Jump to content
PyroForum.nl

Stroop is doop


Recommended Posts

Zoals natuurlijk iedereen al aan de titel van dit topic kan zien ben ik bezig met een nieuw projectje.
Dit bestaat voornamelijk uit een beetje pielen met verschillende strobe composities. Sommige gouwe-ouwe anderen wat minder conventioneel.
Vandaar ook de titel van dit topic:"Stroop is doop" ('Strobe is dope' op z'n engels duzz).

Omdat het de laatste tijd zo stil is op ons geliefde forum wil ik jullie wat voorlopige resultaten niet onthouden.

Te beginnen met de welbekende Shimizu Twinkler compositie. Tot nu toe de mooiste die ik heb gezien, maar tevens ook het duurst EN gevaarlijkste...

Compositie:

Twinkler Ammon Yellow
Mg (#60) 40 (gebruikt #55)
Ammonium Perchloraat 50
Natrium Sulfaat 10
Kalium Dichromaat +5

Het gebruikte magnesium MOET voor gebruik worden gecoat met dichromaat!! Lijnolie werkt NIET!
Kalium dichromaat is fiks giftig en carcinogeen, no playdoh.

Gevaren zijn hier dat het Mg graag spontaan wil reageren met de AP. AP is een erg slechte stof met veel andere stoffen, alles watervrij houden en binden met NC lak.

Sterren worden gebonden met ong. 25%NC lak, cutten en drogen.
Ik ben bang dat mijn NC lak wat te veel verdund was waardoor de stars niet lekker plakten en erg korrelig bleven, doch na een dag wel keihard.

post-149-0-23230400-1331212065.jpg.cd4fc

Toen verder naar een wat simpelere variant, United Nuclear White strobe star.
Al heel wat minder exotische chems, maar nog steeds wat aan de giftige kant.


Compositie:

U.N. White Strobe Star
Barium Nitraat 51
Kalium Nitraat 7
Zwavel 19
MgAl (#60-100) 18 (gebruikt #200)
Dextrine 5

Rollen met 25% alcohol en Lang drogen.
Deze strobede wel, maar veel te snel. Dit waarschijnlijk de de gebruikte MgAl welke veel te fijn was.

post-149-0-78872900-1331212696.jpg.dc9b4

 

 

 

 


En als laatste voor nu de goedkoopste en simpelste. Voor iedereen te maken en te betalen.
Uitgevonden door Yankie van APC. Yankies Flashing star.

Compositie:

Yankie's Flashing Star
Kalium Nitraat 40
Al (#325 Atomised) 20 (Gebruikt #400)
Zwavel 10
Dextrine 5
Boorzuur 1

Binden met 25% alcohol. Moet officieel gecut of pumpt worden, maar ik heb ze gerold met hetzelfde resultaat.
Dit is niet echt een strobe ster, hij gaat eerst gloeien en spat dan met een witte flits uit elkaar, bij sterren boven de 3 á 4 mm resulteert dit in een onregelmatige strobe.
Spider en Miech, hadden jullie geen ervaring met deze?

post-149-0-02929500-1331213117.jpg.19b19
Filmpje in volgende post


Hopelijk heb ik weer mensen een beetje geinspireerd. Graag veel tips, commentaar, andere compo's e.d. Ik ben hier nog lang niet klaar mee.

 

  • Upvote 1
Link to comment

Coaten van Mg gaat door 5 gram Dichromaat op te lossen in 30ml heet water. Dan 100g Mg in de oven verwarmen tot 100graden. De oplossing bij de Mg voegen en met de hand en spatel alles erg goed mengen. Het mengsel moet een egaal bruin/geel achtige kleur krijgen. Dit mengsel dun uitspreiden op bak/kraft/kranten papier en een aantal dagen laten drogen. Tussendoor even door een keukenzeef heen gooien om klonten op te breken.
Erg goed opletten adembescherming en handschoenen te dragen, vrijkomend stof is giftig en carcinogeen.

Link to comment

Strobe sterren altijd in de lucht testen. In een shell bijvoorbeeld. Strobe shells niet te hard breaken.
Waarschijnlijk zal die van UN het dan gewoon goed doen. Bleser en shimizu strobes werken nog prima met 0-63 micron MgAl.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Na een erg tegenvallende blauwe variant. Deze was toen ie nog wat vochtig was wel blauw, maar eens droog opeens fel wit. :( Weer eens verder gespeeld met een rode strobe. Aangezien ik geen StrontiumSulfaat voor handen had heb ik de compo wat aangepast en de sulfaat vervangen voor carbonaat.

Twinkler Ammon Red (adapted)
Mg (#60) 30 (gebruikt #55)
Ammonium Perchloraat 50
Strontium Carbonaat 20
Kalium Dichromaat +5

Dit gaf een best prettig resultaat. (Nee René, nog steeds niet in de lucht, sorry)

 


Heeft er iemand verder nog mooie varianten om mee te spelen?

 

Link to comment

@HD:
Die met kopersulfaat idd, ik las wat enge dingen over metallisch koper. Kopersulfaat was kurruk droog, echt wit met een blauw/groene gloed.

@Ener:
55Mesh en volgens mij idd sferisch, hoewel ik het nog nooit onder een microscoop heb gelegd. :P
Oxalaat lijkt me in theorie wel een optie, alleen ik heb het niet. Dus is wat moeilijk testen. Ik zit niet zo breed in de strontium zouten whatsoever. :(

Link to comment

Wat lees je dan zoal over dat metallisch koper?, ik heb wel eens een formule met guanidine nitraat, AP en Cu meen ik voorbij zien schieten, maar als dat niet gaat is het de investering in guanidine en koperpoeder niet waard.
Toch eens de lucht in jagen die blauwe dingen, ik heb al een hoop blauw gezien dat er wit uitzag op de grond, net nog een majdali purple in de fik gezet
was geen porem, maar in de lucht wel denk ik :)

Link to comment

Ik heb gelezen dat het nog harder met de AP reageert als Mg.
O.a. Hier en dan vooral de post van Mumbles en de link daarin. Die heeft het er over dat het wel te coaten zou moeten zijn met citroenzuur.

Ik wil wel eens een testje doen, maar dan niet lang laten liggen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Bedankt was er zelf ook behoorlijk verrast door dat ze zo vaak flitsen.
Worden allemaal kleurtjes.
Majdali purple, emerald green, ruby red dat soort spul :).
Nog tips voor andere effecten?
Heb een hoop cores dus genoeg om te testen.

Link to comment
  • 2 years later...

Maar weer eens voorzichtig verder gegaan met dit project.

 

Na wat grovere MgAl gescoord te hebben (Dank HD!!) eerst het verschil getest.

 

 

Nog niet optimaal, maar ik ben bang dat de potjes wat te breed zijn, waardoor het brandoppervlak veel te groot word. Ook kan het zijn dat ze nog net niet goed droog zijn.

 

Compo was:

Barium Nitrate 51 %

Potassium Nitrate 7%
Sulfur 19 %
Magnalium 100 to 200 mesh 18 %
Dextrin


 

MgAl van #200, #100 en #70

 

  • Upvote 1
Link to comment
Changing the formulation can change the strobe rate in unpredictable ways. However, there are a few general rules.
To increase strobe rate:
1. Increase the percentage of metal powder in the formulation.
2. Decrease the particle size of the metal powder used.
3. Increase thermal feedback; for example by using box stars.
To decrease strobe rate:
1,2,3 — The opposite of above.
Note that using too high a percentage of binder can cause a strobe formulation to burn continuously.
Bron:Lecture Notes for Pyrotechnic Chemistry [Journal Of Pyrotechnics] - K. Kosanke, et al., (2004) WW
Hoofdstuk 8 - Glitter en strobe
Kleur compo's staan daar ook in, zonder Amperc. Ze werken ook nog eens ;). Chlorowax staat daar genoemd als binder. Volgens mij is er voor de testen destijds PVC gebruikt. Weet zo even niet meer of parlon of PVC de laagste hoeveelheid 'energie' bevat.
Percentage binder kan ook wat omlaag I guess. Samen met de hoeveelheid MgAl en KNO3 om de continue reactie te vertragen.
Good luck!
Link to comment
  • 1 month later...

De eerste post, de U.N. White strobe: moet het MgAl ook gecoated worden ?
Ik weet dat in compos met AP er altijd gecoated moet worden, maar bij andere wordt het soms ook gedaan...
Ik geraak er niet altijd uit, moet de theorie daar achter eens leren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...