Jump to content
PyroForum.nl

Drogen van rookbom


Guest

Recommended Posts

Dus, als ik het goed lees, dan drogen jullie de met KAS/suiker doordrenkte doeken gewoon op de radiator. Bevoorbeeld 6 vellen op elkaar plooien, doordrenken met KAS/suiker, drogen op de radiator, en dan oprollen en in een pringlesbus oid steken? Want als de doeken zo hard worden van het drogen, dan zijn ze toch niet goed buigbaar meer? :S
En als je je vellen uit het mengsel halen, is het dan echt doordrenkt? Of wringen jullie het een beetje uit?... Ik weet het, het zijn veel vragen, maar beter als in 1 post dan 10 kleine postjes :) .


Ik droog ze inderdaad op de verwarming en als ze droog zijn roken ze juist beter. Al het water is er uit ( of zoveel mogelijk dan ). En de een laat ze nadat ze in de oplossing zijn gedompeld ze erg nat en anderen ( ik bijvoorbeeld ) knijpen ze stevig uit. Ik doe dat omdat ze dan sneller drogen ( denk ik )
Link to comment
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ik laat ze altijd nog een beetje nat zodat er meer ammoniumnitraat in zit, verder hang ik ze aan kleerhangers voor een elektrisch blaaskacheltje aangezien bij ons de verwarming uit gaten uit de muur komt en dat gaat een beetje lastig met erop leggen. Wat ook werkt is met een fohn ze stuk voor stuk drogen, duurt wel erg lang en is behoorlijk saai

btw 24 keukenrollen lijkt mij niet eens superveel das ongeveer een paar kilo KAS opgelost en wel een hoop werk maar op zijn manier van steeds stukken erbij doen en droog houden is dat geen probleem toch?

Link to comment
ik laat ze altijd nog een beetje nat zodat er meer ammoniumnitraat in zit


Waarom zou er meer ammoniumnitraat in zitten als het nog nat is?

zou je ook gewoon goed absorberend maandverband kunnen gebruiken ?

klinkt raar maar mss kan het. ?


Volgens mij wordt er in maandverband nog hele andere stoffen gebruikt om vocht vast houden. Ik denk niet dat deze zo geweldig branden met ammoniumnitraat.
Link to comment
oke bedankt

maar ik denk bij een hele rol dat de binnenkant dan niet droog.


Je moet wel dat karton eruit halen iedergeval. En op deze manier kan het wel alleen duurt het veel langer( 4 dagen).

Als je een grote of veel kachels heb zou ik je rol uitrollen.(je zou evt ook 2 of meer lagen velletjes over elkaar op de kachel kunnen leggen).
Link to comment
  • 1 month later...

er ging vamiddag wat mis. bij een vriend van mij nogwel lagen wat doorweekte krantjes in de oven, netjes op 80 graden. opeens begint de zooi te roken.

toen ik ze dr uithaalde leken het wel opgeblazen zakken, zo bol stonden de kranten, heel raar allemaal. :?

het was an/suiker 60 40 in krantenpapier, en best wel vochtig 5 min daarvoor.

iemand enig idee hoe zoiets af kan gaan in de oven op 80 graden?

Link to comment

ik zou het echt niet weten, het water in je verwarming is ook 80°C en bij mij gaat er niets fout.. duurt alleen erg lang, maar ik gebruik wc-papier, dat kleeft aan elkaar en dan heb je een grote klomp ipv mooie vellen..
volgende keer maar gewoon keukenrollen of oude handdoeken :D

(ja, ik heb toch maar wat kas gekocht :D, zelfde merk (asef) als bij tutorial op de site trouwens..)

Link to comment
  • 1 month later...
er ging vamiddag wat mis. bij een vriend van mij nogwel lagen wat doorweekte krantjes in de oven, netjes op 80 graden. opeens begint de zooi te roken.  

toen ik ze dr uithaalde leken het wel opgeblazen zakken, zo bol stonden de kranten, heel raar allemaal. :?  

het was an/suiker 60 40 in krantenpapier, en best wel vochtig 5 min daarvoor.

iemand enig idee hoe zoiets af kan gaan in de oven op 80 graden?


Je moet je oven laten VERWARMEN, en niet opstoken met het gloeiding dat bovenin zit, vaak kan een moderne oven van tegenwoordig de lucht verwarmen zonder het (brand/rook)gevaarlijk te maken.

Bij mij zit het nu (280 vel, ±6 rollen) in de oven @ 95°C voor ong. 25min.
(lag al een avond te drogen op de verwarming, maar gezien wij vloerverwarming hebben, worden die nooit heet)
Link to comment
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
Als het heel erg snel droog moet, kun je een oude magnetron halen en het daar in drogen.
Okeej, dat doe ik dus nooit meer... (benedenverdieping vol mist)

Ik heb laatst geëxperimenteerd met het oplossen van AN en suiker, en dan indrogen. Later heb ik toch maar besloten om de (inmiddels sterk geconcentreerde) oplossing te laten intrekken in stukjes WC papier. Daarna heb ik ze op 120 graden in de heteluchtoven laten drogen en luchtdicht verpakt. Ik ga binnenkort testen hoe goed het werkt, en dan post ik wel een filmpje.
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik dacht dat een magnetron straling met een beppaalde golflengte uitzend en die zorgt ervoor dat het water als het ware gaat resoneren, het gaat dus snellere trillen en wordt dus warmer, maar als je het water ergens uit wil hebben is een magnetron absoluut niet geschikt.

Link to comment

Dat is ongeveer het principe van een magnetron RSDZ. Maar doordat het water zo warm wordt gaat het ook serieus verdampen, zo krijg je je doeken wel droog. (Eten droogt ook altijd wat uit na opgewarmd te zijn in de magnetron). Gewoon laten drogen op de radiator of misschien eventjes in de oven lijkt mij nog altijd het beste hoor.

Link to comment
  • 5 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...