Jump to content
PyroForum.nl

Black bermuda


pindabrein

Recommended Posts

Ja dat van de azijn wist ik, komt door de lage PH als ik het goed heb?

Had het in luchtdichte potten staan maar na een paar dagen werden de potten bewoond door een nette laag schimmel! :P

Link to comment

Ik had ooit eens iets gehoord over het steriliseren van voedingswaren in bokalen en dus heb ik dit even opgezocht.
Ik zal snel uitleggen hoe dit moet:

- Kook een 2 liter water in een pot net genoeg om een bokaal half ondertedompelen laat de bokaal dan 20 minuten in het water koken (gebruik een deksel om verdamping tegen te gaan).
- Na 20 minuten zijn alle bacterien gedood en dan kun je de wheatpaste beginnen toe te voegen (wees zeker dat de wheatpaste nog warm genoeg is of warm deze eerst op in de microgolfoven anders zou je bokaal kunnen stuk springen).
- Hierna schroef je het deksel erop en laat je de bokaal met inhoud nog eens 20 minuten sudderen.
- Daarna kan je de bokaal eruit nemen en het kookwater weggieten nu blijft alles steriel.

Enkele tips:
Plaats de bokaal al in het water voor het kookpunt bereikt is zo weet je zeker dat hij niet meteen stukspringt.
Gebruik geen bokalen waar zuur heeft ingezeten zoals zilveruitjes, augurken, pickles,mosterd enz.
Zorg ervoor dat je water niet verdampt als je even niet oplet of je paste zal aanbranden.


Op deze manier zou je wheatpaste eeuwig moeten meegaan zolang je de bokaal niet opent.

Link to comment

Oftopic: Enig nadeel is dan dat je elke keer weer opnieuw moet sterriliseren nadat je het gebruikt= meer werk dan nieuwe maken :P
Of je moet het zo van een plank willen trekken net voor je gaat pasten, maar het lijkt me dat je die tijd beter kan gebruiken dan dat het kost om wheatpaste weg te smijten.

Edited by High Density
Link to comment

Even verder off topic dan stop ik ermee :P...

Ik bedoelde steriliseren in kleine bokaaltjes net genoeg voor bijvoorbeeld 2-3 shells te pasten en als je echt kleine projectjes hebt dan kan je mischien best een potje houtlijm gebruiken want het zou zowieso zonde zijn om wheatpaste te gaan maken als je maar enkele druppels nodig hebt zoals bij een bermuda.

Link to comment
  • 1 month later...

Bedankt voor alle tips, echter ben ik nu een nieuwe probleem tegengekomen. Namelijk dat als ik weathpaste gebruik voor bermuda's dat ze bijna nooit afgaan. Ik denk dat dit te wijten is aan het vocht, de lont brandt gewoon tot aan de device en dan gebeurt er niets meer. Zijn er tips of tricks die voorkomen dat mijn como of lont vochtig wordt (weet niet precies wat het euvel is).

Link to comment

Gebruik je flash of BP? Als je flash gebruikt dan hoef je alleen het laatste vlakje in te smeren met wheatpaste. Maar met BP alles. Je kan een stukje schilderstape om je lont heen doen, of ff door de NC lak halen. Mijn lont is standaard NC coated, maar je hebt er ook bij die dat niet zijn

Link to comment

Waarom gebruik je in godsnaam blackmatch? Als je een beetjenadenkt kom je tot de conclusie dat de brandsnelheid te veel varieert om te gebruiken om een dergelijke device te ontsteken!

Ga gewoon over op Visco, scheelt een aardig risico!

Link to comment

Lennard, ik maak bermuda's heel soms ook met BM, tenminste die van mij brand mooi stabiel, gewoon een paar extra cm gebruiken voor de zekerheid. (Wat ik zowiezo altijd wel doe.)

Verder gebruik ik tegenwoordig altijd gewone houtlijm dat wordt namelijk ook keihard, ik vindt wheatpaste altijd maar een geknoei..
Ik weet ook wel dat een zak bloem veel goedkoper is maar voor minder geknoei geef ik liever meer geld uit aan een duurdere pot houtlijm.

Link to comment

Ik heb er vandaag nog een gemaakt en het klinkt vij onprofesioneel maar "stukje plakband" werkt geweldig. :lol:
Tnx voor de tip.

En natuurlijk altijd extra lont nemen, BM kost nagenoeg niets maar ledematen wel dus dan pak ik wel ff een stukje extra.
Citaat van iemand die ik ff niet meer weet is: "besparen op lont, is besparen op ledematen."

Edited by pindabrein
Link to comment

Misschien leuk om te weten (maar niet echt on topic) zo'n black bermuda word ook wel eens een polumna genoemd, de mexicaanse naam voor deze cracker, ja dat dacht je! het is namelijk paloma of palomitas in het spaans, polumna is niet eens een woord :) Paloma is spaans voor duif. Ze noemen em zo omdat ze in mexico de kant die tegenover de punt waar normaal de lont in zit naar binnen vouwen en daar in de inkeping een gat prikken en de lont er doorheen steken.
Ik kom er ook pas net achter hoor, maar ik vond het wel leuk om even te vertellen :lol:

Link to comment
×
×
  • Create New...