Jump to content
PyroForum.nl

Mini Ti Fontijntje


breezer

Recommended Posts

En zou dit ook werken met ipv de ti een 50/50 mix van Al/Fe mesh 200, ben wel benieuwd wat voor effect dat zal geven...(ik hoop op zilver/goud vonken combo?)
Aangezien ik niet teveel uit wil testen voor O&N vraag ik het hier, want ik heb niet al te veel chems in huis, en ook niet al teveel geld meer om meer te kopen :D

Link to comment

Ja je krijgt inderdaad traditionele ijzervonken met het 'zilvereffect' van de aluminium.
Het mindere is, dat de ene dominant is over de andere (vaak Al in mijn gevallen), ik zie dan dus meer zilvereffect dan ijzervonken omdat de Al veel feller brandt. Je zal zeker wat ijzer zien, maar gewoon minder dan Al-vonken. :D

Maar zo moeilijk is het toch niet om KNO3 te krijgen zwavel en houtskool al helemaal niet, dus waarom niet de compositie die ik bedacht heb?

Hier heeft Underlord het toch niet over? Hij heeft het erover om het metaal te vervangen, niet de hele compositie te veranderen. Edited by Duvel
Link to comment

Nou, je zou wel iets minder Ti kunnen doen maar je kan zeker niet een ander iets toevoegen want dit geeft weer een goud effect en dat wil je juist niet hebben (althans ik niet). En inderdaad zoals al gezegd door Stijntje, Ti is erg ligt en is kwa volume bijna de helft van je sas, en als je te weinig Ti heb dan zal je sas simpelweg niet ontbranden.

Stijntje; Dit fontijntje had inderdaad zowat geen core. Ik heb alleen een gaatje geboort door de eindstop heen daarna mischien nog paar mm door het sas.

Filmpje van 0,2 gram van dit bedacht mixje;
pyro_024.mpg

Edited by breezer
Link to comment

Fontijn hoger krijgen is geen probleem aangezien dit fontijntje maar een ID van 9mm heeft kun je voorstellen wat een pvc buisje doet met een ID van 16mm daar kan je gauw 3 meter mee denk ik. En als je er dan nog op het einde een enorme rot klap geeft is het helemaal perfect (Bedenk net dat pvc en knal niet gaan dus moet maar een papieren huls maken).

Link to comment

Ik zal binnenkort een 32mm ID fontein maken met deze mix. (Das mijn standaard maat voor fonteinen) Met een beetje nouwe nozzle en zonder core hoop ik dan wel een langdurige hoge vlam te krijgen. Beetje Bp primer misschien een idee..

Als het allemaal lukt krijgen jullie natuurlijk het filmpje te zien.

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Stijntje voordat je je fontijn gaan maken moet ik dit zeggen!
Ik heb zojuist een zelfde fontijn als voorheen gemaakt. En hierbij had ik het kruit niet goed aangestampt waardoor hij ontplofte! (wel mooi gezicht daar niet van :huh: ). Dus mocht je deze fontijn in het groot gaan maken moet ik er even bij zeggen dat het wel een soort flash is. En dus moet je het goed rammen/persen anders ontploft je fontijn met een soort crackling effect, althans bij hoorde ik allemaal knetter nadat hij was ontploft.

P.s. deze compositie is niet gevoelig mocht je, je dat afvragen.

Edited by breezer
Link to comment

Zoals ik al zei, hier kun je inderdaad lekker mee doorklooien. Zo gezegd zo gedaan, mijn eerste filmpje/foto hier op de site:

Zelfde compo als breezer(thanks!) maar nu met 1(!) gram flash onderin het fonteintje; verder alles compleet hetzelfde:


MOV00048.MPG

Geslaagd! De knal was onverwacht hard, ik stond er 5 meter vanaf en dus kwam ie iets harder aan dan verwacht :huh:

Link to comment

Eerst de bovenstop rammen. Dan de mix toevoegen, aanrammen, flash er bovenop en dan een propje wcpapier, daarbovenop nog een propje met houtlijm. Door het eerste propje wordt de flash niet vochtig. Hele device omdraaien, op een basis lijmen, gaatje boren en lont erin.

Flash was KMnO4/S/Al flash. Herrlijk spul :huh:

Edited by Underlord
Link to comment
×
×
  • Create New...