Jump to content
PyroForum.nl

Hexamine


Recommended Posts

Ik weet dat er esbit blokjes zijn die bestaan uit pure hexamine, ik weet natuurlijk alleen niet of het die zijn die jij hebt maar ik denk van wel.


ik denk dat het dan pure hexamine is, het lijkt wel op het hexamine poeder wat ik eerder had, er zit niet nog een bindmiddel door ofzo? naja, ik zal er een keer een primer van proberen te maken of RDX.
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

(topics samengevoegd, by gamekeeper)
Ik ben laatst naar de winkel geweest en zag een doos econom aanmaakblokjes 72stuks staan.
Naar ik me herinnderde kon je uit aanmaakblokjes voor de BBQ makkelijk hexamine halen?
Ik vraag me wel in de eerste plaats af of deze blokjes wel hexamine bevatten.
Het enige wat ik kon weer vinden op de doos was dat deze blokjes blijkbaar ook kerosine bevatten.

Nu heeft iemand een goede werkwijze om je hexamine er op deze mannier te verkijgen?
Hoe ben ik zeker dat deze blokjes hexamine bevatten? Ik kan hellaas de de site van de producent niet weervinden .


Groeten,

Link to comment

Aanmaakblokjes van het 'goede merk' bestaan voor 90+% uit hexamine.
Bijna alle anderen zijn gewoon petroleum derivaten, en dus niet bruikbaar.

Kijk eens op de verpakking, het staat er meestal erg duidelijk op.

Alles waar petroluem of parafine opstaat is niet geschikt.

Gr33tZ

Link to comment

Sorry dat ik er nu mee kom, maar er is al een topic over hexamine :)
Verder hoop ik dat mijn PM aan SPIDER hem heeft geholpen. Ik ken die blokjes trouwens niet als aanmaakblokjes, die gebruikt men meestal voor de barbeque. Ik denk dat "solid fuel" blokjes beter is, dat staat ook op de pakjes, dus weet je meteen wat je hebt.

Trouwens, de naam Methenamine is een extra duwtje in de goede richting.
[edit] Of was het nou Methanamine? [/edit]

Link to comment
  • 5 years later...

Ik weet niet of iemand dit nog gaat lezen maar hexamine blokjes als die van esbit bestaan niet uit alleen hexamine er zit ook parafine in als extra brandstof en een andere zuurstof leverancier ze zijn wel hoofdzakelijk hexamine

Link to comment
hexamine blokjes als die van esbit bestaan niet uit alleen hexamine er zit ook parafine in als extra brandstof

Jep, en dat kun je eruit halen, maar wat/welke bedoel je met zuurstofleverancier?
:huh:
Verder zou ik het gewoon zuiver kopen, veel makkelijker.
Dat er hexamine in esbit zit lijkt me duidelijk, heb er prima RDX mee gemaakt :P Edited by High Density
  • Upvote 1
Link to comment

Jep, en dat kun je eruit halen, maar wat/welke bedoel je met zuurstofleverancier?
:huh:
Verder zou ik het gewoon zuiver kopen, veel makkelijker.
Dat er hexamine in esbit zit lijkt me duidelijk, heb er prima RDX mee gemaakt :P


http://en.wikipedia.org/wiki/1,3,5-Trioxane

Er zit trioxaan in waarschijnlijk komt hier ook de onaangename geur vandaan bij de verbranding. Het is geen zuurstofleverancier ik had niet goed gekeken maar een extra brandstof naast de hexamine, blijkbaar levert dit geen problemen op in combinatie met saltpeterzuur :D
Link to comment

@ timishier: Doe je opzoek werk een beetje nauwkeuriger !

Volgens de MSDS bevat esbit 80 % tot 100% hexamine. (MSDS van esbit blokjes bijgevoegd)
Als je rekening houd dat er parafine aanwezig is voor het samenhouden van de blokjes.
Zowel de parafine als de hexamine zijn technisch zuiver waardoor er enkele percenten verontreiniging zijn.
De onaangename geur van hexamine komt dan ook door de amines (ammoniak,rotte vis)

Verder is de hexamine van zeer degelijke kwaliteit wanneer je deze uit esbit blokjes haalt.

MSDSEsbit.pdf

Link to comment

Wat mij altijd opviel aan Esbit was het feit dat de blokjes volledig oplossen in water. Hieruit heb ik geconcludeerd dat Esbit geen paraffine of andere apolaire stoffen bevat. Omdat de blokjes daarnaast volledig opbranden (zonder residu achter te laten) bevatten ze ook geen zouten. De enige mogelijke verontreiniging moet dan bestaan uit (water oplosbare) organische verbindingen. Waarschijnlijk bevat Esbit wel wat trioxaan.

Omdat jullie vast geen smeltpuntsbepaling apparatuur hebben, moet je op zoek naar analysemethoden die je met weinig middelen kunt gebruiken. Volgens wikipedia zit er een aardig verschil in de oplosbaarheid van hexamine tov trioxaan (85 vs 17 gr/100ml). Kijken hoeveel (watervrije!) Esbit je op kunt lossen in 100ml water kan al een aardige indicatie van de zuiverheid geven. :)

Het feit dat een MSDS een zuiverheid van 80-100% aangeeft zegt niet zoveel, dit zie je bij de meeste technisch-chemische producten terugkomen. De onzekerheid in samenstelling is hier meer een vorm van juridisch indekken. Ten eerste hoef je productsamenstelling hierdoor niet te verraden aan de concurrent, ten tweede wordt je niet zo snel aangeklaagd wanneer een slechte batch niet aan de eisen voldoet.

Edited by Leander
Link to comment

De laatste keer dat ik esbit blokjes heb opgelost bleef er een soort van vliesje over de oplossing drijven die bij verwarming smolt en sterk naar parafine rook van daar die conclusie.

Link to comment
  • 7 months later...

Hallo,

Het leek me leuk en leerzaam om zelf hexamine te maken.

Na wat googelen blijkt het dat je van methanol formaldehyde kan maken en dat weer met ammonia kan omtoveren in hexamine.

Mijn idee is dus om een opstelling te maken die de van methanol formaldehyde maakt en dat door ammonia bubbelt.

In deze pdf staat mooi de stap om van methanol formaldehyde te maken.

Als ik de uitlaat gassen van dit proces nou opzuig met een pompje en door ammonia heen bubbel zou er hexamine moeten ontstaan.

Het enige probleem is dat ik geen platinum tot mijn beschikking heb, dus het zal met koper moeten.

Nu vraag ik me af of koper goed genoeg is voor dit expiriment, ik ben bang dat koper nog een externe hittebron nodig heeft.

Ik zal het eens proberen, en ik laat wel weten of het is gelukt.

Als iemand nog ideeen of suggesties heeft hoor ik het graag.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...