Jump to content
PyroForum.nl

Hoe maak je zelf hemi's?


danny db

Recommended Posts

Ik hou van deze hobby omdat we alles zelf maken, daarom heb ik deze week eens uitgezocht of je zelf hemi's kan maken. Zelf hemi's maken is lekker goedkoop (voor de grotere maten) maar kost wel wat tijd.

Eerst en vooral moet je zelf een mal maken. Klei is hier hét materiaal voor.



Je gebruikt een half ronde vorm om in de klei te duwen. Hier een 3" hemi, bij de 4inch heb ik een isomo bal gebruikt. Alles werkt als het maar de juiste afmeting heeft.




Hup een 2", 3" en 4" deze moeten nu minstens 2 weken drogen.



Kijk de klei is lekker wit geworden (dan is hij droog.) Nu neem je een stapel papier en teken er een cirkel op die een paar cm groter is dan je diameter van je hemi. Dan teken je in het midden een cirkel met diameter 2cm. Nu knip je van de rand tot aan de getekende cirkel 4 of 6 snedes.



Neem lijm, ik gebruik hier houtlijm, maar tegenwoordig gebruik ik liever dex. lijm (Gewoon wat water met dex mengen.). Smeer een velletje papier in en leg het in de mal.



Even aanduwen, en dit herhalen herhalen & herhalen.



En dan krijg je dit:


Ik denk dat jullie the general picture wel begrijpen. Vragen, bedenkingen, commentaar hieronder graag.

Edited by danny db
Link to comment

Mooie Tutorial, mensen die graag hemi's willen maken zullen hier wel wat aan hebben.

Foto's zijn goed, ik kan het in iedergeval goed zien.

Misschien nog een aanvulling om erbij te zetten:
- Hoe dik de wand is.
- Of hoeveel papiertjes je gebruikt.

Greetz Moreno

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 11 months later...

Snelle manier van hemi's maken.

Een positieve mal. Een houten bal bij de fröbel winkel gekocht.
Doorgezaagd en met metalen ring weer aan elkaar geplakt. De gaten aan de zijkant zijn belangrijk!

Als bonbon inpakken met huishoud folie en de uiteinde van de folie in de gaten drukken met stokje, wordt alles mooi glad.

Klodder behanglijm pakken en inpakken in stroken krantenpapier.

Duw het papier een beetje in de gaten nu het nog nat is. Dit om later het midden te kunnen vinden, anders zoek je je straks een ongeluk.

Drogen nu, 2 uurtjes op de verwarming of zo, hoeft niet helemaal droog te zijn vanbinnen.

Zet je duim en wijsvinger op de plek waar de gaten zitten, dan vind je makkelijk het midden en de richting waarin je moet snijden. Snij het papier doormidden et voila!

1.jpg

4.jpg

5.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

8.jpg

7.jpg

1.jpg

4.jpg

5.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

8.jpg

7.jpg

Link to comment
  • 4 years later...

Hee lui, voor de liefhebbers onder ons laat ik een manier zien hoe je hemispheres kan maken zonder lange droog tijden.

Er staan geen maten bij of diktes van papier of karton, want dat is voor iedereen anders en afhankelijk van welke materialen diegene gebuikt en welke maat mortier.

Het is om een idee te geven en om inspiratie op te doen. In ieder geval vaar ik er zelf wel bij.

De persmal en de tekenmal die in de video voorkomen zij door mij ontwikkeld naar mijn behoeften en materialen. En een beetje afgekeken van de chinezen.

Als je met epoxy kan omgaan en handig bent kun je ver komen.

Ik hoop dat het duidelijk is en als je vragen hebt hoor ik het wel.

  • Upvote 1
Link to comment
  • 2 months later...

Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat bij het maken van een negatieve persmal voor 3 inch hemis, dat het kaarsvet smelt door de warmte die ontstaat als de epoxy gaat uitharden.

Hierdoor vloeide het kaarsvet weg tussen de negatieve en positieve mal.

Gelukkig kreeg ik de positieve mal nog op tijd los van de negatieve mal.

Maar wat ik wil zeggen is dat het losmiddel kaarsvet dus niet geschikt is voor epoxy's die heel warm worden. Misschien is een laagje gips een oplossing of een aantal lagen paste.

De positieve mal is nog intact maar de negatieve mal ga ik verder met de hand uithollen. De ruimte die moest ontstaan was te verwaarlozen.

Edited by de.leeuw62
Link to comment

Ik ga er binnenkort ook is ff 1 maken van epoxy. Ben wel van plan om aluminium poeder toe te voegen aan de epoxy zodat het net even wat harder/sterker is dan normale epoxy.

Ben van plan om kant en klaar gekochte hemi in te smeren met koper- of grafiet vet en daar talk poeder overheen te doen. Die vervolgens in de epoxy te drukken om de vorm van de hemi in de epoxy te laten uitharden. En als het goed is zou ik dan de gekochte hemi er zo uit moeten krijgen en ik doe dan het zelfde met de binnen kant van de hemi.

Hopen dat het lukt. Ik maak zowiezo foto's als het dan lukt plaats ik ze hier voor andere die het ook willen uit proberen.

Link to comment

Aluminium poeder doe ik ook in al mijn mengsels (50/50) naar gewicht. Krijgt het ook een mooi grijs pvc kleurtje.

Als je een hemis gebruikt is het natuurlijk al een stuk makkelijker.

Voor de pos. mal vul je de hemis en voor de neg. mal ben ik benieuwd hoe het jouw zal vergaan. Je kan ook een bak vullen en daarin je pos,mal voor de helft in laten hangen. en laten uitharden. Gaat zeker lukken.

Link to comment

Epoxy is van zichzelf al vrij hard maar blijft iets kwetsbaar als je er druk op uit oefend. Als je er al poeder doorheen doet word het wat sterker en om het dan helemaal oersterk te maken zou ik er nog glasvezel vellen in leggen.. Het voordeel er van is dan kan je onder hogere druk persen zonder de mal te laten schuren of barsten..

Ik heb zelf al wat hemi's gemaakt met een kunstof kerstbal als vorm, maar om eerlijk te zijn ut werkt wel maar duurt gewoon veel te lang. En je kan er maar 1 per keer maken..

Het allerhandigste is toch om een kant en klaar hemi te gebruiken want dan heb je de juiste maten. En je knipt 1 hemi open om te dienen als sjabloon zodat je de juiste maten hebt voor het knippen/snijden/ponsen van de te persen hemi

Link to comment

Oke dankje !

Ik had al wat info betreffende epoxy en hoe ik het ging doen met de kant en klaar hemi enzo, maar van dat Al wist ik nog niks.

Dit is niet zo mijn gebied... :P.

Ik heb ondertussen al het een en ander opgezocht en kwam met de volgende vragen:

- Hoeveel gram Epoxy gebruiken jullie voor een 2" set en een 3" set ?

- Er is dikwijls sprake van "fillers", is dit dan het Al ? Er kan dan bv ook Cu poeder gebruikt worden waarschijnlijk.

Alvast bedankt beide.

Edited by Andres
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...