Jump to content
PyroForum.nl

Sterren compositie


Bass

Recommended Posts

Beste Mensen,

Nog een vraag, ik heb net D1 glitter sterren gemaakt, maar ik vind de Aluminium soorten rare benamingen hebben.
Namelijke flake aluminium dat zou ~325 mesh zijn, maar dat is dus 44 micron als ik naar een zak met 325 mesh aluminium kijk dat is best wel behoorlijk fijn!

Ik had bij flake verwacht 60 mesh (250 micron) deeltjes daar kun je echt de afzonderlijke deeltjes zien in een zak/pot.


Nu heb ik per ongeluk mijn D1 glitter sterren gemaakt met aluminium black000 welke 5 micron deeltjes heeft, wat zal het effect hiervan zijn?

Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu heb ik per ongeluk mijn D1 glitter sterren gemaakt met aluminium black000 welke 5 micron deeltjes heeft, wat zal het effect hiervan zijn?

Ik denk dat het meer een soort streamer gaat worden dan, want black is wel heeel erg fijn. Ik doe het met <250 (spherical,atomized) en dat gaat wel okee.
Ook is black een andere vorm dan spherical (volgens mij soort van flake), wat volgens mij ook moet worden gebruikt voor glitters. Edited by sjeef1
Link to comment

Ik ben benieuwd wat ze doen maar een goede glitter hoef je in ieder geval niet te verwachten. Waarschijnlijk gaat de brandsnelheid van de ster flink omhoog en misschien wordt het een soort gele ster (door het natrium). Als ze droog zijn, post dan vooral een filmpje van zo'n ster die door de lucht vliegt :(.
Voor D1 heb je als ik het goed heb onthouden inderdaad spherical aluminium voor nodig. Er zijn echter ook glitter composities waar je wel flake voor nodig hebt.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vandaag 100g D1 glitter sterren gemaakt maar nu net begonnen ze naar ammoniak te ruiken en een beetje na rotte eieren. Op het moment van meten 32 graden. Zijn de sterren nog te gebruiken nu?
Heb ze bevochtigde met 14mL 9:1 water:alcohol met 2% boorzuur erin opgelost.
Misschien was de omgevings temperatuur te hoog (20 graden).

Wat denken jullie ervan?

Link to comment

Ik weet dat er 10% staat maar daarmee krijg ik echt absoluut geen pumped stars mee gemaakt. Als het uit het spuitje komt valt het gewoon uit elkaar. Vorige keer met 63 Micron werkte het ook met 14% oplosmiddel. Misschien op een koelere plek neerzetten in een bak met vochtvreter.

Link to comment

Ik ben hierin geen expert, maar is het niet zo dat teveel vocht bij glitters ook het uiteindelijke effect na drogen verknalt?

Against this background glitter compositions are best made into pumped stars. The higher amount of moisture necessary for cutting will most likely damage the performance of the finished stars.

Pyroguide
Link to comment
  • 1 month later...

Gisteravond niets te doen, dus heb wat oude restjes bij elkaar geflikkert en er stars van gerold (vandaar de titel "Silver Junk Stars :P).

Core: kno3 50 / gd 30 / zwavel 20 / dextrine 4
Outercore: kno3 44 / houtskool 44 / zwavel 6 / dextrine 6

Net even eentje getest en het resultaat is top! Zeeer heldere stars, met een zeer hoge lichtopbrengst en lange tail!


Even een filmpie van gemaakt :)

Silver_Junk_Star.wmv

Link to comment

Sterren zijn al helemaal hard, ik kan er op gaan staan :)

Ik heb een manier van drogen bedacht die perfect werkt, en mn sterren scheuren niet!

Verder zijn de sterren al geprimed, maar op het filmpie gaat ie maar op één punt aan he voor het visco.

Ik een shell zal het vanaf alle kanten branden lijkt me!

Link to comment
Een laagje meal erover zorgt juist dat je star in één keer over het gehele opp wordt ontstoken, dit is vooral van belang bij colorchanges en stars die makkelijk jetten :P.

Nu was het gewoon heel langzaam dat je ster van de ene kant naar de andere kant brandde.


Klopt, zoals ik net zei zíjn deze stars geprimed :P

Het is een core met alluminium, en daarover heen heb ik nog een laag TT gerold.. In principe heeft TT geen prime nodig, maar ik heb het toch nog geprimed in grove meal (overblijfsel van MCRH na het zeven;))

Het is toch logisch dat de ster van de ene kant naar de andere kant brand als hij maar aan één kant aangestoken word? In een shell is dat toch een heel ander verhaal?

Correct me if im wrong :P


Nu ben ik wel benieuwd naar jouw manier van snel sterren drogen zonder dat ze barsten. Wil je mij dat vertellen? :)


Ik leg ze in een alluminium schaal op de verwarming met een afgesloten kap erover.. In de kap zitten een aantal gaten voor de afvoer van vocht, maar de warmte blijft wel binnen.

Op deze manier worden de stars niet alleen van onder verhit (waardoor er een te groot warmte verschil ontstaat tussen onder en boven en hij scheurt) maar ook van bovenaf. Binnen één nacht zijn mn stars droog, zonder scheurtjes :P Edited by Charcoal
Link to comment

In principe als je star goed geprimed is moet alles vrijwel direct ontbranden, de meal is zo snel dat die gelijk alles rondom ontsteekt. Wat jij beschrijft is bij mij als m'n stars niet geprimed zijn en dan gaan ze wat jetten over de grond e.d..
TT gaat wel aan, maar vanwege de punten die ik eerder aangaf is het beter om het toch wat te primen met meal.
Als ze wel gewoon helemaal ontbranden dan heb ik niets gezegd, maar in 't filmpje lijkt dit van niet.

Verwarming werkt altijd wel goed voor stars te drogen idd :)!

Link to comment
  • 2 months later...
  • 7 months later...

ik heb de compo Shimizu Silver wave geprobeerd te maken van pyroguide. Maar vind dit eigk meer slome flash en vraag me af of dit te gebruiken is om stars van te rollen voor in een 3" shell. De compo is 50-50 KCLO4-al met 5% SGRS als bindmiddel (zou dat ook met dextrine kunnen?) Heeft iemand ervaring met deze compo?

Hier een filmpje van 4 gram los poeder zonder bindmiddel in een lijntje van 20cm:
P1010762.MOV

Het begin van het filmpje faalde een beetje omdat het lontje wegschoot en er een druppel water op de compo was gevallen vandaar dat ie haperde :P

Link to comment

Ik heb er een 50mm komeet van gemaakt, ik ben letterlijk een kwartier bezig geweest met het bevochtigen omdat het absoluut geen water op wil nemen. :P 50:50 is zo te zien inderdaad wat snel, ik heb geloof ik 45:55 perc:al gebruikt of 40:60, weet ik niet meer zeker. Maar zelfs pumpen gaat best lastig, moet je je voorstellen hoe het gaat als je ze wil rollen. ;) Maar het is wel een hele mooie compo, van wat ik over had heb ik een wat kleinere ster gepumpt en die was wel echt mooi. Thijs heeft een tijdje geleden sterren met flake Al gerold, hij zal er wel meer van weten.

Link to comment

En of ik er meer van weet! Flake Al rollen is echt het ergste wat er is! Ik ben volgens mij gestopt met rollen, je moet inderdaad geen 50:50 nemen dat brandt zeer snel. Je kan beter iets in de richting van 40:60 of 35:65 (KClO4-Al) nemen. Ik weet niet of je dit spul met dextrine kan rollen, met SGRS was het al een pokken werk.

Compo brandt erg fel, maar heb geen sterren kunnen testen omdat ik de flake Al dus een beetje beu was.. Pumpen heb ik niet geprobeerd, maar dan lijkt het mij dat je beter dextrine kunt gebruiken.

Link to comment

Ik heb TT met 10% al gemaakt en wou hier stars van rollen alleen toen ik de losse compo teste werkte het niet bepaald goed. Ik had een los hoopje poeder aangestoken en het is heel traag en er blijft ontzettend veel residu achter, zelfs meer als het hoopje poeder. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Ik gebruikte ongeveer half om half wilgen en dennen houtskool omdat er nog een restje pine lag. Dit is gemalen met een koffiemolen dus niet airfloated maar wel behoorlijk fijn (het is wilgen houtskool van ps dus das al redelijk fijn) ook heb ik de compo niet nat gemaakt zodat de KNO3 aan de C kan hechten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...