Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

50% media is het gunstigste, daarbij nog 25% aan meal = 75% waar jij het over hebt.

Hmm, okay, dat zal dan idd wel, gezien de ervaringen van jouw, Janus en Tornadox. Gelukkig maar, ik heb via een leuke deal 600 loden kogels (15 mm diameter) weten te bemachtigen voor 75 Euro (jup, best wel wat geld, ai >_<) en ik was al bang dat dat te weinig zou zijn. Echter, de helft van mijn trommel wordt nu gevuld. Perfect.

Keramische media is veel harder, en ik heb nu zowel knikkers als staal en keramische media gebruikt om meal te maken. Maar echte verschillen in mill tijd merk ik niet echt.

Echter is er wel veel verschil in het fijnmalen van grote stukken bbq houtskool, dat moest ik normaal altijd met me hamer of mortier en vijzel doen voordat m'n ball mill ermee verder kon. Maar met die grotere keramische media kan ik het zo vanuit de zak in de trommel stoppen.

Verdorie, als ik dat had geweten! Dit verbaast me echt enorm, die hardheid van je media is dus zeker van significante invloed! Heb jij jouw media ook wel eens vergeleken met lood? En wat voor keramiek gebruik jij dan?
@ Tornadox: wat gebruik jij voor keramiek?

Overigens, je houtskool even malen in een vijzel is maar een kleine moeite vind ik zelf, en je bereikt er in korte tijd relatief veel mee. Lijkt me dat het in elk geval behoorlijk in de mill-tijd scheelt. Of je gebruikt een koffiemolen ofzo.

@ Pindabrein: Wat voor motor is het, krijg je hem zo, direct op wisselspanning aangestuurd? Ik hoop voor je dat-ie een start condensator heeft! (in geval van een universeel motor)
Link to comment
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nou gelukkig zit de startcondensator er nog aan.
Ik heb es wat stof weg gepoetst en vond een sticker waar op stond dat hij op gewoon netspanning draait, het enige nadeel was dat er 3 draadjes van de motor af kwamen, een paarse een bruine en een zwarte. Ik had geen iedee welke ik moest aansluiten dus heb ik de paarse en de zwarte aan een stekker gemaakt en in het stopkontact gepropt. Er vloog overal stof in het rond, ik zag niets meer maar ik hoorde wel dat de motor iets deed, toen ging de rookmelder af en heb ik die er af gehaald tot het stof weer weg was.
De motor draaide prima en was gelijk redelijk schoon, toch denk ik dat ik iets verkeerd heb aangesloten want op het labeltje stond volgens mij 1300 RPM, maar hij draait lang niet zo snel, wat alleen maar handiger is. Ik neem van mijn vaders werk binenkort een toerenteller mee om te kijken hoe snel hij nou echt draait.
Oh ja, de as loopt er helemaal door heen en steekt dus aan beide kanten uit, hij is vrij krachtig dus met een beetje geknutsel kan ik er zeker 2 dingen mee aandrijven.

Edited by pindabrein
Link to comment
Nou gelukkig zit de startcondensator er nog aan.

Daar ben je erg blij mee!

Maarre, in wat voor machien heeft dat ding in hemelsnaam gezeten dan, als je er een hele werkplaats mee onder de stof kan zetten O_o? Lijkt me niet zo goed voor je motor, al die stof. Misschien een idee om m een keer te oliën!

het enige nadeel was dat er 3 draadjes van de motor af kwamen, een paarse een bruine en een zwarte.

bruin = fasedraad, paars/blauw = nul-draad, zwart = schakeldraad? Tis in elk geval geen krachtwstroommotor, want die draait echt niet zonder 3 fasen. In dat geval zou je bruin en paars moeten aansluiten op de fase draden van je stekker voor 230 V aansluiting. Overigens, van een motor uit een wasdroger verwacht ik eigenlijk 13000 toeren (of zit er alleen in een wasmachine zo'n belachelijk grote vertraging?). In elk geval, klinkt idd als een sterk dingetje! Ik heb zelf een wasmachine motor. Die draait ook lekker hoor, heheh!
Link to comment

Ik heb net mijn (soort van) ball mill in elkaar gezet.
Het ziet er niet uit maar hij doet het wel en hij gaat ook nog snel.
Het is een apparaat gemaakt van karton hout en knex en een sterke ventilator motor.

Volgens mij is de zwarte draad aarde maar dat weet ik niet zeker.

Link to comment
Volgens mij is de zwarte draad aarde maar dat weet ik niet zeker.


Weet je uberhoubt waar je mee bezig bent? :lol: (Niet hatelijk opvatten o.i.d. )

Ik zou eerst karton vervangen door een iets stevigers materiaal.
Als je een paar kg aan media+sas hebt draaien strilt het zo kapot lijkt me..

Als je een gelijkstroommotor hebt is de zwarte draad de negatieve (-) pool, en de rode natuurlijk de positieve (+) pool. Ik neem aan dat als je met DC werkt de spanning niet heel hoog zal zijn, geen gevaar dus.

Werk je met daarintegen wisselstroom dan heb je andere draadkleuren namelijk bruin, blouw en soms een geel/groen gestreepde. Die laatste is de randaarde. Die zorgt ervoor, mocht er kortsluiting ontstaan, dat de stroom direct wordt afgevoerd de grond in zodat je geen gevaar loopt op levensgevaarlijke schokken.

Oja als je met 230V AC gaat werken zou ik eerst maar even wat research doen over elektrischiteit, elektrische schokken kunnen dodelijk zijn met die spanning/stroomsterkte. Edited by pyrobass
Link to comment

Daar ben ik mij allemaal van bewust, ik zit er zowieso niet aan als de stekker er nog in zit. Maar volgens mij is het ampere veel dodelijker dan het voltage, mijn motor is 0.6 A.
Ook dat van 1300 of 13000 zal ik nog eens opzoeken maar weet ik niet zeker.

Ik heb ook nog een vraag aan jullie, als ik de paarse en de bruine zou moeten aansluiten, waarom doet ie het dan gewoon als ik de paarse en de zwarte aansluit op een stekker?

Link to comment

Daar valt weinig over te zeggen als we de motor nooit onder ogen hebben gehad en er geen duidelijke foto's van hebben :lol: . Het zou me niet verbazen als het een dubbelspoels motor is, met een snelle en langzame stand als ik het zo hoor. Heb je toevallig een merk en typenummer (geen serienummer), dan kan ik het wel opzoeken.

Link to comment
Weet je uberhoubt waar je mee bezig bent?

Niet helemaal :lol::) . Ik ben niet zo goed met elektronica maar de kogelmolen doet het ondertussen goed.
Ik heb nu alles op een kleine tafel geschroefd en het staat al wat steviger.
Ik kan de motor is het stopcontact doen maar er zit we een groen geel gestreepte draad bij is het dan wisselstroom of kan het komen doordat er drie standen op zitten en een aan en uit knop?
Ik kan eventueel ook foto's posten als het nodig is.

EDIT :
Ik heb zojuist ondervonden dat de motor op wisselstroom loopt maar mijn vader zegt dat stroom uit het stopcontact wisselstroom is. Edited by midge
Link to comment

Ik heb nog wat meer tests gedaan met de motor en zijn kabeltjes, als ik de bruine en paarse aansluit draait ie gewoon, als ik de bruine en de zwarte aansluit draait hij ook maar niet merkbaar sneller of langzamer en als ik de zwarte en paarse aansluit doet hij het niet en maakt een brommend geluid.

Ik heb ook gelijk wat fototjes gemaakt, als je op de achtergrond kijkt zie je dat ik de zwarte en paarse met een kroonsteentje vast heb gemaakt aan een stukje snoer met een stekker, wat waarschijnlijk tijdelijk is. De paarse heb ik voor het gemak even weg gebonden met een tairipje.

Uit de testjes denk ik dat, omdat je de bruine draad hoe dan ook aangesloten moet hebben, de zwarte en de paarse of allebei fase of allebei nul-draad zijn.
Wat dan ook weer kan betekenen dat waneer ik de zwarte en paarse als fasedraad zie, als ik ze allebei aansluit de motor nog veel harder gaat draaien.

P.S. vanuit deze hoek lijkt het net of de aarde van het snoer ook in het kroonsteentje zit, wat dus niet zo is.

Edited by pindabrein
Link to comment

@Pindabrein, in mijn vorige post had ik het tegen Midge.

Daar ben ik mij allemaal van bewust, ik zit er zowieso niet aan als de stekker er nog in zit. Maar volgens mij is het ampere veel dodelijker dan het voltage, mijn motor is 0.6 A.


Ja maar een stopcontact kan zo tientallen Ampéres leveren. Je moet uitgaan van de weerstand van je lichaam (je huid heeft een contactweerstand van 250 tot 1000 ohm), je kunt er in elk geval wel vanuit gaan dat 230V bij de weerstand van je lichaam aardig wat A'tjes door je kloppende hartje jaagt. Het is niet zo dat als een spanningsbron bijvoorbeeld 1A kan leveren, er ook 1 ampére zal stromen, de wet van ohm geeft aan bij hoeveel volt en een bepaalde weerstand er een bepaalde stroomsterkte loopt. R=U/I. De spanning die er loopt, grote en de weerstand van een voorwerp bepalen hoeveel stroom er loopt. Daarom is het ook zo dat je soms een statische ontlading wel voelt maar er niets met je gebeurd, dit komt omdat er wel een groot potentiaal verschil is, maar dat de stroom eigelijk niet echt "energierijk" is, de stroomsterkte is dus beperkt tot een paar 10en van een ampére.

Mooi motortje trouwens, die kan vast heel wat kgetjes aan media trekken.

Als ik het zo zie heb je aleen de bruine en de zwarte nodig om het ding aan de praat te krijgen, je kan die paarse draad ook even doormeten, als je weinig weerstand meet weet je zeker dat het een aardedraad is. Edited by pyrobass
Link to comment

Geweldige ding Pindabrein, die motor van je. Ik heb ook zoiets, alleen zaten er aan die van mij een stuk of 10 draden. Uiteindelijk bleek dit toch een universeelmotor te zijn (gelukkig) ipv een meerfasige motor met verschillende spoelen. Ik vind het overigens echt heel raar dat dat ding zo langzaam draait. je zou bijna denken dat je 'em toch niet goed heb aangesloten. Zo te zien zit hoorde er een v-snaar omheen, en die worden in die apparaten meestal gebruikt om te trommel aan te drijven, door de snaar daadwerkelijk om de trommel heen te leggen (dit is dan meteen de vertraging). Tenminste, dat vertelde een wasmachine verkoper mij ooit eens.

In elk geval, het ding ziet eruit als een monster, veel succes met inbouwen! Je kunt wellicht eens proberen met een 12V trafootje met zekering wat verschillende draden aan te sluiten, zodat je weet wat waarvoor bedoeld is. Ik ben benieuwd naar t eindresultaat.

Link to comment

Er zat inderdaad een snaar om de trommel, ik heb hem ook eens schoon geblazen met de compressor en hij maakt nu minder lawaai en draait volgens mij al wat sneller. Op het etiket heb ik gelezen dat hij 1360 RPM maakt, wat nu wel eens in de buurt zou kunnen zitten.

Ik heb aan mijn pa verteld dat het ongeveer 90 RPM moet worden en nu is hij helemaal aan het rekenen met de dikte van de assen en de omtrek van de cilinder om te kijken welke ketingwieltjes en lagerblodjes hij van het werk mee moet nemen om hem 90 te laten draaien. :lol:

Link to comment
Ik heb aan mijn pa verteld dat het ongeveer 90 RPM moet worden en nu is hij helemaal aan het rekenen met de dikte van de assen en de omtrek van de cilinder om te kijken welke ketingwieltjes en lagerblodjes hij van het werk mee moet nemen om hem 90 te laten draaien. :lol:

Dan mag je pa wel even wat dikke mechanica boeken erbij pakken, want als je aandrijving uiteindelijk 90 RPM gaat draaien, dan zal hij veel trager gaan als je daadwerkelijk de gevulde trommel erop legt. Die trommel zorgt namelijk voor nogal wat weerstand, en dat moet je natuurlijk meenemen in je vertragingsfactor. Ik neem een beetje aan dat bij die motor het koppel zal veranderen bij weerstand. Dat betekend dat de snelheid omlaag zal gaan, maar de kracht groter zal worden. Ik zou dit eerst even uitproberen met wat verschillende vertragingen!
Link to comment

Gewoon allemaal niet zo moeilijk doen, hij moet ongeveer 90 draaien bij een diameter van zo'n 13 cm (dacht ik). Grotere diameter van trommel betekend langzamer draaien.

Je hoeft echt geen rekenwonder te zijn om die vertraging te berekenen als je weet hoe dik je assen + trommel zijn en hoe snel je motor draait.

Als je mill een beetje degelijk gebouwd is, zal het je nog wel opvallen dat hij bijna niets verliest in de overbrenging :lol:!

Link to comment

Die overbrenging komt wel goed ik gebruik ketingwieltjes en professionlele lagerblokjes, ze zijn gemaakt van zelfsmerend metaal. Wat het precies is weet ik niet maar er zit een beetje olie IN het metaal, als je er met een compressor op blaast zie je ook een olie waasje wat daarna weer verdwijnt. Heel raar spul maar het heeft bijna geen weerstand, hier zijn wat fotos.
Die busjes horen bij de ophanging en hebben een heel klein beetje speling voor het uitlijnen.
De foto's zijn een beetje bewogen maar verder wel duidelijk.

Edited by pindabrein
Link to comment
  • 3 weeks later...

Hallo medepyroleden.
Ik ben bezig een ball/starmill te maken.Heb nu een motor uit een wasmachine gehaald ,inclusief de bedrading en bedieningspaneel.Op deze manier werkt hij met de programma knop.Je voelt hem al aankomen!Hoe moet ik de bedrading van de motor aansluiten?Op de motor zit een 6 polige contrastekker die van boven naar beneden de volgende draadkleuren heeft:grijs,zwart,blauw ,wit,rood en rood,deze twee draden gaan naar de achterkant van de motor.De andere draden gaan in de motor.De twee rode draden zijn dun de rest zijn dikke draden.Tussen het totaal systeem zit ook
een condensator.Kan iemand mij misschien mededelen hoe ik het aan moet sluiten.

Link to comment

Mijn ball mill is net af maar nu zit ik met een probleem. Ik gebruik als media knikkers maar ik heb gehoord dat dat niet zo goed werkt. Nu verkopen ze bij een site ciramic media werkt dat goed? En welke grote kan ik het best nemen 16 of 20 mm? Mijn trommel is een pringlebus.
Alvast bedankt.

Link to comment

Hoezo werkt een pringle bus niet? En hoeveel knikkers heb je ongeveer nodig om 50 gram green powder goed te millen? En hoeveel ciramicen ballen heb je daarvoor nodig? Want mijn motor trekt het niet als ik de halve pringle bus vul met knikkers.
Alvast bedankt.
Weet iemand het antwoord??

Edited by midge
Link to comment
  • 3 weeks later...

woohoo mensen, hij zit eindelijk een soort van in elkaar en ben nu mijn eerste houtskool aan het millen.
Er moet nog wat afgesteld worden, hij maakt veel lawaai en er moet nog best wat gewicht aan staal af.

Maar hij doet het!
bedankt voor iedereens tips.

Oké, de eerste aanpassing is al gedaan ik heb hem doorgezaagd nieuwe gaten geboort en getapt en vervolgens de assen 34mm verder uit elkaar weer neer gezet.
En ik heb fietsband op de assen gelijmd.

Edited by pindabrein
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...