Jump to content
PyroForum.nl

Vuurpijl buigt naar beneden na bereiken van ong 35/40 meter.


Recommended Posts

Ik heb vandaag een 24 mm end Burner Rocket afgeschoten.
Specificaties: 50 gram BP Gemilled 70/12/18.
30 gram Flash 60/40
2 gram titanium Sponge

Hij steeg erg mooi op met een mooi snelheid. Alleen daarna zie je de kracht beetje afzwakken denk ik en keert hij in een boog terug. Payload ontplofte pas op grond. Ik vermoed zelf dat ik de motor te lang heb geramd.

Locatie was op een verlaten weiland waarbij de eerste huis bijna 400 meter verderop bevond. Ook had ik een erg lange lont erop gemonteerd.

Maar me vraag is nu, is het normaal dat de payload rond de 35/40 een mooi hoogte is om tot ontsteking te komen? of heb ik de motor gewoon te lang geramd (lengte motor bp)

Edited by zakelijk1986
Link to comment

Wanneer er geen core in de raket zit is eer een punt waarop de ruimte tussen de brandstof en de nozzle te groot word waardoor er niet meer genoeg druk opgebouwd kan worden, dit effect kun je tegengaan door een kortere casing te gebruiken of gewoon de timing bij te stellen.

Link to comment

Wanneer er geen core in de raket zit is er een punt waarop de ruimte tussen de brandstof en de nozzle te groot wordt waardoor er niet meer genoeg druk opgebouwd kan worden, dit effect kun je tegengaan door een kortere casing te gebruiken of gewoon de timing bij te stellen.


Dus! Met een kortere casing bouw je wel druk op? Of heb je dan mogelijk brandstof te kort!?
Vertel eens wat heb jij al aan raketten gebouwd? Ik ben nieuwsgierig.


@Zakelijk

Jouw brandstof is met zekerheid niet sterk genoeg.
Wat je kan doen is 50/50 Bp/Whistle mix gebruiken.
Let op dit kan je niet rammen maar moet je persen........
Serieus hoor echt niet rammen.

Een 24mm raket moet je met de door jouw beschreven payload tussen de wolken kunnen jagen. :P
Link to comment

Nou moet ik ook wel toegeven dat het een beetje winderig was aangezien het op het platteland is aangestoken.
Misschien dat daar ook een beetje invloed op heeft. Wat betreft whisltemix, daar moet ik me nog in verdiepen misschien dit inderdaad een uitkomst bied.

M'n charcoal was trouwens wel pine en geen willow scheelt dat ook qua prestatie?

Link to comment

Ik zou lekker voor coreburners gaan. Je kunt het beste hiervoor 6-3-1 of 7-3-1 mix gebruiken. Dit moet wel goed gemilled zijn. Of je kunt ongeveer per 10 of 20 gram in de vijzel het fijnmalen. De breedte van de core doe ik meestal 1 mm meer dan 1/3 van de ID. Dus als ik een 24 mm motor heb , neem ik een 8,5 of 9 mm boortje ( 9 werkt prima ) Bij een 14 mm gebruik ik een 5 mm. Bij 20 mm motoren een 7 mm.
Pine of willow maakt echt niks uit. Ik gebruik voor coreburners ook pine. Over de lengte van de core weet ik niks uit mijn hoofd , dat bereken ik op basis van de lengte van de huls.

Ik zou je voor je 24 mm motoren wel wat specs kunnen geven via de pm. Ik heb tekeningen gemaakt op papier die op de mm alles aangeven.
Ik heb tekeningen voor 10,12,14,16,20 en 24 mm motoren. Allemaal coreburners. Die tekeningen zijn op basis van veel testen.
Met 2 soorten fuel. 6-3-1 en 7-3-1. Kaliumnitraat,houtskool,zwavel. Sinds ik die fuel gebruik heb ik nooit meer cato's gehad. Hiervoor had ik vaker cato's met 7,5-1,5-1

Mijn 14 mm motoren drukken een 3 inch makkelijk omhoog. Ze tillen tussen de 170-180 gram.

Edited by Geertwilniks
huge lettertype is nergens voor nodig.
Link to comment



Dus! Met een kortere casing bouw je wel druk op? Of heb je dan mogelijk brandstof te kort!?
Vertel eens wat heb jij al aan raketten gebouwd? Ik ben nieuwsgierig.


@Zakelijk

Jouw brandstof is met zekerheid niet sterk genoeg.
Wat je kan doen is 50/50 Bp/Whistle mix gebruiken.
Let op dit kan je niet rammen maar moet je persen........
Serieus hoor echt niet rammen.

Een 24mm raket moet je met de door jouw beschreven payload tussen de wolken kunnen jagen. :P


Ik heb de laatste tijd flink wat met KNO3 suiker raketten geëxperimenteerd en door een kortere casing te gebruiken snij je het gedeelte eraf wat normaal niet meer genoeg druk levert
Link to comment



Ik heb de laatste tijd flink wat met KNO3 suiker raketten geëxperimenteerd en door een kortere casing te gebruiken snij je het gedeelte eraf wat normaal niet meer genoeg druk levert


Ik zal eerst inderdaad een kortere lengte proberen, van 50 naar 30 gram gaan kijken wat hij dan doet.
Link to comment

Ik zou lekker voor coreburners gaan. Je kunt het beste hiervoor 6-3-1 of 7-3-1 mix gebruiken. Dit moet wel goed gemilled zijn. Of je kunt ongeveer per 10 of 20 gram in de vijzel het fijnmalen. De breedte van de core doe ik meestal 1 mm meer dan 1/3 van de ID. Dus als ik een 24 mm motor heb , neem ik een 8,5 of 9 mm boortje ( 9 werkt prima ) Bij een 14 mm gebruik ik een 5 mm. Bij 20 mm motoren een 7 mm.
Pine of willow maakt echt niks uit. Ik gebruik voor coreburners ook pine. Over de lengte van de core weet ik niks uit mijn hoofd , dat bereken ik op basis van de lengte van de huls.

Ik zou je voor je 24 mm motoren wel wat specs kunnen geven via de pm. Ik heb tekeningen gemaakt op papier die op de mm alles aangeven.
Ik heb tekeningen voor 10,12,14,16,20 en 24 mm motoren. Allemaal coreburners. Die tekeningen zijn op basis van veel testen.
Met 2 soorten fuel. 6-3-1 en 7-3-1. Kaliumnitraat,houtskool,zwavel. Sinds ik die fuel gebruik heb ik nooit meer cato's gehad. Hiervoor had ik vaker cato's met 7,5-1,5-1

Mijn 14 mm motoren drukken een 3 inch makkelijk omhoog. Ze tillen tussen de 170-180 gram.


Ik gebruik liever end burner voor een simpel redenen, ik wil namelijk dat me payload in de zelfde koker als de motor zit.
Core vurners gebruiken vrijwel de hele lengte van zon paralel gerolde koker en ben je gedwongen een aparte header hier boven te plaatsen.

Link to comment

Dit kan ook gewoon met core burners hoor. Het stuk boven de core (als je een tool gebruikt) ram je een delay op. Het is even puzzelen hoelang de delay wordt , maar na een keer proberen wil je nooit meer wat anders. Doe bijvoorbeeld eens titanium bij je delay. Dit geeft een schitterend effect! (Geen Ti mix rammen bij de spindle !!) Hierna ram je er een bentoniet eindstop op en boor je er een klein gaatje. Dit is je passfire hole. Stop er een stukje black match in. En de ruimte erboven vul je met je report. Plastic dopje erop en klaar ben je!
Ps: Ik vind 24mm trouwens erg groot! Aan 14/16mm raket heb je zeker genoeg. Het is niet alleen goedkoper maar je kans op succes is ook groter.

Link to comment

Wat betreft whisltemix, daar moet ik me nog in verdiepen misschien dit inderdaad een uitkomst bied.


Mijn twee centen. ^_^

Ik zou als ik jou was,inderdaad eerst proberen je fuel op te krikken,door bijvb je mill tijden wat langer te maken.
Of een wat andere samenstelling te proberen welke sneller is.
En je gewoon eerst bij een normale mix je pijlen netjes de lucht in te krijgen.

Ik vind een mix van BP en Whistle 50/50 niet echt aan te raden.
Ook omdat ik niet weet of je kalium chloraat gebruikt of kalium per chloraat. (i.v.m aanwezig zwavel in je Bp.)

Een filmpje van je creatie bied soms uitkomst.
;)

Ik vermoed zelf dat ik de motor te lang heb geramd.


Bovenstaand hoef je niet bang voor te zijn,kan namelijk niet.

Redit >>> viel me nog even op. Edited by Lontje
Link to comment

Hier het filmpje,

http://www.youtube.com/watch?v=z2xjgMzx53U&feature=youtu.be

het was ook gelijk de eerste keer dat ik ooit een filmpje upload :unsure:

moet wel even erbij vermelden dat dit 10gram flash was i.p.v 30gram.

en dat me BP niet gegranuleerd was alleen in de Ball mill voor een uurtje of 4.

Edited by zakelijk1986
  • Upvote 1
Link to comment

Ik heb net voor het eerst me BP gegranuleerd alles is goed verlopen.

Ik heb het daarna even getest met een visco`tje en om eerlijk te zijn ben ik erg geschrokken.
Wat een wereld van verschil vergeleken normaal BP.

Om eerlijk te zijn leek het bijna op flash, hij ontbrande zo snel.
Nu is me volgende vraag, Is het mogelijk om het nog goed te ramen aangezien het nu erg hard is geworden? Het lijk namelijk een beetje op hagelslag nu.

Aangezien ik erg verrast ben van de enorme kracht verschil met eerst, is de kans nu niet heel groot dat ik een Cato kan krijgen?
Ik maak gewoon gebruik van Rockettools. (End Burner)

Link to comment

Ik granuleer me mixen voor me coreburners nooit. Zelf heb ik geen last van stofwolken omdat mijn fuel al een mini beetje vochtig is. Het trekt al meer vocht aan naarmate het fijner word dus dat vind ik voldoende.
Als het echt hard is , is er misschien wel een kans dat je luchtgaten krijgt. Ik heb hier geen ervaring mee. Het is ook logisch dat het sneller gaat want het worden kleine brokjes , die ontbranden meestal sneller dan gewoon poeder. Omdat je meer lucht heb tussen je compositie. Als je het ramt denk ik dat het wel goed op elkaar komt zonder luchtgaten. Misschien een idee om het door een fijne zeef te doen , dat het weer iets fijner word.

Link to comment

Ik heb net voor het eerst me BP gegranuleerd alles is goed verlopen.

Ik heb het daarna even getest met een visco`tje en om eerlijk te zijn ben ik erg geschrokken.
Wat een wereld van verschil vergeleken normaal BP.

Om eerlijk te zijn leek het bijna op flash, hij ontbrande zo snel.
Nu is me volgende vraag, Is het mogelijk om het nog goed te ramen aangezien het nu erg hard is geworden? Het lijk namelijk een beetje op hagelslag nu.

Aangezien ik erg verrast ben van de enorme kracht verschil met eerst, is de kans nu niet heel groot dat ik een Cato kan krijgen?
Ik maak gewoon gebruik van Rockettools. (End Burner)


Gewoon rammen die zooi. Niet te grote incrementen dan sla je het gerust vast. Over het snelheidsverschil: Je hebt in feite pulverone gemaakt en dat is sneller dan meal.
Testen en je weet het. Of je raket gaat strak omhoog of je hebt een 24mm rotje gemaakt. :D
Link to comment

Ik heb van iemand te horen gekregen dat ik gegarandeert een cato krijg als ik het hard ga rammen en afsteken.

Het schijnt dat het pulf heet wat ik heb gemaakt namelijk.

Is het een mogelijkheid om een mix te maken van 50/50 meal en pulverone?

Edited by zakelijk1986
Link to comment

Hoe vaak moet je een antwoord hebben dan. Ik geef je een antwoord en dat trek je in twijfel...................... kan je beter niet meer vragen!?
Ik zeg in het begin al dat je brandstof te traag is. Daarna geef ik je antwoord je vraag over het bevochtigen en granuleren. Resultaat een snellere brandstof.
Dat is wat je wil toch? Die raket moet toch strak de lucht in? Je stelt de vraag of je het nog wel kan rammen. Ja zeg ik gebruik kleine incrementen dan kan je het rammen.
Ik geeft aan dat je pulverone hebt gemaakt. Dat is sneller dan meal. Dat wil je toch...........en nu ga je voorstellen om het weer trager te maken.
Nu is mij vraag: Moet die raket omhoog of als een Scud naar de grond?

Rammen met die meuk en de brand er in. :) Zeker met een endburner moet je rete snelle brandstof hebben. Met coreburners komt er nog ff wat meer bij kijken.
Maar met heel onze hobby geldt dat wat voor mij werkt hoeft ivm andere parameters en werkmethode voor jou niet te werken.
Daarom rammen en testen pas dan weet je het zeker.

Je ramt alleen te hard als je de tube kapot maakt. Vaster dan vast kan je de brandstof niet rammen. Zorg dat je incrementen niet te groot zijn dan blijft je tube zeker heel.
Ik heb dezelfde 24mm tubes van ps en die zijn echt van zeer goede kwaliteit.

Link to comment

Als dit uiteindelijk niet werkt , wat ik nog niet weet. Zorg dan dat je je mix wat langer milled. Als je die meal nog 8 uur erbij milled durf ik te wedden dat het perfect is. Je hoeft dan echt geen andere stappen te ondernemen.
Ik vijzel nu zelf alles. En mijn 7-3-1 14 mm motoren drukken makkelijk een 3 inch omhoog. Het is een coreburner , maar toch een 24 mm endburner moet makkelijk 30 gram flash kunnen tillen. Dit duid er gewoon op dat je meal te langzaam is. En zelfs nu je meal een soort pulverone is geworden moet het wel lukken. Ram gewoon 5 motors , stop er wat payloads op met het gewicht wat je wil en test het uit.

Link to comment

Nou heb vandaag 2 rockets klaarstaan maar het weer wil niet mee zitten om te testen dus stel ik het eventjes uit.

Ik heb 1 Rocket met 10 uur mill BP erop geramd, en ook heb ik 1 rocket met pulverone geramd.
Ik heb ook beide de lengte casing van de motor ingekort. dus van 50 gram naar 30 gram.

En heb ook nog een leuk labeltje erop geplakt voor de show zie foto,

Link to comment

×
×
  • Create New...