Jump to content
PyroForum.nl

Dringend hulp nodig!


Virgisitus

Recommended Posts

Ik ben hier nieuw op het forum dus ik verontschuldig me alvast als ik wat fout doe!

Ik ben heel erg geinterresseerd in het maken van vuurwerk en zelf heb ik al een paar pijltjes + klein shells gemaakt. Maar ik zit met een probleem. De persoon waar ik mijn chemicaliën van heb gehad is gestopt en nu moet ik het dus gaan bestellen en laten bezorgen. Maar mijn ouders weten niet dat ik doe! Hoe leg je uit dat het maken van vuurwerk je hobby is aan je ouders? Want zoals velen weten, ouders zijn heel erg bezorgd om je!

Ps: ik weet het nodige af van de stoffen en ben altijd veilig wanneer ik met mijn hobby bezig ben. Stoffen overal, handschoenen en niet te vergeten mijn mooie plastice bril heb ik ook. Dus ik hoef geen preek van mensen die denken dat ik een beginner ben :)

Bij voorbaat dank!

Link to comment

Soms vragen mijn ouders ook 'wat ik nu weer heb besteld'. Ze weten dat ik een pyro ben en ze vinden het okay en best leuk eigenlijk, maar van al die 'chemicalien' worden ze helemaal para. Tip 1: noem het niet chemicalien bij je ouders, dit klinkt 'agressief'. Tip 2: ga naar de action/etos/drogist en haal flink wat potjes met goedkope vitamine pillen etc., als je ouders vragen wat je hebt besteld dan zeg je: 'Ik heb nogal veel mondblaasjes de laatste tijd, dus kocht ik wat vitamine c op internet' en dan haal je dat potje tevoorschijn, hiervoor kunnen vele stoffen voor gebruikt worden. Tip 3: ga 'knutselen' en wordt artistiek, het maakt niet uit of het slecht is of niet. Heel veel chemicalien doen hun dienst in de kunst. Tip 3,5: kijk voor al je chemicalien en tools een andere functie naast de pyrotechniek, die zijn er namelijk bijna altijd, dus wordt het makkelijker uit te leggen.

Denk ruim, hopelijk zien we nog resultaten van je. :)

-Victor

p.s. Stel je je ook nog voor?

Edited by KCl)3knallah
Link to comment

Bedankt voor je reactie!

Ik wil het liefst niet liegen tegen mijn ouders. Ik had verleden oud en nieuw een paar mooie knallers en mijn pa vond dat wel mooi. Maar mijn moeder is er echt niet van, (vooral omdat ik vroegah ook wel eens met blaartjes thuiskwam omdat ik met lucifers had gespeeld) haha! Ik wil het liefst gewoon dat ze het accepteren dat ik een hobby heb die (tussen haakjes) gevaarlijk is, want het is gewoon echt mijn ding. Ik ga het wel stoffen noemen en ik praat er denk ik wel eerst met mijn vader over!
Groeten

Link to comment

Oh, je hoeft enkel je 'te' (je kan nooit te voorzichtig zijn maar je snapt het wel) voorzichtige moeder te overtuigen. In dit geval geef je je ouders een simpele demo (belangrijk: ga naar hen toe voordat zij naar jou toe komen!). Doe een hoopje (slechte kwaliteit) BP op een slagplaat en zeg dat dit het mengsel is dat je bijna altijd gebruikt in je pyro creaties (dat is niet liegen, tenzij je alleen maar flash knallers maakt), dan leg je snel de scheikunde er achter uit, met nadruk dat het een veilig mengsel is, belangrijk is dat je snel, duidelijk en met zekerheid praat. Daarna laat je hun, of je doet het zelf, zich gek rammer op de BP, dit gaat niet af. Je maakt de plaat schoon en doet er een nieuw hoopje bij en houd er een vlam bij, het ontbrandt. Dan beantwoord je al hun vragen en je moeder zal je voorlopig niet meer lastigvallen. :)

Succes.

-Victor

p.s. Knap trouwens dat je zo'n hobby van je ouders verborgen kan houden!

Edited by KCl)3knallah
Link to comment

Tja, als het zo simpel was...Met liegen schiet je sowieso geen zak op, zeker niet als je het echt wilt blijven doen voor de komende jaren.

Het is gewoon lastig, de gehele omgeving zal sowieso altijd druk op je ouders blijven uitoefenen, stel dat ze het überhaupt ooit goedkeuren.
Belangrijkste is dat je verantwoordelijk omgaat met je spullen en niet alleen maar knallers maakt.

Sier kunnen je ouders meestal nog wel waarderen.

Link to comment

Virgisitus vergeethettis. Dit is de latijnse naam voor prettige wedstrijd. :)
Tegen de tijd dat je op jezelf woont gaat het allemaal over.

Advies doe lekker niks tot na oud en nieuw koop je pyrospullen bij de lokale winkelier.
Nu nog even wat maken kan je gewoon vergeten!

Fijn dat je een stoffen jas hebt en een bril. Dan krijg je iig geen schade met commercieel spul.

Veel succes!


Edit:
Lees net de berichten van knallah. Ik vraag mij af hoe oud jij bent (lees net 17 jaar) en hoe je er bij komt om zulke adviezen te geven aan iemand die gepassioneerd is van deze hobby.
Vertrouwen is de basis in deze! Slecht kwaliteit buskruit of een goede kwaliteit. Man waar heb jij het over. Je komt net kijken man! Laat zelf eens zien wat je gedaan hebt voor je allerlei adviezen geeft!

Beste Virgisitus: Ouders zijn terecht bezorgt en maar goed ook. Ik ben ook ouder van twee kids een van 12 en een van 15. Beide gek van pyro zaken. Toch mogen ze niet zelfstandig met de chemie aan de gang. Ik begeleid ze wel en zij hebben allebei twee 3" shells gemonteerd en gepast. De oudste is de dochter en die is zeer geïnteresseerd in de scheikundige kant van de chems.

Je instelling is iig goed dat je open naar je ouders wilt zijn en vooral niet liegen. Dat is namelijk killing. Lees eerst vooral veel en betrek je pa in je leesvoer.

Alsnog veel succes.

Edited by Rocketier
Link to comment

Ik sluit me bij Rocketier aan. Liegen tegen je ouders is geen goed idee, dat is niet de houding en instelling die je nodig hebt om deze hobby op een fatsoenlijke manier te kunnen uitvoeren.
@Knallah: tips gaan geven over hoe je moet liegen tegen je ouders getuigt evenzeer van een verkeerde instelling, dit is echt niet wat we willen zien hier op het forum.

Link to comment

Bedankt voor de reactie mannen!
Ik zal mijn geheim verklappen. Ik ben meestal bezig met mijn hobby als mijn ouders niet thuis zijn. Dat is redelijk vaak want zij werken. Ik heb een apart bureau en daar leg ik dan een vel kraftpapier op. Als ik klaar ben leg ik het in mijn kast. Die is namelijk HEEL erg groot en daar kijken ze niet in!

Ik ben nog vol op bezig met maken! maar nu met oud en nieuw komende verstop ik mijn spullen achter in mijn kast! :).
Morgen is mijn moeder een avond weg en dan ga ik het mijn vader uitleggen!
Bedankt voor de hulp!

Link to comment

Hallo,

Ik ken je situatie.
Eerst toen ik nog niet veel met chemie bezig was, deed ik alles op mijn kamer.
Ik weet nog goed dat ik op een moment in mijn kamer bezig was om rocket candy te maken, boven een kaarsje in een waxinelicht bakje.
Dit is natuurlijk super stom maar wel een manier om het voor mijn ouders verborgen te houden.
Het is een keer goed mis gegaan met een flinke schroeiplek op de voerbedekking. (Gelukkig had ik zelf niets. behalve dan een foto van een verschroeide vloerbedekking.)
Ook deze plek heb ik lang verborgen weten te houden.
Op dat moment heb ik ook een soort ommekeer gemaakt en ben ik langzaam naar een hoekje in de garage verhuist.
Ook ben ik vanaf dat moment veel kennis van chemie gaan opdoen.
En laat ik af en toe wel eens wat zien aan mijn ouders.
Dit zijn dan proefjes die vloeistof laten verkleuren en dergelijke. (NaOH + suiker + KMNO4 doet het ook goed.)
Hierbij leg ik dan ook de scheikundige achtergrond uit en probeer ik zo overtuigend mogelijk over te komen.
Dit geeft mijn ouders een gerust gevoel, dat ze weten dat je in ieder geval weet wat je doet.
Nu vinden mijn ouders het zelfs leuk als ik een mooie star op de grond laat branden. (Ruby red deed het heel goed.)
Mijn ouders zijn nu zelfs bereid om voor mijn verjaardag glaswerk enzo aan te schaffen.

Als ik in de garage bezig ben zegt mijn vader wel eens "je bent toch geen bommetjes aan het maken hea !?"
Na een soort van uitleg dat ik bezig ben met een nieuwe kleur oid, en zeker geen "Bommen" maak loopt hij weer weg.
Hij vind het niet goed als ik open vuur in de garage heb zoals een bunsen burner, daarvoor moet ik dus naar buiten.
Mijn vader doet al heel zijn leven in de metaal, dus liet ik een spijker in de CuSO4 zakken.
Dat vond hij wel interessant.
Als ik tegen mijn moeder zeg dat ik een zeef oid nodig hebt zegt zij, ow ik ga toch nog langs de action zal ik even voor je kijken?
Ook neemt ze van haar werk vaak dingen mee, zoals reageerbuisjes. (werkt op een biologisch lab)

Het belangrijkste is dat je ouders vertrouwen in je hebben.
Dit bereik je door veel kennis op te doen en voor iedere vraag een antwoord te hebben.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...