Jump to content
PyroForum.nl

Dyslexie


danny db

Een forum vol dyslectici?  

54 members have voted

  1. 1. Wie is er (een),

    • Zware dyslect
      11
    • Lichtere dyslect
      5
    • Net niet vastgestelt
      3
    • normale lezer & schrijver.
      35


Recommended Posts

Tgoh ja, dyslexie is een leerstoornis en geen leerprobleem zoals wat jij hier aanhaalt. Leerstoornissen worden bijgepast door regelingen dat is nu eenmaal zo. En zo blijkt heeft dat zen redene.
Hier in België word je op gehoor en zo nagekeken op school, stel er is een probleem dan is het maar een kleine moeite om via het clb een attestje te verkrijgen.

Ik denk wat jij krom noemt door andere een recht wordt genoemt, en als je dat afpakt je mischien wel 50 jaar terug in de tijd gaat.

Dat van die adhd is nog iets redelijk actueel van wat ze er mee moeten. Stel maar dat onze vriendelijk minister van den Broeck daar niet echt goeds gaat mee doen. :lol:

HULDE aan de google-bar. :)

Edited by danny db
Link to comment
Het is alleen krom dat mensen een beperking hebben, daarvoor compensatie krijgen en alsnog qua beoordeling op hetzelfde uitkomen.

Nu begin ik me echt boos te maken! :lol:
Ik moet een stuk harder leren dan gewone kinderen maar als ik dan geen compensatie krijg in de vorm van extra tijd kan ik niet eens laten zien dat ik zo hard geleerd heb omdat ik de toets niet kan afmaken. Dus het is gewoon eerlijk dat ik een compensatie krijg want ik heb veel langer moeten leren om hetzelfde te leren als bijvoorbeeld jij.
Link to comment

Jongens, kwaad maken heeft geen zin. Ik vind het prima dat jullie meer tijd krijgt enz. enz. Besef alleen wel dat er een hele boel mensen op andere gebieden ook meer tijd nodig kunnen zijn voor andere dingen dan Nederlands.
@ Danny: Je mag overal waar ik leerproblemen neergezet heb ook stoornissen van maken :lol: . Mag ik je anders verzoeken het verhaal niet letterlijk te nemen, maar het doel ervan te doorzien? Ook voor de anderen trouwens die me nu op andere dingen proberen te pakken dan de werkelijke bedoelingen van m'n posts.

Link to comment
En geloof me, de meeste dyslecten moeten voor heel veel dingen 3 keer zo hard leren als een normale leerling.


pyrobass ik moet ook 3 keer zo hard leren omdat mijn hersenen niet alles goed opnemen. Ik vind dat dat dyslexie overdreven is oke extra tijd aan hun geven ja dat snap ik maar die versoepelde telling, en bij ons bij scheikunde krijgen ze 1 punt erbij ofzo of 0.8 maar dat schiet me altijd in het verkeerde keelsgat.

Ik respecteer dyslecten zoals ik iedereen respecteer. Het gaat mij er alleen om dat daar wel aandacht aan besteed word en sommigen de havo moeten verlaten, omdat zij hetzelfde met wiskunde hebben bijvoorbeeld.

Dyslexie is misschien wel wetenschappelijk bewezen en ik ontken het ook niet. Het is alleen krom dat mensen een beperking hebben, daarvoor compensatie krijgen en alsnog qua beoordeling op hetzelfde uitkomen.

ADHD is ook wetenschappelijk bewezen, maar deze personen worden ook gewoon de klas uitgestuurd wanneer ze vervelend zijn. Zo niet is het toch best lullig voor de "normale" leerling.

Ikzelf heb geen volledig werkend gehoor meer, kwam ik 3 jaar geleden achter. Zou ik dus nu mijn slechte cijfers van 4 jaar voor luistertoetsen daar aan te wijten hebben? Ze hebben toen niet gezegd van: "Goh Jan, je hebt slechte cijfers, laten we je gehoor maar eens testen!!" Ik heb gewoon beter moeten leren luisteren.

Ik ben het hier helemaal mee eens janus, ik heb HSP en met mij wordt er ook geen rekening gehouden ik heb me altijd aan de leraar moeten aanpassen.
Zoals ik net al zei alles wordt te veel overdreven! Edited by mitchy112
Link to comment
Het gaat mij er alleen om dat daar wel aandacht aan besteed word en sommigen de havo moeten verlaten, omdat zij hetzelfde met wiskunde hebben bijvoorbeeld.

Leerlingen met Dyscalculie (dus met cijfertjes ipv letters) krijgen, bij ons iig, ook meer tijd en andere 'speciale regelingen'.

ADHD is ook wetenschappelijk bewezen, maar deze personen worden ook gewoon de klas uitgestuurd wanneer ze vervelend zijn.

Hierbij geld dat ADHD meestal goed te behandelen is met medicatie. Ik heb meerdere leerlingen waarvan ik als ze binnenkomen al kan zien of ze dr pilletje wel hebben genomen die ochtend. De meeste ADHDers zijn druk, maar dat is meestal niet direct een reden voor verwijdering.
Asociaal gedrag wel, of dit nu een uiting is van adhd of gewoon breinloos puber zijn. Ja, het is wel een feit dat mensen met ADHD vaak sneller over de grens tussen asociaal of gewoon druk. Maar een echte ADHDer kan over het algemeen juist drukker zijn als een normale leerling voor er sancties volgen. Juist omdat hij er niets aan kan doen.

...maar die versoepelde telling, en bij ons bij scheikunde krijgen ze 1 punt erbij ofzo of 0.8 maar dat schiet me altijd in het verkeerde keelsgat.


Extra punten voor een dyslect zijn totale onzin. Aangezien dyslexie niets met intelligentie te maken heeft. Meer tijd krijgen heeft dat ook niet. Het antwoord op een vraag weet je of weet je niet, ook niet na een extra uur ernaar staren.
Bij ons is de standaard regel 10% meer tijd, maar geen extra punten.
Ook krijgen dyslecten hun proefwerk (als ze willen) op een groter lettertype uitgedraaid. Beter te lezen, maar wel dezelfde tekst. Dit scheelt voor sommigen tienden van punten, gewoon omdat het beter te lezen is.

Maar ook mensen met een gehoorstoornis kunnen aanpassingen krijgen. (Hoger volume, langzamer gesproken teksten) Nee, niet als het pas na je examen bekend is, maar verder wel.
Ook visueel gehandicapten kunnen dmv bijvoorbeeld een TV-loupe gewoon lessen volgen en toetsen maken. Gewoon op een normale school.

Mijn idee, iedereen heeft recht op hulp, zolang we iemands kennis maar toetsen. Of dat nu mondeling, schriftelijk of telepatisch gaat maakt niet uit.

Zo, weer genoeg gezeken voor vandaag, Ajuus!
Link to comment
  • 2 weeks later...

Toch wel frapant hoor. Toen ik op de middelbare school zat waren er op de hele school 3 kinderen die last hadden van dyslexie.
Mijn vriendin is nu lerares en van alle 150 eerstejaars leerlingen schijnen er 30 last van te hebben (20%!!!).
Voor de echte gevallen heb ik meer dan begrip maar ik begin toch wel de indruk te krijgen dat het woord momenteel wel heel erg snel in de mond wordt genomen en een groot deel ook als een excuus voor belabberd onderwijs wordt gebruikt.

Link to comment

Ja dat is wel zo, ik ben wel erg dyslectisch. Maar van de 5 kinderen bij mij uit de klas is de helft ook bijna niet dyslectisch. Hun gebruiken het gewoon al excuus om minder proefwerk stof te krijgen. Maar ze zijn getest op school . Maar of die test nou de echte resultaten weer geeft is een 2de. Ik ben getest bij een instituut. Die was wel goed.

Ps:100'ste post :lol:

Link to comment

Geen last van niks hier. In deze onderwerpen toch niet. :)

Lezen nooit problemen mee gehad, integendeel zelfs.
Toen ik leerde lezen (in België in het eerste leerjaar ~6 jarigen) had ik direct het leesniveau van iemand van 12 jaar, ik mocht dan ook altijd andere boekjes lezen van de bib dan de rest van de klas. :lol:

Voor de rest ook geen problemen met schrijven of rekenen gehad.

Link to comment

Ben ook een zware dyslect. Heb er wel veel last van met schrijven. Lezen niet zo. Extra tijd werk wel voor de gene die problemen hebben met lezen.
Alleen jammer dat je er nooit meer van af komt. Michelangelo, Einstein, Wubbo Ockels zijn ''waren'' trouwens ook een dyslect.

Link to comment

tgoh over die opmerking van nisei, zon test is redelijk intensief en ik denk dat ze ondertussen de dyslecten er wel kunnen uithalen.

Ik denk het verhaal van mensen die gewoon wat extra tijd willen voor hun proefwerk en dan een attest halen, toch niet helemaal klopt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...