een houten blokje/ paaltje maken.  En die kun je vast lijmen en schroeven wat dan ook.  Omdraaien wc papier eruit peuteren en een lont erin... Klaar!

Over de Sas : een fontijn met losse vulling zal eerder neigen te klappen. Dit kun je voorkomen door wat lager in je oxidator te blijven dan de bestaande recepten.  ( nitraat en chlooraat vormen).  Beetje testen ( sas en je behuizing) en oxidator langzaam opvoeren. Of als je wat verder in de chemie bent kun je de percentage katalysator wat verlagen. 

Een kleuren fontein knalt door vervuilde grondstoffen, en dan rood met strontium helemaal. Zelfs de professionele rode fonteinen knallen weleens. Het is veiliger om een fontijn mét kleurtjes te maken. ( zie pressed, cut, rolled stars) 

Mijn mooiste fontijnen bestonden uit verschillende lagen voor wat betreft kleur en effect.  Laatste tip. De laag met het hoogste percentage oxidator hou je onderin. 

Nee de laatste tip is de uitspuit kant met een afgeronde stok rammen.  Dus dat het aan de binnenzijde afgerond is. Of bijvoorbeeld een conische uitspuit opening maken. Deze slippen niet zo snel dicht met bv metaaltjes, die de uitweg niet kunnen vinden. Plus het effect is mooier. 

Tot slot. Stel dat je een hoger niveau of kwaliteit sas krijgt, kan bij een geramde of geperste versie, een scheurtje door vallen of slecht vullen. Ook al veroorzaken dat de boel knalt. Mijn advies om vijf meter hoog te gaan. Is gewoon een grotere fontein te maken met meer sas erin. Dan je te wagen aan een conische fontein, met volledig uitgebalanceerde sas. Als je het zelf maakt zit je niet vast aan die 200 gram hé. 

😋 Wat gezellig, ik heb bijna de neiging om het labke in te duiken. 😂

 

  • Upvote 1
Link to comment
×
×
  • Create New...