Jump to content
PyroForum.nl

Black bermuda


pindabrein

Recommended Posts

Ik heb zojuist een beetje vlug een black bermuda gemaakt en afgestoken, het was officieel mijn eerste knaller. Ik was flink verbaasd over hoe hard dat gaat, helaas was mijn pa minder enhousiast. Hij bleef maar zeuren en nadat ik hem verteld had dat ik het gemaakt had met vuren-houten MP eiste hij dat ik het weg zou gooien, dat wist ik nog uit zijn hoofd te praten door enigzins moeizaam uit te leggen dat een dergelijke compositie niet knalt tenzij opgesloten.

Natuurlijk geef ik de pyrotechniek niet op door wat mijn pa er van vindt, ik zal nu alleen een test terein verder van huis moeten zoeken. Verder had ik niet bijzonder veel aandacht geschonken aan het strak vouwen van de bermuda en hij zat alleen aan het einde vast met plakband, dat moet dus veel beter kunnen. Maar voor nu ben ik dik tevreden over het resultaat van mijn eerste knaller.

Link to comment

Ik steek al men knallers en test-compo's af in de tuin gelukkig hebben wij zeer goede buren en de buurman is zelfs zeer geintresseerd met wat ik bezig ben.
Wel hou ik er rekening mee dat alle honden binnen zitten en dat de buren niet op hun terras zitten te eten ofzo.
En ik denk dat als je je vader kunt laten zien dat je op een verantwoorde en veilige manier met pyrotechniek kunt omgaan dat hij wel wat toleranter met je zal omgaan.

Al blijft wel de vraag hoe oud je bent want moest ik een zoon hebben dat nog geen 16 is dan zou die van mij zelfs geen commercieel vuurwerk mogen afsteken laat staan het zelf maken...
En zorg er toch voor dat je niet alleen bent als je iets gaat testen want een ongelukje is snel gebeurt zeker als je iets test en het niet van de eerste keer wilt lukken.

Edited by Dark_Hero
Link to comment

Nee, alleen testen leek me zowieso al geen goed iedee maar iniedergeval niet meer met me pa erbij. Mijn ouders zijn niet bijzonder geintereseert in wat ik doe, ze doen ook geen moeite om het te snappen, ze vinden het alleen wel fijn om te weten waar ik mee bezig ben, wat ik ook wel begrijp. Maar als ik dan zo'n reactie krijg dan laat ik ze toch niet zien waar ik mee bezig ben, mischien een fontijntje of zo.

Ik moet nu wel een nieuwe test plek zien te vinden, we hebben wel een groot sportpark in de buurt, daar kan ik ook aardig wat testen maar om nou ooit een mortierbuis in een voedbalveld je te graven is ook niet gewenst. Grote toegankelijke weilanden hebben we hiet ook niet echt op een kwartiertje fietsen, en in het bos heb ik nog niet echt een grote open plek kunnen vinden.

Men pa overtuigen dat ik wel degelijk veilig bezig ben is bijna niet te doen, hij snapte pas na veel gedram dat het alleen knalt waneer opgesloten en niet zomaar kan afgaan. Ik had de bermuda al gepakt maar was mijn aansteker vergeten, ik loop dus naar binnen om hem te pakken. Het commentaar van mijn vader hierop was "je liep zomaar met die bom door huis". Net alsof MP zomaar ineens af gaat in je hand. Kijk als er nou een flash in had gezeten dan was zijn klacht gegrond. (flash begin ik trouwens nog niet aan)

Edited by pindabrein
Link to comment

Om eerlijk te zijn was men pa er ook eerst niet echt blij mee tot ik echt alles duidelijk aan hem uitlegde en nu brengt die vanalles mee van z'n werk wat hij denk dat nuttig zou kunnen zijn.
Maar ik kan best begrijpen dat zelfs dan veel mensen het nog te gevaarlijk vinden ik dacht er ook eerst zo over dat pyrotechniek levensgevaarlijk is.
Zeker als je met oud en nieuw al de accidentjes in de krant leest maar als je dan wat dieper gaat lezen zijn het meestal mensen die totaal onverantwoord en onwetend met commercieel vuurwerk speelden zonder ook maar 1 veiligheids voorschrift na te leven.

En om eerlijk te zijn denk ik dat je pas echt voorzichtig wordt na je eerste ongelukje zo heb ik men wijs, middelvinger en duim derdegraads verbrand met thermiet en ik heb geluk gehad dat de bunzenbrander niet in men hand ontplofte want de mond en het omhulsel was volledig weggesmolten.
Maar nu draag ik een gezichtsmasker, lashandschoenen en een vuurvaste schort met mouwen bij alles wat ik aansteek.

Link to comment

Om het max. uit zo'n ding te halen (als je kno3-s-c gebruikt) dan moet je wilgenhoutskool meal maken, nat maken persen, verkruimelen, door een fijne mesh zeef. Zodat je 7FA (ofzo) buskruit hebt.

En anders beter opsluiten, of een ander sas gebruiken...

Edited by danny db
Link to comment

Wilgen meal ben ik nog mee bezig dus dat zou een groot verschil moeten maken, ik heb ook nog wel wat low quality kraft papier liggen en ik zou het geheel kunnen verlijmen. Ik ga er ook maar eens rustig voor zitten bij het vouwen zodat het mooi strak gaat.
Bedankt voor de tips, ik ga er aan werken.
Welke lijm werkt eigenlijk goed voor kraftpapier?

Edited by pindabrein
Link to comment

Ik gebruik altijd houtlijm wanneer ik werk met kraftpapier.
Compaktuna werk ook heel goed dit is een lijm met epoxy dat gebruikt wordt in de bouw om beton en mortel meer adhesiekracht en flexibiliteit te geven.
Het enige nadeel van compaktuna tegenover houtlijm is dat het niet transparant opdroogt dus je krijgt lelijke witte plekken.

Link to comment

Nee, Wheatpaste is bloem waarvan de gluten vrijgekookt zijn. Je maakt het door 3 delen water met 1 deel bloem te mengen. Je brengt 150 ml water aan de kook, en terwijl dat kookt roer je 150 ml koud water met 50 gram bloem, dat meng je bij het kokende water. Dat wordt meteen dik en hoe langer je het laat koken hoe dikker het wordt.
Behanglijk is vaak op basis van methylcellulose, dat is ongeveer 1000 keer zo duur :P .

Link to comment

Behanglijm is naar mijn mening makkelijker mee te werken. Maar het zijn volgens mij wel verschillende stoffen maar wel allebei op basis van zetmeel.

Behanglijm is namelijk methylcellulose, wheatpaste is zetmeel+water.

Edit: Haha, Weirdo was me voor.

Edited by aaatje1
Link to comment

Die weath paste klinkt zeer bruikbaar.
-Hoe lang zou ik zoiets moeten koken dan.
-Als je 3 delen water en 1 deel meel neemt en dat toe voegt aan nog eens 3 delen kokend water dan heb je toch 6 delen water en 1 deel meel.
-Maakt het nog uit wat voor meel of volstaat gewoon maizena ook.
-Gebruik ik het gewoon als behanglijm, met een kwast, of is het daar te kik voor.
-En als laatste vraag ik me af wat het probleem met de houdbaarheid in houd.

Link to comment
-Hoe lang zou ik zoiets moeten koken dan


Als het water kookt, en je gooit je koude papje van bloem en water erin, word het meteen dik, als je het nog 20 sec langer laat koken heb je dikkere. Dus ik zou zeggen 30 seconden ofzo.

-Als je 3 delen water en 1 deel meel neemt en dat toe voegt aan nog eens 3 delen kokend water dan heb je toch 6 delen water en 1 deel meel.


Klopt, mijn fout.

-Maakt het nog uit wat voor meel of volstaat gewoon maizena ook[/qoute]

Nog nooit gebruikt, maar ik zou bloem gebruiken omdat dat 32 cent is voor 1 kilo, en je weet zeker dat het werkt.

[qoute]-Gebruik ik het gewoon als behanglijm, met een kwast, of is het daar te kik voor.[/qoute]

Yep, gewoon met een kwast uit te smeren, hetzelfde als behanglijm.

[qoute] -En als laatste vraag ik me af wat het probleem met de houdbaarheid in houd.[/qoute]

Het is wel lang houdbaar, maar aangezien je altijd lekker veel gebruikt tot alles helemaal onderzit :P , heb je het toch niet zo lang, maar als je er een beetje azijn doorheen gooit is het al veel langer houdbaar.

Sorry, dubbelpost.

Waarom werken de helft van die kutqoutes niet!?
Edited by Weirdo
Link to comment

@ Weirdo: Ik vind behanglijm makkelijker mee te werken omdat ik er makkelijker de goede dikte mee krijg. Bij wheatpaste vind ik dat altijd wat moeilijker. Maar ik gebruik over het algemeen altijd behanglijm maar omdat wheatpaste zo goedkoop is, gebruik ik dat bijvoorbeeld om shels te pasten of andere wat "grotere" projectjes.
Verder vind ik de houdbaar heid helemaal geen probleem, want ik heb hem gewoon kunnen bewaren voor 1 week. En wat Weirdo zegt is ook wel handig(in de vriezer).

ltr

Link to comment
×
×
  • Create New...