Jump to content
PyroForum.nl

Avro Opsporing Verzocht.


Amateur

Recommended Posts

Zwart, wit en rood waren zo'n beetje de "kleuren" die door mijn zichtveld heen schoten toen ik gisteren avond op de bank naar Opsporing Verzocht zat te kijken.

Nee, het lag niet aan m'n tv en ik ben ook niet bekend met eventuele lichamelijk of psychische klachten. Dit werd veroorzaakt door de leugens die op mijn netvlies werden geprojecteerd, leugens over de passie die ik met jullie hier deel. Ook deed de oproep over 9 "vermiste" 12inch "mortierbomshellsgranaten" mijn bloed koken. De ketel sprong haast toen werd verkondigt dat zelfs de professionele vuurwerkers liever niet meer met 12" zouden willen werken...

Oh, en of u, lieve kijker thuis, na het zien van deze aflevering als een brave marionet wilt bellen met 0800-NSB mocht u ook maar het flauwe vermoeden hebben dat de mogenlijkheid aanwezig is dat er iemand bij u in de buurt zich met dit "levensgevaarlijk" vuurwerk bezighoud.

Al met al vreselijke leugens en bangmakerij. Nouja kijk en oordeel zelf: http://player.omroep.nl/?serid=1437

Edit: Vanaf 17e minuut.

Edited by Amateur
Link to comment

Hier is ook weet flink genoten van dit zwaar overdreven artikel!

Hoezo lekker dubbelop: "12 inch shell mortier bom", "een krater waarin een kleine auto kan worden geparkeerd".

Grtz Lennard

-EDIT- en trouwens over die overval: die omschrijving, zijn er niet een miljoen marrokanen die aan deze omschrijving vodoen? ;)

Edited by lennard
Link to comment

Ja je hebt deels gelijk amateur,
Maar ik moet er niet aan denken dat een of andere mongool een 12 inch hier in de straat af wil steken. Maar zo'n ding op een weiland is wel super natuurlijk.
Volgende week zullen we het wel weten waar ze gebleven zijn.
Als iemand zo dom is om het in een woonstraat aftesteken, zal die de voorpagina van de krant wel halen.

Jason,

Link to comment
  • Root Admin

Overdreven bangmakerij of niet. Die dingen zijn bijzonder gevaarlijk als je niet weet hoe je er mee moet omgaan... Ik heb filmpjes gezien waarbij mensen die dingen midden op een plein op de grond afsteken en waarbij vervolgens de lichtballen het publiek in gaan. Autorijden is net zo gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Dat ding wat ze in het gras afsteken was volgens mij geen 12-inch-mortier-bom-shell-granaat, leek eerder op een kleinere salute.

Link to comment

Pfff. echt weer zo een overdreven en uitgemolken verhaal.
Er zijn er nog een aantal vermist?? Net alsof deze alleen in Nederland in één of andere speciaal beveiligde bunker te verkrijgen zijn.
Moet me denken aan een uitzending van Hart van Nederland waar ze zeiden dat er een aantal reageerbuisjes met sterk geconcentreerd H2SO4 verdwenen waren, terwijl
je bij de betere bouwmarkt zo een fles haalt.

Hier bij het lokale krantje hebben ze overigens ook al een advertentie geplaatst om mensen over te halen om misdaad anoniem te bellen als je
een vermoeden hebt waar illegaal vuurwerk opgeslagen kan liggen.

Link to comment

En verdient toch?! Mensen, waarom zou je hier boos om worden? 40 grams flashknallers en 12'' mortieren zijn levensgevaarlijk in de handen van de gewone consument. Ik vind het juist goed dat men eindelijk eens een keer moeite dit dit soort idioten aan te pakken. Hoe meer 'zuivering', hoe minder overlast, en wellicht hoe minder negatief de publieke opinie mbt vuurwerk zal zijn. ;)

Daarnaast is het denk ik sioso een illusie dat dit soort programma's 'de pyrotechniek' de stront in praten, aangezien onze hobby simpelweg nooit als maatschappelijk geaccepteerd 'veilig' zal worden aangenomen. Op heel veel vlakken (denk aan justitie, milieu, illegale handel, vandalisme, lichamelijk letsel etc.) levert vuurwerk gewoon echt een boel gedonder in de ogen van onze Haagje sjappies, en vele burgers met hen. Een soort van ergenis richting informerende televisieprogramma's of politieoptreden mbt vuurwerk is IMO op dit forum dan ook absoluut niet op zijn plaats. Ook hier is slechts een zeer klein gedeelte van de duizenden members werkelijk in staat verantwoord en veilig zijn hobby te beoefenen. Dit grotendeels ook vanwege gebrek aan materiaal en een veilige werk en opslagplek. Ik denk daarom zelf dat de waarheid rondom veiligheid van onze hobby nog wel eens beschamender zou kunnen zijn dan sommige (hoogdunkende) members hier menen.

Anyway; Er is niets wat wij kunnen doen aan het gedrag van andere vuurwerkmisbruikers.

Link to comment

Het gaat er om dat er leugens worden verkondigd in het programma. In plaats van een goede voorlichting worden mensen bang gemaakt. Er word vanuit gegaan dat iedereen die "illegaal" vuurwerk koopt een mongool is en dat de mensen die dit vuurwerk kopen altijd het doel hebben er schade mee aan te richten.

In mijn ogen word er dus een groep mensen in NL genegeerd en gediscrimineerd. De geitenwollensokken partijen willen consumenten vuurwerk zien verdwijnen, het liefste al het vuurwerk. Aan de andere kant is de aanpak van vuurwerk vandalisme natuurlijk wel gewenst. De lui die rond de jaarwisseling grote schade veroorzaken moeten ze ook zo snel mogenlijk van straat plukken.

Toch zal de burger noch rechter onderscheid maken in iemand die een pijpbom maakt of een shell, daar heeft de media wel voor gezorgd (denk aan campingzender SBS6). Denk aan de reclames die nu weer op tv worden getoond. Zwaarder vuurwerk dan hier is toegestaan word bestempeld als levensgevaarlijk explosief! Daarbij word het ook belachelijk gemaakt.

En ook al wil je alles volgens de regels doen is daar hier in Nederland gewoonweg niet de mogenlijkheid voor.

Link to comment

Gemengde gevoelens hier..

Wie koopt er zo'n ding? 't Is een duur dingetje en zeker weten puur voor de liefhebber. Zo'n gevaarte steek je wel veilig en goed af, want het is toch te duur om mee te lopen kloten. Daarbij is het ook nog waar dat iedereen wel weet dat zoiets gevaarlijk is in zekere zin. Wat mij betreft zouden ze ook wel uit de handel mogen, maar wat nou als er een aantal ambitieuze pyro's onder ons zijn? We worden allemaal over een kam geschoren, dus is dat kloten voor de serieuze pyro's. Ook vind ik het sterk dat er 40gr flash in die knallers past :S . Volgens mij is dat gewone ordinaire bluf. Volgens mij krijgt geen enkele fabriek, waar ook ter wereld het voor elkaar om zulke knallers te mogen fabriceren. cobra explod
Die cobra's zijn wel redelijke knallers, maar ik gok op zo'n 15 gram flash max.

Link to comment

"Bommen"... Haha... "vuurwerkmortierbomshells-granaten-met-lontje"... Haha...

Btw, ik heb mensen van de gebruiksaanwijzing op een Explod af horen lezen dat er 60g "zilverkruit" (flash dus) in zit.
Nou lijkt 40 gram me inderdaad waarschijnlijker, maar 15?

En ik zie geen stars wegvlliegen bij die shell?
Die "expert" vertelt dat het gevaarlijk is omdat de echte knal pas na de lift komt.
Wat een bullshit, alsof iemand binnen 3 seconden van -geen krasje- naar -killradius- loopt!

Ik ben het er uiteraard mee eens dat de mensen die hier niet mee om kunnen gaan (Mezelf incluus, ik heb geen 12" mortierpijp) deze dingen niet mogen hebben. Die stars werken immers als een soort Fragmentation grenade.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment

De Explod bevat 60 gram flash, en de Cobra 33 of 50 gram flash, afhankelijk van de versie. Die shell die ze afsteken zal inderdaad geen 12" geweest zijn, eerder een 3" salute of iets dergelijks. De krater van een 12" salute kun je overigens met gemak een auto in parkeren, maar die dingen krijg je zelfs op de zwarte markt niet gemakkelijk.

Ik betwijfel overigens ten zeerste of een lawinepijl in een rugzakje werkelijk zo'n stalen plaat verkreukelt. Dat is mij met een gelijke hoeveelheid flash nog niet gelukt ternminste.

Overigens vind ik het niet zo'n probleem dat men illegaal vuurwerk en vandalisme probeert aan te pakken. Ik vind alleen niet dat dit ten koste moet gaan van al het vuurwerk, daarmee bevorder je juist de illegale import. Ik vind dat zwaar vuurwerk niet in handen van onwetende consumenten thuis hoort, daar komen alleen maar ongelukken van.

Link to comment

In ogen van de overheid zijn wij ook onwetende consumenten. Dus doek je dan maar je hele zaakje op? De overheid wil geen onderscheid maken, anders hadden ze je wel in de mogenlijkheid gesteld om hier in NL je papieren te kunnen halen. Maar daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten, ze zijn hard bezig om het vuurwerk uit onze handen te krijgen.

Misschien komt het omdat ik in het verleden mijzelf voor de rechter heb moeten verklaren nadat ze mij vlak voor de kerst van het bed hadden gelicht. Dat ik me daarom zo druk maak over wat er o.a. in de media word gezegd over vuurwerk.

Maargoed, eerst maar even kerst vieren.

Link to comment

IK geloof ook niet in die 40 tot 50 gram flash, Maar ik heb geen cobra's dus kan het niet checken.
Maar het kan best dat er dat opstaat, ervaring met eigen knallers echter zegt me dat die dingen geen 40 gram vulling hebben, of anders slechte flash.

Echter met een echte lawinepijl krijg je wel zo.n effect als met dat rugzakje, Ik heb een voorlichtings filmpje gezien ooit, en toen blaasde tno met drie zinc 901 een auto uit elkaar.

Terug naar de 12inch shell, zo'n ding kost veel geld , dus weinig echte liefhebbers zullen dat kopen, ook mede vanwege onze kennis met betrekking tot de beperkte afteekmogelijkheid. Nee de gemiddede cimineel met een hoop poen over koopt zo'n ding uit de handel. En juist die hebben er waarschijnlijk geen verstand van.
En iedereen vergeet steeds dat onze hobbie pas de laatste 10 jaar verboden is geworden.

@ hardcore bob: Die "expert" vertelt dat het gevaarlijk is omdat de echte knal pas na de lift komt.
Wat een bullshit, alsof iemand binnen 3 seconden van -geen krasje- naar -killradius- loopt!
Hier wordt bedoeld de break, en die is echt wel groter dan de lift. Dus geen bullshit maar even verkeerd begrepen.

Jason zegt: Zalig kerstfeest allemaal !!

Link to comment

Cobra 6 bevat 49.5 gram. Een it. bom rood 38.5 gram. Een Explod 50 gram. Maar je kan ook andere versies hebben. Ik vind het , gewoon waanzinnig dat ze moeilijk doen over die shells. Iemand die dat koopt zal hem echt niet in zijn eigen straat afsteken hoor.! ;)
Fijne kerst!!

Link to comment

Als ik op vuurwerkforums lees, vuurwerkcrew of fpm, dan lees ik ook alleen maar over "mortierbommen" waar halen ze die belachelijke term vandaan?
Ik kan me de irritatie van amateur heel goed voorstellen, want dat filmpje dat ze laten zien klopt gewoon niet, ik heb nog nooit een graspollen boeket gezien, het zal eerder dit effect geven: 12"

Het filmpje is bang makerij en ze willen de noodzaak een beetje laten aansterken. En hoe weten zij dat er zoveel in omloop zijn? dat heb ik even niet kunnen opmaken uit het filmpje. Professionele bedrijven die niet 12" willen schieten? :S dat zijn wel leugens ja. Het wordt ze eerder onmogelijk gemaakt door alle regeltjes.
En wat ik ook altijd zo grappig vind, is dat de nederlandse overheid zichzelf superieur vindt met hun wetenschap dat bepaald vuurwerk niet geschikt is voor particulieren. Zijn al die andere landen dan zo dom of is de nederlandse overheid zo slim?

Ongelukken gebeuren altijd, mensen verliezen ook ledematen bij auto ongelukken. Is dat een economische gedachte dat mensen niet met 1 hand niet kunnen werken en het de belastingbetaler alleen maar geld kost? In dat geval moeten ze ook maar gaan verbieden om Chinese kinderen zonder ledematen te adopteren.

Link to comment
En hoe weten zij dat er zoveel in omloop zijn?

Voor het kopen van groot vuurwerk (denk hierbij aan salutes mortieren en flowerbeds) is iig in belgie een KVK nummer nodig.

Grtz Lennard
Link to comment

Nee eigenlijk niet, maar het is meer ter info. In landen zoals Belgie en Duitsland moet je een KVK nummer hebben voor dit vuurwerk. Zo kan o.a. de regering weten hoeveel stuks van dit vuurwerk (uit Belgie en Duitsland) er in Nederland minimaal rondgaan (zonder directe import uit China).

Ik hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel. ;)

Grtz lennard

Link to comment

Ik zou eerder denken dat die shells gejat zijn, en dat ze daarom weten hoeveel het er zijn. Andere mogelijkheid is dat er iemand aangehouden is die die dingen verkocht heeft. Dat KvK nummer is totaal niet relevant in dit geval, dit vuurwerk krijg je met een KvK ook niet mee in Belgie. Deze shells kwamen rechtstreeks uit China.

Link to comment

Hoezo , De politie had ze toch bewust binnen laten komen om in de gaten te houden wie de afnemers waren, echter ze waren er 12 even uit het oog verloren. Waarvan ze er nu nog 9 kwijt waren. Foutje bedankt zullen we maar zeggen.

En wat miech zegt met kvk kun je legaal nog geen 8 inch meer kopen in belgie, al jaren niet meer.

@Ener Mortierbommen heette die dingen gewoon in de winkels vroeger , dus daar komt dat vandaan, bijna niemand noemde die dingen vroeger shells in het nederlands en bels.
(en elke tekenfilm liefhebber ziet daar toch meteen een bom in ;) )

Edited by Jason
Link to comment

Tegenwoordig kan je trouwens uberhaupt geen zwaarder vuurwerk vanuit belgie kopen met kvk, sinds kort niet meer toegestaan.
Beetje vreemd om 12" shells nederland binnen te laten komen voor de zwarte markt, laat er dan wat anders in stoppen in plaats van kruit.

Link to comment
En wat miech zegt met kvk kun je legaal nog geen 8 inch meer kopen in belgie, al jaren niet meer.


Niet meer legaal te krijgen omdat niemand ze nog verkoopt. Maar als jij een zaak begint en in orde ben met de regelgeving, dan mag jij zelfs 8" shells verkopen aan iedereen met een KvK-papiertje.


Tegenwoordig kan je trouwens uberhaupt geen zwaarder vuurwerk vanuit belgie kopen met kvk, sinds kort niet meer toegestaan.
Beetje vreemd om 12" shells nederland binnen te laten komen voor de zwarte markt, laat er dan wat anders in stoppen in plaats van kruit.


Die wet is nog altijd niet aangepast. In de media zijn berichten verschenen dat er een einde zou gekomen zijn aan het KvK-tijdperk, maar in tegenstelling tot wat véél mensen denken is dit nog niet het geval.

De Nederlandse overheid zou dit maar al te graag zien gebeuren, maar het gebeurt voorlopig niet. Het is zelfs zo erg dat wij geen regering meer hebben dus ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog wetten zullen verzonnen worden om de vuurwerkliefhebber nog meer te treiteren.

Dat er in België nog maar op zo'n 2 adressen legaal shells worden verkocht, toont aan dat mensen mét KvK-papieren nog altijd shells kunnen bekomen in België. En ga mij niet lopen PM'en want voor de goodbelievers onder ons, alpeco verkoopt al jaren geen shells meer.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...