Jump to content
PyroForum.nl

Titanium Toevoegingen


Duvel

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ja ok dan heb ik ook wel een fel lichtje. Ik heb trouwens net even het Ti gespoeld en het brandt nu veel witter dan voorheen. Meteen een fontijntje gemaakt en stond versteld van ik zal er nog een maken en filmen geef me een paar minuten. De compo was zelfbedacht;

KNO3: 20
S: 12
C: 1
Ti: 15

Deze compo brand best wel snel maar niet zo snel als bijvoorbeeld meal ook moet je een vrij kleine nozzle gebruiken wil je een mooie hoge vlam.

Edit: Zie voor filmpje; foto/film/sier topic

Edited by breezer
Link to comment
  • 1 month later...

Zoals ik al gemeld had hier in dit topic brand mijn titanium meer geel dan wit. Daar heb ik verder geen aandacht aan besteed maar nu kwam ik dit tegen;

Metallic titanium is used to produce bright white sparks. The particle size and shape of the titanium will affect the color and duration of the sparks.

Zou het kunnen dat kleine deeltjes wit branden en grote deeltjes geel want mijn titanium is vrij grof en als ik het ergens in stop zijn het meer krullen dan stukjes. Iemand een idee, zou dat de reden kunnen zijn?

Link to comment

Misschien heeft dit ook te maken met het soort Ti. Zoals sponge titanium.

Wat mij is opgevallen, is dat na het wassen van mijn Ti ik het door mijn R.Candy had gedaan en zichtbare verontreinigingen kon zien. De egale massa was helemaal grijs geworden, normaal is dit geelachtig.

Dus misschien nog beter wassen?

Ook bij commerciele lawinepijlen is het verbrande titanium ook geel. Dus who knows..

Edit: Een vraag: Hoe maken jullie je titanium kleiner? Met koffiemolen is geen optie, ontbrandt al nadat je het voor een tiende van een seconde hebt aangedaan. Afgrijselijke ervaringen mee.. Lood is te zacht met de kogelmolen.
Doen jullie dit door gewoon het met een schaar te knippen?

Edited by Tornadox
Link to comment

Ja klopt. Door het te verhitten en snel af te koelen krijg je kristallijn titanium in plaats van de zachte metallische vorm. Hoe het precies moet ben ik nog niet helemaal uit, maar met de oven op de hoogste stand krijg je het wel heet genoeg lijkt me. Voor het snel afkoelen moet je dan gewoon de pluk krullen uit de oven halen, waarna je breekbare brosse titanium hebt. Je ziet aan de kleur van het spul of het gelukt is, want als het niet meer glimt maar zwart is dan is het gelukt.

Het is trouwens wel meteen een heel stuk vonkgevoeliger, omdat het nu stukken harder is. Fijnmalen kan met keramieken of stalen media. Ik zou liever keramiek gebruiken, vooral als het heel erg fijn moet worden.

Op kleine schaal is het ook kristallijn te maken door een plukje even in een vlam te houden, zodat het net aan gloeit. Zo doe ik het meestal, want ik ben niet echt een grootverbruiker gezien ik het vrijwel alleen voor spolettes gebruik.

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb net titanium binnen gekregen, heeft m'n pa geregeld :)
Eén nadeeltje: het zijn twee platen van 40x40 cm, 1 mm dik.
Heeft iemand een idee hoe ik hier het best poeder van kan maken? ik dacht aan een ballmill, maar gaan mijn loden kogels niet kapot op titanium?
Floriaan

Link to comment

Plaatjes van 1mm dik kun je nooit zo direct in je kogelstoppen stoppen. Daarnaast heeft titanium nogal de neiging om te vonken, dus je kan je afvragen hoe verstandig ballmillen is, zelfs met niet vonkende media. Je zult dit eerst met een schuursteen of schuurpapier moeten schuren, of met een scherp mes/scherpe kant van een beitel tot draaisel snijden.

Maar IMO is het zonde om zulke mooie plaaten te vernaggelen. Ik ken nog wel een paar mensen die ontzettend blij zouden zijn met een stukje van jou plaat als kathodemateriaal in een chloraatcel.

Edited by Leander
Link to comment
  • 6 months later...

Als het goed is wordt titanium gebruikt voor de vonken na de knal van de salute shell, daarom lijkt de knal van zo n shell zo groots als het donker is , maarja dat is dus gezichts bedrog door het titaniun wat er in zit. ik meende 5 % van je flash SAS

Edited by programa
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...