Jump to content
PyroForum.nl

Stelling over kleuren


Boem

Recommended Posts

probleem is een beetje dat mooie diepe kleuren een erg specifieke brandtemperatuur hebben. Dat in combi met zo min mogelijk vervuilende kleur zorg voor niet al te makkelijke mengseltjes ja.
Maar met wat consessies kan je al met veel gangbaardere stoffen aan de gang.

Link to comment

 

On 7/14/2017 at 9:31 PM, Tyneman said:

Maar met wat consessies kan je al met veel gangbaardere stoffen aan de gang.

- Groen lijkt niet te kunnen, want giftige stof benodigd.

- Blauw (en paars) lijkt niet te kunnen, want verboden stof(fen) benodigd.

Blijft over rood, heb er uiteindelijk twee gevonden: http://www.pyrodb.org/compositionCompare.php5?ids[]=447&ids[]=404&action=compare

Die "Independance Red" is mooi: 

 

Die Shimizu Red Microstar (waar ik geen film van kan vinden) lijken me in ieder geval mooi om te maken:

***

Preparation

100 g of mixture is kneaded with 20 g of 10% nitrocellulose lacquer, spread out to 8-10 mm thick and cut up in large pieces. Air-dried for a day, then oven dried at 50C for five hours. Finally crushed into angular grains with a wooden mallet and Aluminium roller and sieved into grains about 1.5-3 mm.

***

Nog compo suggesties iemand?

 

Edit: onzin van baldadige bui verwijderd.

Edited by Boem
Link to comment

even een voorbeeldje blauw zonder bizarre stoffen:

Natuurlijk niet de mooiste, maar werkt zeker wel.

Lancaster Blue Candle Star B

Identity

Title: Lancaster Blue Candle Star B
Author: Ronald Lancaster
Reference: Text: Fireworks Principles and Practices Revision: 3rd Edition Author: Ronald Lancaster Page: 201

Composition

percent component
65.00% Potassium Chlorate
11.50% Copper Chloride
5.00% Dextrin
7.00% Parlon
11.50% Lactose
Link to comment
  • 4 weeks later...

Diepe kleuren, zonder gif* en zonder bij wet verboden stoffen:

Groen = nee
Blauw (en dus paars, snik) = nee
Rood blijft over:


1. Independence Red
Author: Kyle Kepley

50 Strontium Nitrate
18 Magnalium (granular, -200 mesh)
16 Parlon
10 Red Gum
5 Dextrin


2. Shimizu Red Microstar (zonder deegroller, fair)
Author: Takeo

30 Strontium Nitrate
40 Magnalium
30 Sulfur


Vervolg zoektocht (#boem-ziet-sterretjes):


3. Brilliant Colored Rubber Stars.
Author: Ned Gorski.
 
Brilliant Red:

53 Strontium Nitrate
19 Magnalium
17 Parlon
11 Red Gum

 

Shoot me more Suggesties?

 

* alles is gifig, wanneer je er teveel van eet of drinkt.

/plop /edit: zie het nu pas, wat is visueel en qua beleving het verschil tussen 1 en 3?
Iemand evaring daarmee?

Link to comment

Ik heb mijn vragen niet duidelijk genoeg gesteld.

Met de vraag "suggesties?" bedoelde ik: hé, iemand nog een paar kleur compo's die aan gestelde criteria voldoen? Ik kan er niet meer vinden, ben ik nou gek? (compo's met Mg heb ik ook uitgesloten b.t.w.).
Met de vraag "wat is visueel en qua beleving het verschil tussen nr. 1 en 3?" bedoelde ik: hé, iemand beide gemaakt en vergeleken?
Maar dat kan ik gewoon zelf gaan testen natuurlijk, t.z.t.

Het antwoord van Rocketier roept een vraag op die nog niet in me opgekomen was, en eigenlijk interessanter is: waarom zit in nr. 1 dextrine?
Ik ben ervan uitgegaan dat nr. 1 en 3 met aceton gebonden moeten worden i.v.m. de parlon. Over 3 zegt Ned G. dat ze "rock hard" worden, en, even voor het het gemak, nr. 1 & 3 zijn hetzelfde.

Waarom dan dextrine in 1?
Brandvertaging?

En over nr. 2, iemand een idee welke mesh size de MgAl moet hebben?

Link to comment

Parlon gebonden sterren ontbranden vaak wat minder snel, en hebben dus meer priming nodig. Water is ook fijner om mee te werken dan aceton. Vandaar dus de dextrine. Op het vlak van brandvertraging kan ik niet veel zeggen, maar dat effect is hoe dan ook vrij klein.

Link to comment

#Boem-is-in-de-war

Pyrodata zegt over de Independence Red Star:

Great formula, very bright, very red and slow burning. Sizzles a bit as it burns. Bind with acetone (alcohol will not work) and prime with 'Hot Changing Relay' then BP.

Source: 
Independence Fireworks

Maak je ze met aceton, dan blijft voor mij de vraag "waarom dextrine in de compositie?" open.


#Boem-zemelt-verder

Indien gemaakt met water:

- is er een verschil in eigenschappen/prestaties van parlon die alleen als chloor donor wordt gebruikt (bij gebruik van water), versus parlon die daarnaast ook als binder wordt gebruikt (bij gebruik van aceton)?
- idem voor red gum als fuel versus fuel/binder?

Link to comment
  • 1 month later...

Strontium nitraat is hygroscopisch, vandaar dat sommige de parlon/aceton methode kiezen = sneller droog (cut stars) / enigszins beter beschermd tegen vocht, daar in tegen rolt dextrine gebonden stars een stuk rustiger vind ik. dus ja het maakt niet veel uit.

acetone/cut stars zijn in Amerika nogal gemeengoed, dus ze propageren het alsof het Mexicanen tegenhoud, in sommige van hun "rubber stars" zit volgens mij ook een niet mis te verstanen overdosis parlon om het maar te kunnen  "parlon kleien"

Met andere woorden: het was gewoon een met water rollen compo, waarvan die Amerikanen nu opeens zeggen dat je het met aceton moet binden, ze zeggen ook dat je het niet met alcohol kunt binden, dus ja klinkt lekker doordacht met 10% red gum in de compo^_^    

ik denk niet dat het veel verschil maakt in brand eigenschappen als je parlon of red gum wel of niet als binder gebruikt, maar het zit dan zeker beter door je compo gemixt, ik denk WEL dat het uitmaakt als je de dextrine weglaat en de formule aanpast in voordeel van een andere brandstof of chloordonor, maar ik denk NIET dat dat een direct waarneembaar verschil geeft 

Link to comment
×
×
  • Create New...