Jump to content
PyroForum.nl

Regels Voor School


Underlord

Recommended Posts

Ik heb even een paar vraagjes over het gebruik en/of de verschaffing van chemicalien op en van school.

Omdat ik van mn ouders thuis geen BP, fontijnmixen etc mag maken, eigenlijk alleen rookbommen, ga ik proberen op school wat te regelen, wat betreft het maken enzo van composities en natuurlijk het testen ervan...

Nou zijn mijn vragen:
- Mag je op school expirimenten doen(school is verzekerd) met vuurwerk? Neem aan van wel, onder toezicht!
- Mag school chemicalien verschaffen aan leerlingen? Dit hebben ze bij mij gedaan maar mijn ouders vertrouwen dit niet, en willen de school attenderen op het feit dat dit is gebeurd. (het gaat hier om KNO3)
- En wie is aansprakelijk als ik mn arm eraf brand, om maar een extreem voorbeeld te noemen?

Ik vraag dit hier om een paar redenen, vooral omdat ik
- mijn ouders nietnog meer argwaan wil geven
-mijn toa toch wel tegen ontslag/waarschuwing wil beschermen mochten er rare vragen van mn ouders komen
-als ik het op school, zou vragen aan een leraar, zouden ze ook argwaan krijgen, en als het niet mag is dit een probleem...

Ik hoop dat ik deze topic onder de goede categorie heb geplaatst, overig, want ik kon verder niet bedenken waar het bij zou moeten staan. Plus dat ik hoop dat dit een 'legaal' topic is, volgens mij is alles volgens de regels, en zo niet - sorry- maar ik moet dit zeker weten! :rolleyes:

P.S. Ik noem geen namen van leraren, begeleiders, scholen en/of de scheikundehulp die deze chemicalien heeft verschaft, ook geen prijzen, ik koop voor niemand ook maar iets in! Dit is dus geen bron!

Link to comment

Gisteren stond bij ons rook in de gang waar de scheikunde/natuurkunde/biologie lokalen aanliggen, bleek het dat 2 jongens vuurwerk deden als profielwerkstuk. Dus het mag blijkbaar wel, ik heb vandaag me scheikunde docent erover gevraagt en die zei dat ik daarvoor bij de TOA moest zijn...

Link to comment

We hebben hier te maken met het grote verschil tussen theorie en praktijk. In theorie mag je bijvooreeld ook geen wapens maken in de middelbare schoolse techniek-lessen, waneer ik van afvalhoudjes een kruis maakte dat maar enigzins leek op een 'zwaard' met pareerstang, werd dit afgepakt. :)

Scheikunde, volgens mij same deal, maar de grens tussen pyro en bepaalde spectaculaire proefjes is inderdaad soms niet altijd helder te trekken. Bij mij op school mocht er heel weinig, een PWS over carbid was nog net toegestaan, maar bij de 'proefjes' was wel constante begeleiding van een TOA nodig. Officieel zal er heel weinig mogen, alles wat uiteindelijk wel mag kun je dus als mazzel en uitzonderlijk zien.

Met mensen als T. is inderdaad best wat te beginnen, en bepaalde leden van dit forum zijn momenteel ook al toegestaan om RDX te maken op school. En op chemixtry las ik van iemand die rockerty deed voor zijn PWS, er is dus best het een en ander mogelijk! :rolleyes:

Link to comment

Ik heb voor school ook eens een werkstuk gemaakt over vuurwerk, dit was voordat ik het verschil wist tussen Bp en flash, lang terug dus. Maar ik mocht toen van mijn scheikunde leraar ook "buskruit" maken, gewoon in het lab. Dit brandde echter voor geen meter maar dat is een ander verhaal...

Ik denk dat er niet echt specifieke regels over zijn, want het is tenslotte ook gewoon scheikunde, dus waar trek je de grens?

-B.

Link to comment

Volgens mijn scheikunde leraar is het toegestaan om zogenaamde pyrotechnische preparaten in beperkte (?) hoeveelheden te maken. Het is echter niet toegestaan deze te gebruiken voor het construeren van vuurwerk. Daar zitten sowieso al drie vage beschrijvingen aan: wat versta je onder pyrotechnisch preparaat, wat is een beperkte hoeveelheid en wanneer is er sprake van het construeren van vuurwerk?
De aansprakelijkheid ligt in ieder geval altijd bij de school als er iets fout gaat met buskruit of een ander educatief explosief. Daarom maakt men op de meeste scholen geen thermieten meer, en krijg je gevaarlijke stoffen als cyanaten, chloraten en permanganaten vrijwel alleen als oplossing te zien.
De rest van het gesprek ging over glasblazen, op zich wel interessant maar niet relevant.

Link to comment

Het verhaal van Miech klopt wel ongeveer. Voor zover ik weet mag ik (Of leerlingen onder begeleiding) een aantal gram van een compositie maken. GEEN explosieven! Maar pyrotechnische mengsels mogen wel.
Hiervan mag idd GEEN device worden gemaakt. Rocketry kan, maar dan moet daar wel een vergunning voor worden aangevraagd.
In ons 3e klas boek staat een hoofdstukje over vuurwerk. Een van de proefjes hierbij is het zelf maken van Meal. Nu is OHA de kwaliteit daarvan om te huilen, aangezien het Greenpowder is. (Maarja, de informatie in middelbare schoolboeken mist wel vaker correctheid) Natuurlijk heeft de TOA wel altijd wat goed MP, maar dat is voor de demo.
Er hebben van de week bij mij nog twee heren een uur met een vijzel zitten spelen. En ik moet toegeven dat het zeer behoorlijk brandde.

Wel is degene die de proef toestaat in eerste instantie verantwoordelijk. Maar dat houd wel in dat je je aan alle regels moet houden. Het is namelijk zo dat, als ik de gemiddelde leerling verplicht een bril op te zetten en niet in de buurt van een vlam te werken, ik dit minimaal 3 keer moet zeggen. Als er nu iets in iemands oog schiet, terwijl ik 3 keer heb gezegt een bril op te doen, kan dat niet meer worden gezien als mijn verantwoordelijkheid.
Maar de gewone lijn is TOA --> Docent --> Directie --> Hoofdbestuur.
Wat inhoud dat tegen de tijd dat het hoofdbestuur voor de rechter komt, IK al lang mijn baan kwijt ben. :rolleyes:

Hopelijk is alles zo iets duidelijker. Damn wat heb ik een hekel aan lange stukken typen.
Gr33tZ

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...