Sign in to follow this  
Followers 0
pangertjes

maximum gewicht shell 3 inch

14 posts in this topic

Aangezien ik een start wil maken met het maken van cillinder shells in de maat 3 inch vroeg ik me af hoe zwaar de shell mag zijn,

ik beschik over glasvezel buizen van het merk pyro-art met een want dikte van 3mm is er een manier om te berekenen welke kracht deze buis aankan ?

 

 

groetjes

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie

Bijgaand link gaat verteld iets over shell sizes en bij behorend hoeveelheid lift powder enz.

Niet over hoe zwaar een shell mag zijn. Kan ik je ook even niets over vertellen.

Je moet het wel heel gek maken wil een mortier ontploffen denk ik. En daarbij kiest een shell altijd de weg van de minste weerstand en dat is up!

Ikzelf heb... ( in dit geval ) 2 inch cil. shells soms met veel geweld in een home made mortier moeten rammen omdat ze net iets te dik gepaste waren maar ze vlogen er altijd uit.

Ik denk dat wanneer een shell ondeskundig in elkaar is gezet en bij de lift de shell direct ontploft als die nog in de mortier zit, je wel een probleem kan krijgen. Maar dan nog!

http://www.skylighter.com/fireworks/help/shell_building_charts_and_tables.asp#spollette

1 oz = 28,35 gram

Gr

 de leeuw

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm oke dankje want in italië schieten ze de grote cillinders altijd uit metalen buizen en dat doen ze niet voor niks denk ik

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan zijn. maar jij hebt het over 3 inch;)

Je zou om te kunnen beginnen een 3'' cil.shell op de Fulcanelli manier te maken (single break). Blijf binnen de normale proporties en dan krijg je vanzelf een bepaald gewicht waartoe je je kan richten.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat niet echt iets als een maximum gewicht voor een shell. Weegt hij zwaarder lift je hem met wat meer BP.
De zwaarst mogelijke shell die ik mij kan inbeelden is een cylinder vol met zink stars en pulverone, en zelf dat kan geen enkel probleem zijn.
Zoals de.leeuw zegt, de makkelijkste weg is altijd naar boven, en gaat het mis krijg je in het beste geval nog een mooie mine.
Gaat het fout koop je een nieuwe buis, ik neem aan dat je er ver genoeg van staat.

Kleine opmerking wel: 3" is voor onze Amerikaanse vrienden een startmaatje, ik vind dat toch al groot, 2" is een beter startmaatje...
Mijn eerste 3" ball shell ligt nu te drogen, en een cylinder is qua inhoud nog wel een stukje groter. Ik heb toch al 10 2" ers gemaakt, waarvan 8 werkten en 1 nog ligt te drogen, en nu pas begin ik aan 3".
Dat ze groter zijn maakt ze ook duurder om wat mee te spelen. Jouw keuze natuurlijk, als je denkt er klaar voor te zijn moet je dit gewoon doen !

Veel succes ermee, en voel je vrij het resultaat te delen.

EDIT @ de.leeuw: we delen dat tering-shell-ga-er-nou-toch-eens-in-gevoel :D.

Edited by Andres
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine toelichting op mijn voorlaatste post, ik bedoel met:

Je zou om te kunnen beginnen een 3'' cil.shell op de Fulcanelli manier te maken

​Niet..... dat je zonder ervaring ende kunde van het pyro shell maken..... hetzij, ball en/of cilindershell te beginnen moet met ene 3 inch formaat.

Maar als men denkt daar voor klaar te zijn.... ik hou je niet tegen!

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou om te beginnen gewoon een can maken waarvan de hoogte hetzelfde is als de diameter.

Dat met een stokje erin duwen omdat hij niet zakken wil had ik in het begin ook, maar je moet gewoon een halve inch kleiner gaan met je former als je mortier ID, het mag best wel een beetje rammelen.

Als je iets zwaarder wilt, graaf hem in op een veilige plaats:Pen koop een nieuwe als het niet bleek te werken.

 

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

​Hartelijk dank voor de info mannen , maar hoe zit het dan met groter kaliber shells zoals 5,6,8 inch?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puur theoretisch hoop ik: hetzelfde, gewicht speelt geen noemenswaardige rol.

Zolang je je pulv mesh grootte en hoeveelheid mee aanpast natuurlijk, een 8" liften met dezelfde pulverone als een 2" is wat riskant.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

​Hartelijk dank voor de info mannen , maar hoe zit het dan met groter kaliber shells zoals 5,6,8 inch?

Voor grotere shells gebruik ik corned BP voor lift, met een meshwaarde vergelijkbaar met wat opgegeven wordt in de literatuur, weet even niet uit m'n hoofd waar dat staat.  Voor grote canshells durf ik wel 1,5 keer of hoger te gaan zitten als het gewicht van een round, maar wel met de nodige zenuwen, bovendien zijn niet al mijn mortieren hetzelfde, (HDPE / glasvezel)

Die van mij zien er anders uit als die van jou, met een dikke kraag, vind het dus tricky om zomaar wat te roepen;)

Gewicht speelt wel degelijk een rol, Stalen mortieren worden voor flink zware cannisters gebruikt, denk aan grote maltese multibreak shells, en niet zonder reden, staal is sterker als glasvezel, heb ook wel eens versterkte glasvezel mortieren speciaal voor cannisters gezien, Dus ergens is er een limiet. 

Zorg gewoon dat je fail safe bent, wat als je een mortar burst krijgt, ben je dan safe? (ingraven, afstand ect)

Ik weet niet hoeveel lift hieronder zit, maar het lijkt wel een beetje op zo'n pyro art mortier;) :https://www.youtube.com/watch?v=DCijmSwDH18

Zoals je ziet een shell van minimaal 2 x de diameter. lekker zwaar dus.

O, ja: https://www.youtube.com/watch?v=RvawUisRatY ook een pyro art  8 " zeker 2 x zo zwaar als een round en 2x diameter

Edited by High Density
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel eens iemand gezien die ging verschillende bp testen door een tennisbal weg te schieten en te timen hoelang de vlucht duurde.

Je zou natuurlijk de bal verschillende gewichten kunnen geven. (Let wel op dat de bal ook weer ergens moet kunnen landen zonder door een dakraam te gaan.)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel eens iemand gezien die ging verschillende bp testen door een tennisbal weg te schieten en te timen hoelang de vlucht duurde.

​Dat kan ook met een honkbal! Wellicht beter.

Die heeft dacht ik een diameter van om en nabij de 3 inch. Dus die moet je kunnen testen met je 3 inch mortier om te bepalen hoeveel lift je kan gebruiken voor de optimale hoogte.

Een honkbal weegt 148,8 gram. (En ik weet uit vroeger ervaring dat als je die tegen je hersens aan krijgt dat je sterretjes gaat zien.:D) Is het dat ik daarom met deze hobby bezig ben?

Zelf heb ik een 3 inch ball shell (D1 Glitter) die nog wat pasting nodig heeft.. maar die weegt nu al 115 gram. Dus het lijkt mij waarschijnlijk dat je bij benadering een streef gewicht kan nemen van 130 tot 150 gram voor je 3 inch ball shell of cil shell.

En als je dat gaat testen..zoals HD al beschreef ff in graven die handel.

Edited by de.leeuw62
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewicht is niet echt een probleem, maar je mortier is wel een dingetje een glasvezel mortier heeft niet een eeuwig leven en HPDE gaat vervormen als ie goed heet is geweest.

Stalen buizen (geen kachelpijpen) is wel aan te raden.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf 6'' en groter worden vaak stalen buizen gebruikt, of verstevigde glasvezel buizen. Kleinere maten is het niet echt relevant voor.

Heb wel eens idioot grote/hoge cannisters uit een 3'' geschoten. Gewicht van 600 gram ofzo. Zaten diverse lagen met inserts en alles in. Was zo'n 3-4 x de diameter in hoogte.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0



  • Topics

  • Posts

    • Dit doet mij aan SpaceX denken in begin van hun oprichting lol
    • Hij is net afgewerkt! Lancering een der komende dagen, eerst een examen Toegepaste Wiskunde voor Scheikundigen te kraken. PS: al die druk, wetende dat mijn vorige raketpogingen op niks zijn uitgedraaid denk ik dat de verwachtingen maar beter laag blijven .
    • If you shortcut a shortcut you'll end up nowhere! Volg de regels stap voor stap net als de grote van je incrementjes. Kleine beetjes tegelijk. Spindle een beetje vaseline op smeren dan gaat het gemakkelijker los. Ben benieuwd naar je volgende.    
    • Klein geheimpje: Ik had te snel een kleinere rammer genomen, zodat (door het flink doorslaan inderdaad) hij een beetje vast zat. Om hem er uit te krijgen moest ik het bovenste stukje van men tube er af snijden, zodat ik het metalen staafje door het gaatje van men rammer kon steken, en zo kreeg ik hem er toch nog uit. Hierdoor was men tube wel een stukje korter geworden, en zat er dus zo goed als geen delay meer boven men core. De eindstop moest hierdoor alle druk dragen en dat kon hij duidelijk niet aan. De volgende ram ik correct en dan zouden beide stoppen zeker de oorzaak niet meer mogen zijn.
      We geven allesinds niet op!
    • Jammer van de CATO man.  Een eindstop is meestal niet het probleem. Je zou zelfs core burners kunnen maken zonder eindstop en alleen een delay tot aan de payload.  Heb zelf flink wat CATO's overleefd haha. Dit probleem klinkt alsof de randen van de sas niet goed worden aangedrukt. Hierdoor schiet de ontbranding meteen door naar boven langs de zijkant met alle gevolgen van dien. Ik weet niet hoe jij je motors ramt / perst, maar je mag flink erop vegen met die hamer hoor! Hoe compacter hoe beter (er zijn grenzen natuurlijk he😂)  Je moet je spindel er echt met grote moeite onderuit krijgen. Dan weet je zeker dat de sas goed vast zit. Ben benieuwd naar je volgende! 
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online