Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Hallo allemaal

Als tussenproject (ja nog een ja) heb ik mij even op bengaals vuur gefocust.
Prioriteiten waren in volgorde veiligheid (meestal gebruik je deze dicht bij mensen), prijs en kleur.
Ik had geluk, eerste poging gaf direct een fantastische rode kleur, minstens even goed als Buell red, met deze comp:

Weingart red campaign torch.

66.67%30Strontium Nitrate
17.78%8Potassium Chlorate
15.56%7Red Gum

Ik ben mij volledig bewust van de chloraat risicos. Ik heb al met chloraten gewerkt en vermijd deze waar ik kan, maar hier kan het best gebruikt worden.

Nu de vraag:

De compo brande nog iets te snel, maar met toevoeging van 25% poedersuiker brandde deze aan de perfecte snelheid, zonder ook maar enig kleurverlies.
In een huls brandde de wand echter niet mee, zodat je na enkele seconden geen kleur meer hebt.. De wanddikte van de huls was slechts 1-2mm (zelf gerold, virgin 70gr kraft).
Ligt dit aan het feit dat de huls toch nog te dikke wanden heeft, of diende het overschot aan zuurstof (dat er zeker was, aangezien de suiker geen invloed had buiten de brandsnelheid) om de wand weg te oxideren ?

Vriendelijke groeten

Andres

Edited by Andres

Share this post


Link to post

Is het niet zo dat de suiker een slak legt waardoor de boel smoort, Zag je nog wel een vlam? Bij torches die ik ooit had gekocht weet ik dat de huls mee weg brandde. Filmpje misschien!?

 

Share this post


Link to post

Je zag nog een vlam top er uit komen en er spoten ook geen slag deeltjes uit, dus ik denk niet dat het dat was...
Ik heb het gefilmd, niet zo super duidelijk maar je ziet wat ik bedoel. Ik weet inderdaad dat bij de gekochte de volledige huls mee wegbrand...

 

https://pyroforum.nl/gallery/image/357-red_torch_1mp4/

Edited by Andres

Share this post


Link to post

Ik krijg er niet bepaald een johoe gevoel bij Andres. Torches branden over het algemeen aardig fiers.

linkje naar paar kewls die met torches spelen, Geeft wel aan hoe het zou moeten branden. Overigens goed te zien dat de huls niet opbrand.

Edited by Rocketier

Share this post


Link to post

Je huls voorbehandelen met wat waterglas werkte bij mij best goed. Of een hele dunne huls nemen (persen met een sleeve) die makkelijk wegbrand zonder al te veel Natrium vervuiling. Maar dat is lang zoeken naar goed papier.

[edit] Op dat filmpje zie ik alleen wat rook en een paar gele vlammetjes, weinig rode torch in te ontdekken man. [/edit]

Edited by Tyneman

Share this post


Link to post

Ik heb wel eens van die reddings torches gehad, dat bestond gewoon uit een metalen pijp. Die brandde helemaal niet weg, maar de lichtopbrengst was enorm. Misschien kan je iets verzinnen dat het grootste deel van de vlam uit de buis schiet?

Share this post


Link to post

Bij mijn weten zijn bengaalse potten vrij breed, dus veel sas in verhouding tot de huls, Waardoor die wegbrand. (Is mijn theorie)

Als je een kleine of smalle tube neemt, moet je denk ik een metallic fuelled sas nemen die heet genoeg is om de huls weg te branden.

Ik heb een vb van een torch met smalle tube die wel wilde wegbranden, maar op het laatst werd de kleur wel wat minder.

Share this post


Link to post

Welke comp is dat leeuw ?

Ik ben daar nu ook, in het begin gaat het allemaal prima maar naar het einde toe wordt het oranje.
Beeldmateriaal volgt nog wel.

Share this post


Link to post

Nou...ik was indertijd aan het experimenteren met een maken van een rode compo. (geen magnalium, geen red gum)

Heel veel testjes gedaan en op een gegeven moment een tube geramd met een restant van een zekere rode compo.

Ik vond net nog een testfilmpje van een compo welke ook in de torch zou kunnen zitten. Ik weet het niet zeker meer Sorry! Heb veel gedocumenteerd, maar de torch niet.

75 gr strontium nitraat (home made)

13 gr (epoxy filler) aluminium

15 gr parlon

6 gr zwavel

6 gr Houtskool

Je zal deze compo niet in de bestaande data terugvinden:D

Wat je zou kunnen proberen is, het dunne karton/kraft waarmee je de torch tube maakt. Om die te impregneren met een strontium nitraat oplossing. (Daarna drogen uiteraard) Gegarandeerd dat ie mee wegbrand en in de kleur van jouw keuze.

Dit doe ik vaker bij wijze van testjes, als ik nitraat maak, om koffiefilter papier de oplossing te laten opzuigen, drogen, en als je het oprolt heb je al een soort van torch. Geinig om es te proberen.

 

Edited by de.leeuw62

Share this post


Link to post

@de.leeuw: ik ben er mee bezig, welke prime gebruik je ? Meal werkt niet, en ik heb geen zin om op de voetbal een minuut met een aansteker hem te staan verwarmen bij elke goal :D.

Wel mooie diepe kleur ! Huls ga ik eens proberen met nitraat oplossing te bewerken.

Share this post


Link to post

Topic verplaatst vanuit korte vragen topic. Ivm veranderde regels betreffende dit topic.

Lekker verder chatten mannen.

Share this post


Link to post

Andres, de tube in het filmpie had een 9 mm id,  wanddikte ongeveer 2 - 2,5 mm en parallel gew. Lengte ongeveer 10 cm.

Clay bottom stop, prime was een laagje (aangestampt) meal, sas lengte ongeveer 6 tot 7 cm (aangestampt)

Mijn huls was niet voorbewerkt hoor! Het idee van impregneren is een idee wat ik opperde, ontstaan door het zelf carbonaat te laten reageren met salpeter zuur. Waarbij ik wel eens een stuk koffiefilter in de oplossing duw. Dit papier heeft een sterk absorberend vermogen en kraft heeft dat veel minder. Ik denk dat je dan bij voorkeur een zachter soort kraft moet nemen.

 

 

 

 

Share this post


Link to post

5 minuutjes je tube (zelfde afmetingen als jou, maar parallel gewikkeld en maar goeie mm wanddikte) laten weken in een nitraat oplossing en dan terug laten drogen geeft een veel beter brandbare tube.
De tube was wel iets minder stevig, maar ja. Ik heb het met de hand geperst, ben niet zo fan van Al flake te rammen.

Mijn meal is dan waarschijnlijk te snel, want zelf aangestampt brandde die in een seconde weg (kleine cm meal ongeveer) en kreeg het de rest niet aan, stepprime deed het gelukkig wel.

Share this post


Link to post

Correctie op voorg. post. Mijn tube was spiral gew. die ik gebruikte. Ik weet dat je die niet hard kan persen of rammen.

Dat zou dus de reden kunnen zijn dat die gedeeltelijk weg brandde, in combinatie met een hete comp.

 

 

Edited by de.leeuw62

Share this post


Link to post

  • Similar Content

    • By Boem
      Het maken van 'diepe' kleuren (zie ze voor je aan de binnenkant van je ogen, rood, blauw, paars en ook groen), dat gaat niet lukken zonder giftige en/of voor particulieren verboden stoffen?!
       
      Shoot me!
    • By Andres
      O&N 2016-2017!
    • By hardbassbv
      Hallo,
       
      Omdat ik gisteren mijn starmolen eindelijk af had heb ik vandaag maar eens wat stars gerold.
      Ik heb wel eerder stars gemaakt, maar dat waren cut stars en met een starplate, maar rollen heb ik nooit eerder geprobeerd.
       
      Voordat je kan rollen moet je natuurlijk eerst een mix hebben.
      Hiervoor heb ik de veline red en blue gebruikt.
      Groen wil ik ook nog proberen, maar dat doe ik liever buiten ivm de giftigheid van barium.
       
      Als cores heb ik peper zaden gebruikt, en dat werkte perfect. (plaatjes zijn klikbaar)




      Ze liggen nu te drogen.
       
      Verder is de motor van mijn molen niet sterk genoeg.
      Als de stars groter worden krijgt hij het niet voor elkaar om de emmer nog rond te draaien.
      Iemand een tip voor een betere motor?
      Met een beetje mazzel heb ik morgen een filmpje met testresultaten.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Topics

  • Posts

    • Ben zelf ook aan het knoeie geweest met een spuit om sterren te perse. Dus ben op zoek gegaan naar een ster plaat, maar blijf wel ff met de spuit door gaan met de hand hahahaha…. Heb helaas niet de gereedschappen en mogelijkheid om zelf wat te maken meer… 
    • Ik heb gelukkig de weg terug weer gevonden.. heb nu ook meer tijd ervoor weer want me zoontje is nu oud genoeg om zichzelf bezig te houden dus pappa kan beetje klote weer… ik ben wel nog steeds bezig met onderzoek, proberen en testen wat voor mij werkt.. maar ja moet zuinig zijn met me poedertjes is tegenwoordig echt een drama om wat te kunnen scoren… verklaring hier verklaring daar… ik zit daar heel nie op te wachte🤦🏼
    • Zoooooo ik heb de weg ook weer terug gevonden…. Zien dr echt goed uit… ik ramde het aan met de achter kant van me ratel uit me doppenset en boorde handmatig de core met een lang boortje… 🤦🏼 het werkt maar niet perfect
    • O sorry man, ik zie dat ik je net op het laatste moment in de steek heb gelaten. ( mijn notificaties gaan naar een oud mail adres).  Met het berekenen had je een paar dingen door elkaar gehaald. De omwentelingen per minuut blijven natuurlijk gelijk ongeacht wat de dikte van je aandrijf as is of de poelie die je erop plaatst.  Ik neem aan dat je er intussen wel achter bent gekomen, met nog een keer het bovenstaand verhaal rustig terug te  lezen. Of mischien heb je wel een van de vele online rekentools gebruikt.  Een vertraging of versnelling treed enkel op bij een overbrenging tussen ongelijke grote van assen of tandwielen.  ( dat maakt dat jouw rekenfout al in de eerste regel van je berekening zat).  Je moest de omtrek vermenigvuldigen met je rpm en niet delen. En je krijgt dan een waarde in centimeters en niet in rpm ( want dat was een vast gegeven, welke pas veranderd bij een overbrenging) 
    • Hahaha het is toch echt een virus ook.  Vanochtend eerst Facebook toen hier verhaal doen voor de gezelligheid. Schreef ik nog neu dit jaar niks gemaakt. Het begon toch wel te kriebelen. Ik denk nog geen half uur later, was ik al aan de gang.   Toch maar wat knal en stuk of zeven whistle motortjes geperst. Payload heb ik nog liggen.  En maar fantaseren wat ik nog meer droog kan krijgen voor morgen🤣  Have fun!  Jason 
  • Who's Online (See full list)

×