Jump to content
PyroForum.nl

Simpele Torch


MbTTs

Recommended Posts

Hallo,

Voor O&N zou ik graag een pyrotorch willen maken.

Weet iemand misschien en simpele compositie voor een Torch op basis van Kno3?

Gaat er alleen maar om dat ik men vuurwerk makkelijk aan kan steken. kleur maakt me niet uit.

Heb zat composities van Torches gevonden hier maar geen met Kno3.

Alvast bedank.

Link to comment

Als ik veel moet/ga afsteken gebruik ik toch liever een pyrotechnic torch ipv een aansteeklont.

Deze werken in alle omstandigheden, zelfs zware regen is geen enkel probleem!

Ik betaal er ongeveer €0.75 per stuk voor (afhankelijk waar ik ze haal), deze branden zo'n 5 minuten per stuk.
Voor deze prijs kan/wil ik ze zelf niet maken, daarbij is het een stukje veiligheid aangezien je ze in je handen vasthoud! :blush:
Edited by madbull
Link to comment

Een beetje vuurwerkzaak zou ze moeten hebben.

Ik bestel ze niet in nederland maar ze zijn hier zeker te verkrijgen, ik vond ze via google binnen 5 sec (wel ietjes duurder als ik ervoor betaal maar als ik de verzendkosten bereken scheelt het niks).

Zoek naar ....... :)(zoeken makkelijker maken is niet toegestaan)

ps. domme vragen bestaan niet, helemaal niet als het over veiligheid gaat.

Edited by Rocketier
Link to comment

(zoeken makkelijker maken is niet toegestaan)

Als Rocketier liever heeft dat mensen gaan kloten met zelf gemaakte "fakkels" (in de handen dus) om hun pyrotechnische spullen aan te steken in plaats van dat mensen veilig hun spullen testen moet hij zichzelf eens afvragen wat er belangrijker is:

- veiligheid van mede pyro-fanaten

OF

- Één regel die in mijn ogen hierop niet eens echt van toepassing is, aangezien het om het aansteken van pyrotechnische spullen gaat ipv "in dit geval" pyrotechnische spullen zelf (dit ging over algemeen te verkrijgen fakkels die niet eens alleen voor pyrotechnische mensen zijn gemaakt).

Als jullie werkelijk vinden dat deze regel belangrijker is als de veiligheid van je medemensen zit er een steekje los in je hoofd en zou ik graag weten hoe ik me uitschrijf op dit forum.

(In dat geval mag "van mij" dit forum snel verdwijnen want dan spoort het alleen aan tot experimenteren met explosieven in plaats van het veilig werken eraan)

Het is dan namelijk niet zo dat je 1 persoon in gevaar KUNT brengen maar met een beetje pech een hele wijk of meer!

Ik dacht echt dat we hier zaten om het elkaar zo veilig mogelijk te maken en niet om elkaar (en meer) in gevaar te brengen?!

Amen!

ps. een bovenstaande aansteker gebruik ik ook als backup, geeft ongeveer hetzelfde resultaat als zo'n fakkel.

Edited by Rocketier
Link to comment

in plaats van dat mensen veilig hun spullen testen moet hij zichzelf eens afvragen wat er belangrijker is:

Wat een onzin bovenstaand,Rocketier hoeft zich helemaal niks af te vragen gewoon omdat hij heel goed weet wat belangrijk is.

Hij heeft meer pyro-ervaring in zijn linker pink dan jij in twee handen bij elkaar.

Goed dit aangevoerd hebbende het volgende.

Jullie lezen over een heel belangrijke posting heen namelijk die van Tyneman.

aansteeklont kopen?
Kost 50 cent en is tien keer veiliger.

Vuurwerk aansteken met een aansteker heeft zowieso niet de voorkeur.

Dus voordat je de volgende keer weer een member "aanvalt" denk eerst zelf eens heel goed na.

(In dat geval mag "van mij" dit forum snel verdwijnen want dan spoort het alleen aan tot experimenteren met explosieven in plaats van het veilig werken eraan)

Dit forum zal nooit verdwijnen,wel de niet serieuze members die proberen een ander te overtroeven met aanhalingen die kant nog wal raken.

Link to comment

Toch vind ik aansteek lont ook niet ideaal, bij een beetje wind moet ik gaan lopen blazen als een idioot met het visco ertegenaan notabene, ik denk dat ik denk dat ik maar eens zo'n stormaansteker ga kopen ergens, ik vind aansteken met aansteeklont behoorlijk lastig

Als mr Rocketier liever heeft dat mensen gaan kloten met zelf gemaakte "fakkels" (in de handen dus) om hun pyrotechnische spullen aan te steken in plaats van dat mensen veilig hun spullen testen moet hij zichzelf eens afvragen wat er belangrijker is:

Iedereen maakt hier pyrotechnische devices zoals shells, is dat minder belangrijk als een fakkel zelf maken? zolang je weet wat je doet is er geen vuiltje aan de lucht, zomaar een bron neerkwakken is een shortcut voor mensen die geen verstand hebben van vuurwerk.

Je gaat toch ook geen bron geven voor cobra 6 omdat je vind dat zelfmaak flitsknallers gevaarlijk zijn??

(In dat geval mag "van mij" dit forum snel verdwijnen want dan spoort het alleen aan tot experimenteren met explosieven in plaats van het veilig werken eraan)

Onzin, we sporen niemand aan, en bovendien heb ik sterk het idee dat dit soort forums sterk bijdragen aan de vermindering van knoeierij.

Link to comment

Ten eerste val ik niemand aan, en hoor je me ook niet zeggen dat deze persoon (Rocketier) geen ervaring heeft?

Ik geef alleen een mening over het afsteken van in dit geval shells (afgeleid uit MbTTs zijn voorgaande posts), niet het maken van de shells.

Iedereen heeft hier zijn eigen voorkeur voor, maar als je beetje nadenkt weet je dat een aansteekfakkel op ELKE lont een snellere ontbranding geeft als een aansteeklont en ze zijn veilig.

(zoals "High Density" aangeeft is een aansteek lont niet altijd even ideaal vandaar ook mijn voorkeur voor een fakkel)

En ik stap niet af van het feit dat ik ze voor dat geld zelf niet wil en kan maken, en zoals ik lees de vraagsteller ook niet ;)

Ik raad verder niemand aan een stormaansteker te gebruiken maar het is een prima backup voor de aansteekfakkel (zo goed als hetzelfde effect).

Daarbij wat is het verschil tussen het aanraden van een aansteeklont of een aansteekfakkel (die de meeste gewoon zullen kopen ipv maken puur omdat ze zo goedkoop zijn), hierover begon immers de discussie aangezien het woord "aansteekfakkel" werd verwijdert?

De vergelijking naar een C6 snap ik niet, deze knallers kunnen ook zeer gevaarlijk zijn dit is gewoon afhankelijk van de gebruiker.

Lezen jullie ook de "in dit geval" dit wil niet zeggen dat ik hiervan uitga.

Het gaat hier over een persoon die op een fatsoenlijke manier zijn vuurwerk af wil steken met oud op nieuw (en geeft aan niet precies te weten hoe deze fakkels te maken), zouden jullie hem aanraden om nog even snel met spoed zelf te gaan proberen of dat in alle rust daarna eens uit te zoeken ofdat het wel nuttig is dit zelf te maken en te perfectioneren?

Ik zeg veiligheid boven alles!

Ps. ik heb me hier aangemeld omdat ik van grote zelfgemaakte knallers over wil stappen naar shells en dit VEILIG wil doen, veiligheid staat bij mij op #1 en in dit geval geld (in mijn ogen) het gezegde: Haastige spoed is zelden goed.

Link to comment

Als Rocketier liever heeft

Rocketier heeft liever samen met de mede mods dat members zich aan de regels houden die voor het registreren op het forum gelezen dienen te zijn. ;)

Verder heb ik geen enkel oordeel gegeven over de posting over de torches.

Torches hebben vaak een Bengaals vuur compositie. Een compo die erg langzaam brand is de rode compo Strontium Nitraat 65, Kaliumchloraat 20, Shellak 30.

Deze compositie brand 45sec over 25mm.

Ik gebruik zelf een brander van het type powerjet van Sievert. Dit is een torch met een electronische ontsteek knop.

Let op! Kaliumchloraat is erg gevaarlijk in combinatie met zwavel of zwavelhoudende composities. Het wordt verder ook nagenoeg niet meer toegepast in pyro.

Link to comment

Volkomen duidelijk ik had niet in de gaten dat het hierom ging (dacht dat je dit als commercieel vuurwerk zag en ik vond het gereedschap, mijn excuses daarvoor).

Verder een nuttige uitleg en een leuke brander, hoe lang gebruik je deze brander al?

Ik ben namelijk nog op zoek naar een beter betrouwbare brander als backup.

Link to comment

Ik heb de brander nu een maand of 8. Met O&N had ik een kleine brander zoiets als boven getoond maar dan bij een bouwmarkt vandaan.

Het probleem met deze branders is dat de gevoeligheid voor de spetters die van het lont af komt. Hierdoor functioneerde de brander niet meer.

Voor het afsteken van commercieel vuurwerk zou ik alleen geen brander adviseren maar wat Tyneman zegt gewoon aansteeklont.

Commercieel vuurwerk heeft tegenwoordig een beetje bpslurry op de top om ontsteken te vergemakkelijken.

Link to comment

Ik gebruik al langere tijd de pyrotorch

http://www.koopjegadget.nl/product_info.php?cPath=24&products_id=67

Niet duur, gaat lang mee, en vlam grootte is te regelen

Ik koop er wel van deze wel 1. Van het zelf maken zie ik dus af.

Aansteek lonten vind ik niet echt makkelijk met blazen enzo. Plus dan zit je ook weer met je hoofd dicht bij de mortier, geen fijn id vind ik.

Bedankt voor de respons :)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...