Jump to content
PyroForum.nl

Kom maar op met die creativiteit!


Hippo

Recommended Posts

Je moet alleen uitkijken met stampen met die suiker raket, maar als dit alsnog veiliger is dan smelten dan maak ik het eerst in poedervorm. Jaja, veiligheid voorop.

Is het trouwens een probleem om de ingrediënten on-line te bestellen? Of kan je het beter gaan afhalen?

Link to comment

Het is allemaal niet zo spannend Hippo smelten kan best goed gaan maar als jij kok bent dan weet je dat suiker gesmolten erg heet wordt. Als ik het maakte dan zorgde ik dat de hele mikmak door elkaar was gemixed en dan een beetje water er bij doen. Dan rustig laten verwarmen tot het smelt en net begint te kleuren. Uiteraard niet te veel tegelijk en buiten uitvoeren. Als de boel ontsteekt in je pan dan ben je wel je wenkbrouwen kwijt. :) Stay safe!

Smelten geeft een beter resultaat dan wanneer je het als poeder verwerkt. Voor verdere informatie over het maken van drivers/rocket engines verwijs ik je naar de topic's onder vuurpijlen.

Succes en keep it safe!

Link to comment

Dat valt opzich wel mee zolang je maar je hoofd gebruikt.. Je kan het er ook in persen maar dan moet je wel een pers hebben ( lijmklem of bankschroef zou ook een optie kunnen zijn )

Als je slim bent koop je niet zomaar online. Denk niet dat je zit te wachten op de mannen in blauw. Kno3 en zwavel kan je gewoon op marktplaats kopen. Zou ut zelf alleen halen dan hebben ze niet je gegevens. Maar dat is helemaal aan jezelf.

Edited by plaaggeest
Link to comment

Inderdaad slim om het gewoon af te halen, veiligheid voorop :-)

Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik weet dat gesmolten suiker exotherm kan gaan. Dan ben je de controle over het proces kwijt. Dit kan gebeuren als je echt karamel gaat maken, dus hoge temperaturen. Dit is mij in de praktijk al eens voorgekomen. Nu r-candy smelten, als het principe is dat je suiker gesmolten moet zijn en je daar je kno3 in oplost dan hoef je niet zo hoog in temp. te zitten. Maar wat ik meestal in de filmpjes zie is dat het suiker verkleurt, het gevolg van karamelisatie? Zit je nu niet met het risico van een exotherme reactie?

Link to comment

Mijn vraag was of de mix exotherm kan gaan. Of de verkleuring het gevolg van karamelisatie is. Ik vraag naar extra kennis/informatie over het proces. Niet naar de info die die talloze filmpjes en tutorials die ik heb bekeken ook al geven.

En Rocketier, als je mijn vragen vermoeiend vindt dan hoef je niet te antwoorden hoor... Als ik mijn vragen in de verkeerde topic stel, sorry daarvoor maar ik ben nieuw met het gebruik van een forum. Ben nog niet helemaal bij met de spelregels.
Maar als het te zowiezo te vermoeiend is die vragen te beantwoorden dan moet ik misschien een ander forum opzoeken? Of gewoon met trial and error zelf alles uit gaan vinden. Lijkt mij niet de meest veilige optie

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...