Jump to content
PyroForum.nl

Shells Maken


Boemsel

Recommended Posts

Goedendag heren/dames,

Zoals jullie aan mijn aantal post kunnen zien ben ik vrij nieuw en heb dus nog weinig ervaring.
Ik zou graag shells willen maken.
Hellaas ben ik geen prof. en heb ik dus wat moeilijk heden met het aan verkrijgen van sommige benoddigde items.

Daarom zou ik jullie ideeen willen horen over mijn bedachte oplossingen.

1.Kraft papier en de shells zelf.
2.Composite van gekleurde stars.
3.Rijst hulzen.

1. Het kraft papier is in grootte rollen nog wel tebestellen maar ik heb zonder een creditcard de halve bollen of shells nog niet kunnen vinden.
Ik zag dat er ook plastic shells verkrijgbaar waren. Dit gaf mij een idee.
Zou je misschien ook ipv de echte, plastic kerstballen kunnen gebruiken.
Deze hebben zelfs een mooi tuitje om de lont door heen te laten lopen.
En dan daarna papiermagea er om heen. Misschien zelf met epoxy ipv behang lijm.

2. Als kleuren composite had ik bedacht deze tegebruiken van fakels.
Deze zijn er in veel kleuren en kun je op dit tijd van het jaar gewoon in de winkel kopen.
Ik was van plan het kruid eruit tehalen en deze in stars te rollen.
Misschien wat dextrine toevoegen?
Hoe denken jullie daar over?

3. Rijst hulzen. Dat vind ik nog wel het lastigste om tekrijgen...
Omdat ik niet mag vragen waar je deze kan kopen vraag ik maar of jullie nog vervangende ideeen hadden.
Ik dacht zelf aan misschien staalwol of verbrand staalwol zodat het niet meer reageert met het bp.
Of uit elkaar gehaalde laagjes van servetten.

Wat zijn jullie ideeen hier over? en hebben jullie hier nog tips over? :o

Vriendelijke groeten,

Boemsel

ps: Mijn excuse als ik het verkeerd post. Of niet netjes is.

Link to comment

Maak eerst maar eens een gewone shell met een beetje willekeurig kruit (pulverone of flash) erin zodat je ziet hoelang je vertraging is, en of je uberhaubt je shells de lucht in krijgt.

Daarna kan je, los van je shells, gaan proberen wat stars te maken. Als die een beetje lukken kan je ze in je shells bouwen en de break goed krijgen enzo, kijken of je stars wel aangaan en geen prime nodig hebben, enz enz. Een paar gouden sterren zijn denk ik het simpelst om mee te beginnen :o

Plastic of kartonnen hemi's maakt niet zoveel uit hoewel ik denk dat je bij plastic wat meer break kracht nodig zal hebben en ik zelf liever niet met plastic zou werken.

Oh en rice hulls heb je pas bij grotere maten nodig (vanaf vier of vijf inch)

Edited by De Pyromaan
Link to comment

Hehe ik had vandaag geprobeert een star mine temaken.

Koperen buisje met wat bp er in en een paar magnesium flakes beetje blauw kruid uit een fakel.
Beetje aan gestampt met een watje.


Maar ik schrok me rot enorme knal!

Gelukkig was de koperen buis nog intact.

Groeten

Boemsel

ps: Ik heb vandaag 2 shells gemaakt van rond de 6 cm.
Met wat plastic kerstballen kranten en epoxy lijm.
Ik ga er morgen 1tje proberen.
Volgens mij wordt het een drama!

Filmpje komt nog!

Link to comment
Koperen buisje met wat bp er in en een paar magnesium flakes beetje blauw kruid uit een fakel (faKKel neem ik aan? :D .
Beetje aan gestampt met een watje.


Dat wat jij daar heb gemaakt is absoluut geen starmine te noemen. Hoe ik het dan wel wil noemen, weet ik even niet maar hoe "dit fonemeen" wel genoemd wordt is k3wl. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat jij k3wl bent want je eerste post is heel veelbelovend (op enkele puntjes na). Toch zou ik als ik jou was nog heel goed gaan verdiepen in de theorie van pyrotechniek. Wat jij daar doet is niet alleen gevaarlijk maar ook nog eens volslagen stom. Je weet niks van de chems die in het kruid van je fakKel zijn gebruikt zijn. Hoe zien jouw magnesium flakes eruit? :o

Zoiezo is het afschieten uit PVC/koper/staal/metaal al uit den boze, wanneer je niet eens weet wat de kracht van je vuurwerk is is het al helemaal rollebollen met Lady Fortuna!

Maak eens een stel stars, begin met TT (makkelijkst van alles) en probeer eens een 1" starmine te maken.
Hier een voorbeeld van een van mijn eerste starmines. http://nl.youtube.com/watch?v=xhMX1RT6low Vervolgens ben ik overgestapt op zilver http://nl.youtube.com/watch?v=-NfHXnudXF8

Als je dit allemaal onder controle hebt kan je gaan denken om misschien een stapje groter te gaan. MAAR voordat je hier uberhaupt aan gaat denken is het belangrijk dat je de basis goed in je hoofd heb zitten. Weet de veiligheidsregels, kan je je eigen mp, pulverone of bp (zitten grote verschillen in!) maken? Kan je je eigen stars maken? Daarna denken aan devices!

Stapje voor stapje, probeer niet gelijk dingen te maken waar je nog niet aan toe bent. Er zijn genoeg dingen waar de beginneling zich heerlijk mee kan vermaken. Shells zijn voor later, begin met een starmine of een fontijntje. Daarna kan je overstappen op shells.

STAP VOOR STAP! Zoniet, dan zien we jou misschien binnenkort terug in het "ongelukken-topic" met je verhaal dat je een scherp koper, glas, of plastic in je buik heb zitten en vervolgens de hele nacht in het ziekenhuis heb mogen vertoeven :huh: Vind jij niet leuk maar wij ook niet! Elk slachtoffer is er een teveel, vaak wordt men slachtoffer doordat men een grove fout maakt die makkelijk voorkomen had kunnen worden. (Uitzonderingen daargelaten)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Het 2de berichtje klinkt idd wel heel gevaarlijk nu ik jouw reply heb gelezen.

Ook het magnesium waar ik het over had is geen poeder of fijner.
Het zijn stukjes geknipt van een magnesium lint.
Vandaar ook niet heel explosief.

Natuurlijk weet ik de gevaren van buizen en pijpen.
Bij het afvuren van mijn eerste mortier heb ik deze pvc ook helemaal begraven.

Ik heb veel research gedaan voor dat ik ben begonnen met produceren.

En heb de Chrysanthemum al aardig onder de knie...

Groeten,

Boemsel

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik ben van plan om met oud en nieuw 2 duims salutes te gaan verschieten. Nu wil ik deze graag voorzien van een tail tijdens de vlucht om het verloop van de vlucht wat beter in zicht te krijgen. Als lont gebruik ik 3mm visco, en dat is nauwelijks zichtbaar in de lucht. Streamers zijn dan een uitkomst. Maar hoe werkt dat? Gewoon een star onder mijn shell plakken? Buisje met SAS? Het moet natuurlijk wel de lift overleven, wat vrij bruut gaat met hazelaar pulverone. ;)

De shells zijn trouwens al volledig gepaste, dus aanpassingen zijn niet echt meer mogelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link to comment

Ik lijm altijd met een lijm pistool een iets tegrootte homp van deze star compo

Simple White

Potassium nitrate 50
Aluminium, Atomized 30
Sulfur 20
Dextrin +4

naast mijn lont die de shell in gaat.

Ik bottom fuse nog. ;) Dit is makkelijker om te timen.

Mijn black match is nog niet te vertrouwen.

Groeten

Boemsel

Link to comment

Ik doe even een quote van caminus

"Kleine tip voor je komeet. Lijm je komeet in met 4 rondjes kraft en laat dit aan de onderkant uitsteken. Knip dan flapjes in het uitstekende deel, en plak die vast aan je shell. Dat geeft net een klein beetje flexibiliteit waardoor je komeet niet breekt, en het zit beter vast. Ook brandt je komeet dan niet zomaar los. Laat een randje van 1 tot 2 mm vrij aan de bovenzijde van de komeet, dan heb je nog net een hoekje wat makkelijker vlam vat dan het gladde bovenoppervlak."

De ster er dus boven op lijmen dan heeft ie veel meer overlevingskansen. Dit gaat natuurlijk wel over een round, weet niet wat het is bij een can.

Link to comment

Ik zou in ieder geval niet meer voor een houtskool streamer gaan, dikke kans dat die niet droog is voor O&N. Ik weet niet of je flake of bronze aluminium hebt, anders is 50/50 KP met aluminium een hele makkelijke en best heel aardige raising tail. Deze compositie binden met 5% dextrine en step primen. Een 15 mm gepumpd exemplaar van grofweg een centimeter hoog zou groot genoeg moeten zijn. Ik zou ze zelf lekker onder de shell plakken, bij een cilinder heb je significant minder hete gassen aan de bovenkant dan bij een round shell.

Link to comment
heb zonder een creditcard de halve bollen of shells nog niet kunnen vinden


Waarom iets kopen als je het net zo goed zelf kan maken!?

Ik kreeg laatst een ogenschijnlijk goed idee om mooie halve bollen te maken voor het maken van ronde shells.
Je neemt een hockeybal. Die zijn makkelijk te vinden naast het hockeyveld. Deze rol je eerst in met plastic folie. Daarna gebruik je kraftpapier en behanglijm om een papieren laag over de bal te krijgen. Niet te dik, niet te dun. Deze snijdt je daarna zo door dat je twee halve bollen hebt. Een hockeybal kan goed tegen messen en kan op deze manier vaak gebruikt worden. Als je meerdere ballen hebt kun je heel snel halve bollen maken. Een hockeybal is herbruikbaar, heeft een mooi formaat en is goedkoop. Wat vinden jullie van het idee? Denken jullie dat dit zou werken?

Groeten, Willy Edited by Willy
Link to comment

@Miech, dat valt wel mee hoor. Ik heb mijn TT in 3 dagen keihard gekregen en dat waren cut stars. Er ligt nu ook weer een batch C8 te drogen van gisteren (weer cut stars) en ook die zijn al behoorlijk droog nu.

@Willy, ik ken iemand die dat met 4'' shels ging proberen. Om 4 van die setjes te maken was hij 17 uur bezig.. Dan kun je ze beter gewoon kopen denk ik ;).

Link to comment

@ ExplosiveCoek

Het lijkt me sterk dat het zo lang zo moeten duren. Wanneer je acht ballen hebt kun je ze binnen een uur allemaal beplakt hebben. Dan moet je wachten maar dat kost je toch geen tijd. Wanneer de ballen droog zijn hoef je alleen nog maar met een scalpel de ballen los te snijden. Ik laat het jullie weten wanneer ik het heb geprobeerd.

Link to comment
@ ExplosiveCoek

Het lijkt me sterk dat het zo lang zo moeten duren. Wanneer je acht ballen hebt kun je ze binnen een uur allemaal beplakt hebben. Dan moet je wachten maar dat kost je toch geen tijd. Wanneer de ballen droog zijn hoef je alleen nog maar met een scalpel de ballen los te snijden. Ik laat het jullie weten wanneer ik het heb geprobeerd.


Ik ben benieuwd naar het resultaat dan. Ik twijfel ook of dit wel echt zo geweldig is! Volgens mij krijg je alleen strakke hemi's als je perst. Voor de prijs dat ik hemi's kan kopen ga ik in ieder geval geen uur rotzooien ;) .
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...