Jump to content
PyroForum.nl

maximum gewicht shell 3 inch


pangertjes

Recommended Posts

Aangezien ik een start wil maken met het maken van cillinder shells in de maat 3 inch vroeg ik me af hoe zwaar de shell mag zijn,

ik beschik over glasvezel buizen van het merk pyro-art met een want dikte van 3mm is er een manier om te berekenen welke kracht deze buis aankan ?

 

 

groetjes

Link to comment

Bijgaand link gaat verteld iets over shell sizes en bij behorend hoeveelheid lift powder enz.

Niet over hoe zwaar een shell mag zijn. Kan ik je ook even niets over vertellen.

Je moet het wel heel gek maken wil een mortier ontploffen denk ik. En daarbij kiest een shell altijd de weg van de minste weerstand en dat is up!

Ikzelf heb... ( in dit geval ) 2 inch cil. shells soms met veel geweld in een home made mortier moeten rammen omdat ze net iets te dik gepaste waren maar ze vlogen er altijd uit.

Ik denk dat wanneer een shell ondeskundig in elkaar is gezet en bij de lift de shell direct ontploft als die nog in de mortier zit, je wel een probleem kan krijgen. Maar dan nog!

http://www.skylighter.com/fireworks/help/shell_building_charts_and_tables.asp#spollette

1 oz = 28,35 gram

Gr

 de leeuw

 

Link to comment

Er bestaat niet echt iets als een maximum gewicht voor een shell. Weegt hij zwaarder lift je hem met wat meer BP.
De zwaarst mogelijke shell die ik mij kan inbeelden is een cylinder vol met zink stars en pulverone, en zelf dat kan geen enkel probleem zijn.
Zoals de.leeuw zegt, de makkelijkste weg is altijd naar boven, en gaat het mis krijg je in het beste geval nog een mooie mine.
Gaat het fout koop je een nieuwe buis, ik neem aan dat je er ver genoeg van staat.

Kleine opmerking wel: 3" is voor onze Amerikaanse vrienden een startmaatje, ik vind dat toch al groot, 2" is een beter startmaatje...
Mijn eerste 3" ball shell ligt nu te drogen, en een cylinder is qua inhoud nog wel een stukje groter. Ik heb toch al 10 2" ers gemaakt, waarvan 8 werkten en 1 nog ligt te drogen, en nu pas begin ik aan 3".
Dat ze groter zijn maakt ze ook duurder om wat mee te spelen. Jouw keuze natuurlijk, als je denkt er klaar voor te zijn moet je dit gewoon doen !

Veel succes ermee, en voel je vrij het resultaat te delen.

EDIT @ de.leeuw: we delen dat tering-shell-ga-er-nou-toch-eens-in-gevoel :D.

Edited by Andres
Link to comment

Kleine toelichting op mijn voorlaatste post, ik bedoel met:

Je zou om te kunnen beginnen een 3'' cil.shell op de Fulcanelli manier te maken

​Niet..... dat je zonder ervaring ende kunde van het pyro shell maken..... hetzij, ball en/of cilindershell te beginnen moet met ene 3 inch formaat.

Maar als men denkt daar voor klaar te zijn.... ik hou je niet tegen!

 

Link to comment

Ik zou om te beginnen gewoon een can maken waarvan de hoogte hetzelfde is als de diameter.

Dat met een stokje erin duwen omdat hij niet zakken wil had ik in het begin ook, maar je moet gewoon een halve inch kleiner gaan met je former als je mortier ID, het mag best wel een beetje rammelen.

Als je iets zwaarder wilt, graaf hem in op een veilige plaats:Pen koop een nieuwe als het niet bleek te werken.

 

 

Link to comment

​Hartelijk dank voor de info mannen , maar hoe zit het dan met groter kaliber shells zoals 5,6,8 inch?

Voor grotere shells gebruik ik corned BP voor lift, met een meshwaarde vergelijkbaar met wat opgegeven wordt in de literatuur, weet even niet uit m'n hoofd waar dat staat.  Voor grote canshells durf ik wel 1,5 keer of hoger te gaan zitten als het gewicht van een round, maar wel met de nodige zenuwen, bovendien zijn niet al mijn mortieren hetzelfde, (HDPE / glasvezel)

Die van mij zien er anders uit als die van jou, met een dikke kraag, vind het dus tricky om zomaar wat te roepen;)

Gewicht speelt wel degelijk een rol, Stalen mortieren worden voor flink zware cannisters gebruikt, denk aan grote maltese multibreak shells, en niet zonder reden, staal is sterker als glasvezel, heb ook wel eens versterkte glasvezel mortieren speciaal voor cannisters gezien, Dus ergens is er een limiet. 

Zorg gewoon dat je fail safe bent, wat als je een mortar burst krijgt, ben je dan safe? (ingraven, afstand ect)

Ik weet niet hoeveel lift hieronder zit, maar het lijkt wel een beetje op zo'n pyro art mortier;) :https://www.youtube.com/watch?v=DCijmSwDH18

Zoals je ziet een shell van minimaal 2 x de diameter. lekker zwaar dus.

O, ja: https://www.youtube.com/watch?v=RvawUisRatY ook een pyro art  8 " zeker 2 x zo zwaar als een round en 2x diameter

Edited by High Density
Link to comment

Wel eens iemand gezien die ging verschillende bp testen door een tennisbal weg te schieten en te timen hoelang de vlucht duurde.

Je zou natuurlijk de bal verschillende gewichten kunnen geven. (Let wel op dat de bal ook weer ergens moet kunnen landen zonder door een dakraam te gaan.)

Link to comment

Wel eens iemand gezien die ging verschillende bp testen door een tennisbal weg te schieten en te timen hoelang de vlucht duurde.

​Dat kan ook met een honkbal! Wellicht beter.

Die heeft dacht ik een diameter van om en nabij de 3 inch. Dus die moet je kunnen testen met je 3 inch mortier om te bepalen hoeveel lift je kan gebruiken voor de optimale hoogte.

Een honkbal weegt 148,8 gram. (En ik weet uit vroeger ervaring dat als je die tegen je hersens aan krijgt dat je sterretjes gaat zien.:D) Is het dat ik daarom met deze hobby bezig ben?

Zelf heb ik een 3 inch ball shell (D1 Glitter) die nog wat pasting nodig heeft.. maar die weegt nu al 115 gram. Dus het lijkt mij waarschijnlijk dat je bij benadering een streef gewicht kan nemen van 130 tot 150 gram voor je 3 inch ball shell of cil shell.

En als je dat gaat testen..zoals HD al beschreef ff in graven die handel.

Edited by de.leeuw62
Link to comment
  • 2 years later...
×
×
  • Create New...