Jump to content
PyroForum.nl

Gezocht: Spreker


paddo

Recommended Posts

Beste allen,

Wegens gebrek aan betere locatie voor dit onderwerp, plaats ik hem maar hier.

Effin,

Voor onze scheikundige studievereniging ben ik(lees: we) op zoek naar een spreker die ons het een en ander kan vertellen over de waar- en onwaarheden van het thuis fabriceren van hoog energetische stoffen. Aangezien het EOD en NFI(hebben ook een HE afdeling) niet erg happig waren op een lezing van dit onderwerp, en ik zelf als medestudent niet de lezing ga geven, dacht ik hier maar weer eens in te loggen en rond te vragen.

Gelieve een pm en/of mail te sturen voor verdere informatie.

mvg,

Paddo

Link to comment

Whaha, als je dit durft heb je wel ballen. :P

Ik ben wel benieuwt waar je met zo'n onderwerp naar toe wilt. Conclusies als 'de syntheses zijn doodeenvoudig' , 'iedere gek kan het' of 'de middelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar' zijn allemaal waar, maar zijn dat soort uitspraken zinvol? Ik acht ernergetica geen hobby die expliciet gepromoot zou moeten worden, ook niet onder chemici. Wanneer je hierop als antwoord geeft dat je er niet expliciet op uit bent energetica te promoten, waarom dan deze lezing?

Wanneer je binnen de setting van een studievereniging iets wens te doen met energetica, dan zou ik eerder een avond wijden aan bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van explosieven. Je kunt hierbij mooi praten over de maatschappelijke en technische impact hiervan.
Ook zou je een lezing kunnen houden over nieuwe ontwikkelingen binnen research zoals 'green primaries' of organische stikstofverbindingen zoals nitrotetraloles. Hierbij kun je bijvoorbeeld bespreken aan welke technische eisen een explosief idealiter moet voldoen, en welke impact dit heeft op organisch-scheikundig vlak. Het lijkt me dat voor dergelijke 'neutrale' onderwerpen gemakkelijker een spreker te vinden is.

Edited by Leander
  • Upvote 1
Link to comment

Ik ben het volledig eens met Leander en het brengt weer onnodig aandacht naar onze hobby.
Die weer alarmbelletjes kan doen rinkelen in verband met verkrijgbaarheid, openbare veiligheid,syntheses,....

Wat valt er over te bespreken ? Welke waarheden onwaarheden zijn er :

Wie gewoon wat wilt maken zonder zich genoeg te belezen loopt grote risico's en deze zijn niet te onderschatten.
Wie echter de moeite doet om zich te belezen en zich verdiept in the " the art of HE's " zal indien de nodige lab kennis en vaardigheden dit relatief veilig kunnen doen.

Link to comment

Wie echter de moeite doet om zich te belezen en zich verdiept in the " the art of HE's " zal indien de nodige lab kennis en vaardigheden dit relatief veilig kunnen doen.

Met 'relatief' veilig sla je de spijker eigenlijk al op zijn kop.

De kneep zit hem wat mij betreft vooral in de omgeving.
Op een lab zijn voorzorgsmaatregelen getroffen waarmee een eventuele calamiteit goed opgevangen kan worden.
In een thuisomgeving waar men solo aan de slag gaat heb je dit vangnet niet, ongeacht hoe vaardig men is met deze syntheses.

Daarnaast snap ik de achterliggende gedachte van je stelling niet helemaal.
Er gaan zat onwaarheden en onzinnige tegenargumenten rond, en mede dankzij deze rondwarende bullshit blijft 99% van de mogelijk 'geinteresseerden' er met zijn/haar poten van af.
Wat hier uit zou komen rollen is dat de chemicalien makkelijk verkrijgbaar zijn, glaswerk en andere benodigdheden idem.
De synthese is simpel, en mits zorgvuldig uitgevoerd, ook nog eens 'veilig'.

Niet bepaald een conclusie welke ik graag rond zou bazuinen op een dergelijke lezing.
  • Upvote 1
Link to comment
  • Root Admin

Afgezien van het al dan niet promoten of ongewenst aandacht vestigen op het onderwerp. Ik denk dat gebruikers die zich er mee bezig houden en er ook iets zinnigs over er zeker niet mee te koop zullen gaan lopen. Het is nog altijd een strafbare bezigheid, en de geschiedenis leert dat een melding van vermeend bezit explosief materiaal kan lijden tot vervelende huiszoekingen / vervolgingen.

Link to comment
×
×
  • Create New...