Jump to content
PyroForum.nl

Hulp Nodig Bij Een Ideetje


Guest

Recommended Posts

Een tijdje terug zat ik te denken wat ik eens zou gaan maken.
Iedereen kent het wel van een film " de beste man gooit een buisje stuk en er ontstaat een rookwolk en de persoon kan vluchten"
Nu zoiets zou ik duswel na willen maken.

methode:
Een glazen buisje gevuld met een vloeistof met daarin nog een glazen buisje met een vaste stof of vloeistof.
Op het moment dat er contact gemaakt wordt zal er dus een hele snelle reactie moeten optreden.

Het probleem is dus nu wat.
Ik had mijn redox tabel er al opnageslagen evenals de rest van mijn binas maar dit leide niet echt tot inspiratie.
Al redelijk wat testjes uitgevoerd met wat zuren maar deze reacties waren niet van snel genoege aard.

Mijn vraag: iemand ideeen

Iets om rekening mee te houden is de prijs en de exotischheid en de prijs van de chems.

Barst los

Link to comment

ik d8acht dat dat van die metalen kogeltjes waren die zo hard tegen elkaar ramden als je het op de grond smeet dat het SAS ertussen ontbrande en dus een rookwolk vormden.
Ik upload morgen wel dat pdfje.

Link to comment

De enige manier waar ik ooit over gehoord heb is iets met zinkoxide en een gechloreerde koolwaterstof. Ik weet niet meer welke stoffen het precies waren. Probleem is dat deze stoffen redelijk exotisch en ook giftig zijn. Ik denk dat het idee dat jij hebt niet bereikbaar is binnen een normaal budget, en dat je bovendien kanker zou kunnen krijgen van de producten. Vandaar dat ik het je afraad.

Natuurlijk moet je niet ophouden met nadenken. Er zijn altijd alternatieven. Misschien kun je de verbranding van de oude salmiak rookbom of de KAS rookbom versnellen, zodat je in korte tijd meer rook krijgt. Als ik zou hoor wat jij wil dan wil je in een paar seconden grote rookontwikkeling uit een klein voorwerp. Misschien kun je een sneller brandende sas mengen door de bekende compositie. Een kwestie van trial & error (& hopelijk ook een beetje succes). Probeer breder te kijken dan alleen de dingen die je in de films ziet (meestal is dat toch onzin).

Link to comment

Er staat wel zoiets in the Magicain Arsenal.

Daar in staat een kerstbal met gevuld zout zuur met daar in een reageer buisje met ammonia. Alles is dicht gemaakt zodat er niks kan leken. Als je het op grond stuk gooit, gaat het roken. Zo'n soortgelijke proef staat ook in spelen met vuur.

Link to comment

Ja dat proefje ken ik. Dan moet je zeer geconcentreerd zoutzuur hebben. Zó geconcentreerd dat er een beetje gasvormig HCl ontsnapt. Dat reageert dan met het gasvormige NH3 dat uit de ammoniak ontsnapt. Je krijgt dan een beetje NH4Cl, maar dit is nooit genoeg voor een rookgordijn. Je mag al blij zijn als je een dun vliesje rook krijgt. Bovendien heb je 50% (iets meer of minder kan ook, maar wel een concentratie in die richting) zoutzuur nodig, anders verdamt er geen HCl gas. Dat is een redelijk exotische chemische stof. Misschien heeft het meer kans van slagen als je sterk geconcentreerd salpeterzuur gebruikt, maar ook dat is duur en daar kun je veel andere (leukere) dingen mee doen.

Edited by smitherines
Link to comment

In denk dat het idee van Kees, met een KClO3/NH4CL mixje met een chemische sensitiser wel aardig moet werken.

Een tijdje terug zat ik te denken wat ik eens zou gaan maken.
Iedereen kent het wel van een film " de beste man gooit een buisje stuk en er ontstaat een rookwolk en de persoon kan vluchten"
Nu zoiets zou ik duswel na willen maken.


Waar ik aan moest denken toen ik dit las was een oude ninjutsu-techniek, waarbij men een dunne (eier)schaal met een bepaalde poedervormige peperformulatie mensen spontaan levenslang blind konden maken als je met de stofwolk geraakt werd. Dit zijn Natuurlijk geen grappige dingen om eens te proberen, maar wel vele malen effectiever dan jou 'rookbom' idee. :rolleyes:
Link to comment

Een andere stof welke bekend is een goede dichte rook te vormen is ethyleen glycol, aka antivries. Als je antivries destilleerd tot je pure EG hebt dan kun je daarin nog wat ammoniumchloride in suspensie brengen. Als je dit met een druppeltje zuur mengt en aan de andere kant van het ZACHT plastieken buisje vult met een stevig membraan er tussen dan moet je wel een lekker rookbommetje kunnen maken.

Denk qua maat toch zeker wel aan een flinke batterij. Zeker wel de maat van een zoutvaatje of groter.

Link to comment
Je mag al blij zijn als je een dun vliesje rook krijgt. Bovendien heb je 50% zoutzuur nodig, anders verdamt er geen HCl gas. Dat is een redelijk exotische chemische stof.

Wat is dit voor een onzin zeg.
50% zoutzuur?Exotish??????? het bestaan niet eens!Max is 37,..%

Misschien heeft het meer kans van slagen als je sterk geconcentreerd salpeterzuur gebruikt, maar ook dat is duur en daar kun je veel andere (leukere) dingen mee doen.

? ok salpeterzuur rookt maar een rookgordijn?

En dat zegt dan dat je daar leukere dingen mee kan doen zonder echte een chemiche kennis te hebben.
Verdiep je eerst eens wat meer in de chemie voordat je zulke dingen gaat zeggen.

Ik vind dat pdfje eventjes niet maar ik zoek even verder.
Link to comment

Luister vriend, je hoeft me niet te vertellen dat ik me dieper in chemie moet verdiepen.

We hebben het over zoutzuur waaruit gasvormig HCl moet verdampen. Die concentratie moet dan groter zijn dan de maximale concentratie waarin een stabiele oplossing is. Dat jij het niet in de winkel kan kopen betekent niet dat het niet bestaat. Let jij eerst maar eens op je spelling.

Het gaat er bij salpeterzuur in gasvormige toestand om dat het mengt met ammoniakgas. Dan zou je in theorie rook kunnen krijgen. Ik heb het idee dat je niet veel van mijn post hebt begrepen, dus hou alsjeblieft op met je te gedragen als een klein kind door op die manier te reageren.

Bovendien heb jij nog geen enkele zinnige post gedaan in het hele topic. Post eerst maar iets dat te maken heeft met scheikunde voordat je mij gaat beschuldigen.

Edited by smitherines
Link to comment

Tja, als ik me het proefje herinner dan was de bedoeling dat er geconcentreerd zoutzuur in een reageerbuis naast geconcentreerd ammoniak werd gehouden. Beide gassen verdampten dan, en die reageerden met elkaar in de lucht tot salmiak. Bij 30% zoutzuur verdampt er geen HCl (g), dus het zal wat geconcentreerder moeten zijn. Misschien moet de concentratie dan rond de 38% tot 40% zijn. Maar om dan zo te reageren zoals fyver vind ik niet passend.

Link to comment

Rustig blijven, mannen...

Om even wat onduidelijkheid de wereld uit te helpen, ik heb 29% zoutzuur, en dat rookt. In het lab gebruik ik 37% en dat rookt ook. Voor zover ik weet bestaat 50% zoutzuur niet, want anders zouden ze het wel verkopen bij Acros/Fischer/Sigma. De hoogste concentratie die ze verkopen is 36,5-38%. Je kunt het ook niet maken, want als je HCl gas maakt, en dit door de 37% verzadigde oplossing laat bubbelen, lost het niet op, maar bubbelt het er gewoon uit. Probeer het maar eens... Bij verhitting zou je misschien 50% kunnen halen, maar ik zou niet graag met een 50% hete zoutzuuroplossing willen werken.

Link to comment

Wat je ook nog kunt proberen is KTM's buisje met membraan oid, en dan een klein deel met +- twee druppels H2SO4 van zeg.. 50-75%, en in het andere deel kaliumchloraat/Suiker mix. Deze mix brandt al een stukje sneller dan KNO3/Suiker, en in 1:1 verhouding produceert het aardig wat rook.

Gewoon buskruit produceert btw ook een flinke wolk rook. Als je daar tien gram van afsteekt heb je eerst een grote whoosh, en vervolgens een rookwolk waar je je echt wel in kunt verbergen. Eventueel kun je zo'n mix ontsteken met chloraat/suiker of gooi je er aluminium doorheen waarna het met Natronloog schijnt te ontsteken.


Als je buisje volledig afgesloten is zou zelfs Negative X nog een optie zijn. Voordeel is dat je hier niet met corrosieve chems zit, nadeel is dat je heel droog moet werken en de buisjes perfect moet afsluiten.

Die twee druppels zwavelzuur zijn btw ook niet meer heel gevaarlijk. Het is zó weinig..


Een ander discussiepunt: hoe snel breekt je buisje? Als de mix namelijk ontstoken wordt maar het glas nog niet kapot is heb je een probleem ivm scherven. Een optie hier is een breekpunt maken door het glas in het midden te verzwakken met een pijpsnijder. Dan breekt hij altijd schoon in twee stukken. (Ook als hij bij de val niet zou breken)

Link to comment

In professionele filmstudio's gebruikt men gewoon meal als men een plotselinge rookwolk nodig heeft. Het idee is dat men een hoopje meal met een ontsteker erin verstopt op de plek waar de rookwolk moet verschijnen, en dat het buisje helemaal niets aan sassen bevat. De rookwolk bestaat voornamelijk uit kaliumcarbonaat en kaliumsulfide, dus het is niet heel schadelijk maar ook niet heel gezond.

Goochelaars gebruiken meestal een flash-achtige substantie voor het verwekken van rookwolken, omdat zo'n rookwolk nog sneller ontstaat en het volume van de sas kleiner kan zijn. Bij goochelaars letten mensen namelijk beter op, dus de effectlading moet beter verstopt zijn. Bovendien is een wolk aluminiumoxide en kaliumchloride arbotechnisch beter te verantwoorden.

Dus, mocht het voor een film zijn, gooi dan een buisje in de richting van een hoopje sas, anders zul je iets creatiefs moeten verzinnen. Ik denk dat KClO3/Suiker/NH4Cl ook wel een goede is, als je een geschikte ontsteking weet te verzinnen.

Link to comment
Een andere stof welke bekend is een goede dichte rook te vormen is ethyleen glycol, aka antivries. Als je antivries destilleerd tot je pure EG hebt dan kun je daarin nog wat ammoniumchloride in suspensie brengen. Als je dit met een druppeltje zuur mengt en aan de andere kant van het ZACHT plastieken buisje vult met een stevig membraan er tussen dan moet je wel een lekker rookbommetje kunnen maken.

Denk qua maat toch zeker wel aan een flinke batterij. Zeker wel de maat van een zoutvaatje of groter.


Is dat niet met propyleenglycol? Ethyleenglycol is wat aan de giftige kant (eigen giftigheid en decompositie tot bijvoorbeeld formaldehyde). Overigens hoe gaat die procedure dan ongeveer, is het hetzelfde idee als paraffine, dmv het te laten condenseren? Edited by Nitroglycerin
Link to comment

Bedankt voor de snelle enthousiate iedeeen.
Flash of een andere sas is inderdaad een goed idee.
Alleen dan is het een 2de hoe het razendsnel aantesteken d.m.v een vloeistof of vaste stof.
Ik ken veel methodes maar deze zijn echter veel te langzaam. Het doel is dat het allemaal gebeurt in een flits :rolleyes:.

grtz :)

Edited by Guest
Link to comment

Witte fosfor, succes gegarandeerd. Niet mengen met oxidatoren zoals kaliumchloraat though.

Je kunt het simpel maken door wat rode fosfor te verhitten in een testbuisje onder zuurstofloze conditie. Dit lijkt vrij lastig maar het is best te doen, nadat je klaar bent kun je het beste een olie eroverheen draperen, dan is het enigzinds resistent. Je moet snel werken.

Zodra de witte fosfor in contact komt met zuurstof zal het ontbranden dus daar heb je je oplossing.

Link to comment
Filmpje van een hoopje KClO3/Suiker, ontstoken met een losse druppel zwavelzuur van om en nabij 60%. Als je goed kijkt zie je aan de rechterkant het druppeltje neerkomen. Nog geen halve seconde en de mix ontsteekt. Dit is een erg grof gemengde mix, alleen om te laten zien hoe simpel het ontsteekt.

Als je hierna meteen buskruit laat volgen is je effect compleet.
Link to comment

Ik bedacht me zojuist dat KNO3 met koolstof in 75:25 verhouding meer rook produceert dan normale meal, sneller brandt en vrijwel alleen onschadelijk kaliumcarbonaat en CO2 produceert. Dit lijkt me daarom eigenlijk nog beter dan meal.

Wat betreft de ontsteking, je zou het buisje in een plasje water kunnen gooien. Als je dan een mengsel van zilvernitraat met magnesium zodanig in het buisje doet dat het onmiddellijk nat wordt als het buisje vocht aanraakt, ontsteekt het buisje als het vochtig wordt. Nadeel is dat er vrij veel opsluiting van de sas is (splintervorming en scherfwerking?), en dat je het geval niet veilig kunt bewaren voor meer dan een paar dagen. Ongeveer 0,2 gram zou ruim voldoende moeten zijn.
Overigens denk ik dat er nog wel meer hypergolische mengsels zijn die geschikt zullen zijn.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...