Jump to content
PyroForum.nl

Het 'Wat-ga-jij-vandaag-doen-topic'


Sharkie

Recommended Posts

@ Kauyon: paste een hanger loop in, van dik hennep touw bv.
https://pyroforum.nl/uploads/post-51-0-30869000-1324418730.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-51-0-75008500-1324418794.jpg
De uitgeplozen einden moet je vastlijmen met bij voorkeur houtlijm.
Deze is met nylon, de uitgeplozen eindjes kun je nog korter houden eventueel, volgens Ener.

Edited by High Density
Link to comment

@ High Density

Ja zo wilde ik het doen maar kon geen touw vinden die aan mijn eisen voldeden.
Dus heb ik het maar zo opgelost.
Heb de stok ingekort en de lusjes van de kleinere shells met tape omwikkelt.
Dan over het stokje gedaan en erboven een verbreding gemaakt zodat de shells er niet af kunnen.
Hoop dat het werkt, maar dat zien we pas over een aantal dagen :P!

Vandaag even doorgebikkelt aan mijn afstudeer Thesis.
Morgen op de post en zijn we hopelijk in februari Bachelor :P.

Edited by Kauyon
Link to comment
  • 1 month later...

Vandaag een begin gemaakt aan het in elkaar zetten van de ball mill.
https://pyroforum.nl/uploads/post-3135-0-59086700-1327767277.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3135-0-82885300-1327767295.jpg
Hij staat nog niet vast, maar zo krijg je al een aardig idee.
Aan de voorkant komt uiteraard ook nog een plaat, die moet ik alleen nog uitboren.
Verder moet er nog een deksel op met een pianoscharnier.
De binnenkant ga ik bekleden met noppenschuim zodat het wat stiller wordt.
De motor zelf wordt verplaatsbaar zodat je hem kan spannen.
Als iemand nog tips of opmerkingen heeft hoor ik dat graag!

Link to comment

Vandaag een begin gemaakt aan het in elkaar zetten van de ball mill.
https://pyroforum.nl/uploads/post-3135-0-59086700-1327767277.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3135-0-82885300-1327767295.jpg
Hij staat nog niet vast, maar zo krijg je al een aardig idee.
Aan de voorkant komt uiteraard ook nog een plaat, die moet ik alleen nog uitboren.
Verder moet er nog een deksel op met een pianoscharnier.
De binnenkant ga ik bekleden met noppenschuim zodat het wat stiller wordt.
De motor zelf wordt verplaatsbaar zodat je hem kan spannen.
Als iemand nog tips of opmerkingen heeft hoor ik dat graag!


Super mooi, zou ik mogen weten hoeveel het je ong heeft gekost?
Mvg Bas
Link to comment

Idd Rock, net even getest en niet bepaald tevreden. Voltage zakt compleet in elkaar zodra de motor meer koppel moet leveren (wat overigens niet bepaald gebeurt), en trekt vervolgens 6-7A. Vinden m'n transistoren en brugcel niet zo heel fijn, ondanks de gigantische koelplaten xD

Link to comment
  • 2 weeks later...

Wat ga ik vandaag doen.. hhmm

In mijn lab chillen, biertje erbij..

Het is lang geleden, mijn laatste "come-back" was niet bijzonder succesvol :P
Eerst maar even de pleures zooi opruimen.

Totaal ongeinspireerd wat betreft syntheses.. misschien maar gewoon een destillatie doen om weer even te oefenen.

Btw Hallo allemaal , misschien kennen sommige mij nog :)

Link to comment

@vanhout,
Heb je rekening gehouden met de HFE van de transistor?
Die is namelijk bij vermogenstransistoren niet echt heel groot.
Als deze te klein is resulteert dit in te lage spanning en heel veel warmte.
Is de regeling gemaakt met een µc of met iets logisch?

Verder, zelf wil ik vandaag of morgen wat bekerglazen gaan bestellen.
Ook wil ik eens een beginnetje maken aan het ontwerp van een degelijke voeding voor elektrolyse.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Idd Rock, net even getest en niet bepaald tevreden. Voltage zakt compleet in elkaar zodra de motor meer koppel moet leveren (wat overigens niet bepaald gebeurt), en trekt vervolgens 6-7A. Vinden m'n transistoren en brugcel niet zo heel fijn, ondanks de gigantische koelplaten xD


De TIP 22 en 27 kan 8Amps verwerken. Dan wordt zij knap warm. Heb je de motor specs Van Hout? Wat trekt de motor als je hem direct op je voeding aansluit? Zakt de spanning dan ook in?
Als je stuurspanning inzakt dat gaat de hele pulsbreedte sturing van de IC556 in de soep. Deze wordt getriggert door de RC combinaties. Als door de sturing ook de spanning gaat variëren dan gaan dat niet goed komen. Wat je eigenlijk eens moet doen is een klein DC motortje testen met de regeling. Wat een heel goed motortje is is een ruitenwissermotor. Deze hebben door de enorme vertraging nog best kracht. Heb je overigens de sturing aan de scoop gehad om te testen of de pwm modulator goed werkt? Edited by Rocketier
Link to comment

De TIP 22 en 27 kan 8Amps verwerken. Dan wordt zij knap warm. Heb je de motor specs Van Hout? Wat trekt de motor als je hem direct op je voeding aansluit? Zakt de spanning dan ook in?
Als je stuurspanning inzakt dat gaat de hele pulsbreedte sturing van de IC556 in de soep. Deze wordt getriggert door de RC combinaties. Als door de sturing ook de spanning gaat variëren dan gaan dat niet goed komen. Wat je eigenlijk eens moet doen is een klein DC motortje testen met de regeling. Wat een heel goed motortje is is een ruitenwissermotor. Deze hebben door de enorme vertraging nog best kracht. Heb je overigens de sturing aan de scoop gehad om te testen of de pwm modulator goed werkt?

Het is een 12V motortje uit een defecte Metabo. Bij een zeer laag toerental en als ik de as bijna blokkeer trekt de motor zo rond de 5A, maar dit zijn echt piekstromen. Normaal belast schommelde het amperage zo rond de 1.5-2, waarschijnlijk hoeft zij nog minder vermogen te leveren omdat ik de overbrenging nog aan ga passen.
Bij directe aansluiting functioneerde de motor zoals verwacht goed, spanning schommelde wel licht bij het veranderen van het benodigde koppel, maar bleef over het algemeen constant.

De enige aanpassing welke ik zelf heb gedaan is ipv van een variable DC voeding, een 4.7k lin. potmeter op pin 11 van de 556 gebruiken.
Link to comment

Ja, 5amp dus kan er maximaal doorheen stromen.
Maar, een transistor kan al warm worden bij 0.1A.
Je moet kijken naar de maximale dissipatie van de transistor.
Dit is het vermogen dat hij kan weg stoken.
Als je dus 10V op de collector zet, en er moet bij de emitter 5V uitkomen, zal de tor 5V moeten opstoken.
Dit is dus bij 2A al 25 watt.
En geloof me, 25 watt is veel warmte.

Als we jou situatie pakken,
12V voeding spanning
2A door de motor
stuurstroom van 4049 = 20mA (uit de datasheet, en afgerond)
HFE van transistor = 1000

Wel nu,
De transistor word open gestuurd met 0.012A. (afhankelijk van de 4049 en de weerstanden)
De stroom van de collector naar de emitter kan nu dus maximaal 12A bedragen, hieruit kunnen we beconcluderen dat de transistor volledig wordt open gestuurd.
Een tor zal ALTIJD minimaal 0.7V spanningsval hebben.
Hierdoor zal de dissipatie minstens 0.7*2=1.4W zijn. Aangezien de stroom door 2 transistoren loopt is dit dus een totaal van 2.8W.
Dit vermogen moet dus worden opgestookt door de transistoren.

LET OP:
Dit is onder de omstandigheden van jou schakeling, anders komen er nog meer zaken bij kijken.

Wat ik vermoed dat het probleem is,
1. Je transistoren worden niet genoeg open gestuurd, geef eens de gegevens van jou 4049.
2. De transistoren kunnen via de case en de koelplaat met elkaar geleiden.
3. Je hebt de NPN op de plek van de PNP, en de PNP op de plek van de NPN gesoldeerd.
4. De weerstanden tussen de 5049 en de basis van de transistor


Aargh, ik zie het al.
Maak deze aanpassing,

Edited by hardbassbv
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...