Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumchloraat


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

@ bunhead: Sinds wanneer zouden planten chloor moeten hebben?  


@ Yellow: gewoon verwarmen, als je vaseline is gesmolten is, het automatisch goed gemengt.


I don't know, maar Brainiac zei het, dus niet echt betrouwbaar:
"potassium chlorate komt bijna overal op de wereld voor, het zit in kunstmest" :?
Link to comment

Als mensen nu eens begonnen met echt informatie opzoeken ipv luisteren naar BS programmas als brainiac.
Dat maakte het pyro-leven een stuk veiliger!
In kunstmest zitten nitraten, fosfaten en soms sulfaten om de groei te bevorderen. Chloraat zal het gemiddelde plantje eerder doodmaken als helpen.

Gr33tZ

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hoe wil je in hemelsnaam van natriumchloraat kaliumchloraat maken. Voor zo ver ik weet kan dat niet.
Zeg het als ik het fout heb.
Je kan kaliumchloraat inderdaad maken door een oplossing van kaliumchloride te elektrolyseren maar gebruik als anode en kathode geen ijzer of zoiets, want dan maak je je hele oplossing vies en gaat het niet lukken. Probeer het is met grafiet staafjes uit een potlood.

Ik heb heel je post moeten aanpassen met hoofdletters en leestekens, + nog enkele spellingsfouten. Gebruik aub hoofdletters en leestekens, het is verplicht. Voor verdere info lees de regels. (Prophet)

Link to comment

Kaliumchloraat uit Kaliumchloride gaat lastig worden, omdat Kaliumchloraat zo slecht oplosbaar is => slaat neer => oplossing wordt veel slechter geleidend.

Kaliumchloraat uit natriumchloraat en een (goed oplosbaar) kaliumzout is prima te doen:

Natriumchloraat (opgelost) + Kaliumnitraat (opgelost) ==> Natriumnitraat (opgelost) + Kaliumchloraat (slecht oplosbaar, slaat neer).

Even je oplossing filtreren en spoelen met koud water en je bent klaar.

(p.s. uiteraard komen de zouten in oplossing voor als losse ionen dus klopt het niet precies, maar het gaat om het idee.)

Link to comment

Probeer misschien eerst een beetje chemie te leren en het forum rond te lezen in plaats van direct zo te reageren, zo kom je nogal kewl over en win je niet direct respect, zeggen dat iets onmogelijk is in de chemie is gevaarlijk want zelfs nu kennen de slimste mensen op aarde maar een deel van de chemie die nog moet ontdekt worden.

Link to comment
Ik heb het idee dat niet iedereen hier de theorie achter de praktijk begrijpt.

Dat is een understatement. Er zijn er hier Veel te weinig die de theoretische kennis hebben om te doen wat ze zouden willen.

Als je het forum doorleest zal je zien dat daar veel discussies over zijn.

Maar we zijn hier allemaal om te leren. Dus dank voor de, zeer bruikbare, tip. KCl kost meestal een hoop minder als KNO3.

Gr33tZ
Link to comment

KCl is uit lowsalt te halen. De overige NaCl lost gewoon op, terwijl de KClO3 neerslaat. Je hebt natuurlijk wel een beetje verontreiniging maar daar zijn ook methodes voor. Niet dat die verontreiniging erg is als je knallers maakt of zo, maar als je siervuurwerk maakt zorgt het voor kleurveranderingen. Je kunt KClO3 ook maken van NaCl maar dat is met elektrolyse. Voor mensen die wel wat energie en tijd in deze dingen steken, ga naar http://www.wfvisser.dds.nl/EN

Link to comment

Hmm...volgens mij mess je een beetje met die formules, want nu zie ik het even niet...

Mijn idee om KCl te krijgen:

CaCl2 + K2SO4 ---> 2KCl + CaSO4

OF

CaCl2 + K2CO3 ---> 2KCl + CaCO3

OF

CaCl2 + K2PO3 ---> 2KCl + CaPO3

Ik ga dit misschien binnekort uitproberen, als ik K2 X kan krijgen.

Link to comment

KCl kun je naar mijn weten niet uit Losalt halen, omdat het ongeveer even goed oplosbaar in water is als NaCl. Bij (per)chloraten is dat natuurlijk niet zo. Dus Losalt kun je maar beter niet gebruiken als je een zuivere opbrengst wilt.

Gr, Riccardo.

Link to comment

Hehe, zal ik eens wat leuks vertellen? NaCl lost 3,59*102 en grappig genoeg lost KCl 3,59*102, dus dingen uit losalt halen werkt niet echt. Omdat K en Na niet veel van elkaar verschillen, zal het ook wel in dezelfde dingen oplossen.

Link to comment

Het idee achter het gebruk van lowsalt is niet eerst de KCl scheiden van de NaCl. Je lost de het hele zout op, dus ook de NaCl, en gooit daar een verzadigde oplossing van NaClO3 bij. Het K+ ion van KCl zal aan het ClO3- ion gaan vastzitten en neerslaan. Je kunt je KClO3 zo eruit filteren. Je houd dan dus een oplossing over met Na+ en Cl- ionen.

Je hoefd dus helemaal niks te scheiden. wat je nodig hebt slaat neer, de rest blijft opgelost.

Link to comment
Ik las op Wikipedia:

Het mengsel met poedersuiker of andere gepoederde brandstoffen is explosief

Is dit zeer explosief.. of valt 't allemaal wel mee?

het probleem is eerder als de explosieven ontploffen krijg je een stofwolk
en stofexplosies (van Al, C, meel, poedersuiker) vergroten de ontploffing
in de haven van antwerpen nevelen ze met water om stofexplosies te voorkomen bij het afladen van geïmporteerde kolen (voor cokes)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Volgens het Anarchist cookbook kan je kaliumchloraat krijgen door lowsalt te verwarmen met bleek :

"Potassium chlorate is an extremely volatile explosive compound, and has been used in the past as the main explosive filler in grenades, land
mines, and mortar rounds by such countries as France and Germany. Common household bleach contains a small amount of potassium
chlorate, which can be extracted by the procedure that follows.
First off, you must obtain:
1.A heat source (hot plate, stove, etc.)
2.A hydrometer, or battery hydrometer
3.A large Pyrex, or enameled steel container (to weigh chemicals)
4.Potassium chloride(sold as a salt substitute at health and nutrition stores)
Take one gallon of bleach, place it in the container, and begin heating it. While this solution heats, weigh out 63 grams of potassium chloride and
add this to the bleach being heated. Constantly check the solution being heated with the hydrometer, and boil until you get a reading of 1.3. If
using a battery hydrometer, boil until you read a FULL charge.
Take the solution and allow it to cool in a refrigerator until it is between room temperature and 0øC. Filter out the crystals that have formed and
save them. Boil this solution again and cool as before. Filter and save the crystals.
Take the crystals that have been saved, and mix them with distilled water in the following proportions: 56 grams per 100 milliliters distilled
water. Heat this solution until it boils and allow to cool. Filter the solution and save the crystals that form upon cooling. This process of
purification is called "fractional crystallization". These crystals should be relatively pure potassium chlorate.
Powder these to the consistency of face powder, and heat gently to drive off all moisture.
Now, melt five parts Vaseline with five parts wax. Dissolve this in white gasoline (camp stove gasoline), and pour this liquid on 90 parts
potassium chlorate (the powdered crystals from above) into a plastic bowl. Knead this liquid into the potassium chlorate until intimately mixed.
Allow all gasoline to evaporate."

Edit door Tyneman. Beste Elohir. Je eerste post op dit forum en direct een quote uit de meest onbetrouwbare bron denkbaar. Dit stemt mij droevig :( En dan in je ene zelfgeschreven regel 3 typfouten. Lees de regels en houd u eraan. Think before you act. Gr33tZ

Link to comment

@ Elohir
Over het algemeen worden dingen uit anarchist cookbook's niet zo heel erg op prijs gesteld (lees:ondervonden als waardeloos)...

Zij die het eindexamen scheikunde 2006 hebben gemaakt (waaronder ikzelf) is het ongetwijfeld opgevallen, er staat een volledige beschrijving in voor de vorming van KClO3, kompleet met verwarmen, grafiek en het testen op onzuiverheden. Zelf ben ik van plan om dit ook echt te gaan maken, ik moet alleen wachten tot 2 juni (verjaardag), dan krijg ik de benodigdheden.

Opgave (het is pagina 6-7)

Antwoorden pagina 1
Antwoorden pagina 2
Antwoorden pagina 3

@ Elohir hieronder
I'm lost, waar wordt het gebruikt op de frontpage?

Link to comment

@Moloch
Waarom als jullie het anarchistcook boek niet op prijsstellen, gebruiken jullie het wel voor op de frontpage?
Maar ja, ik was het toch niet van plan uit te proberen er zitten veel te veel risico's aan vast.

Link to comment

In het A-boek staan soms wel dingen die bruikbaar zijn, het probleem is alleen dat ze hier niet bepaald veel rekening houden met veiligheid.

Zoals in het examen beschreven staat kun je idd kaliumchloraat maken. Het roeren is nodig omdat het gevormde en neergeslagen kaliumchloraat anders aan de elektroden gaat gaat zitten en de cel steeds minder hard ''werkt''. KClO3 lost niet erg goed op zoals ook in de grafiek te zien is. Daarom kun je beter eerst natriumchloraat maken, dat goed oplosbaar is, en daarna een oplossing met een kalium-ion erbij gieten. Bijvoorbeeld oplossing van KCL. Zo heb je het grootste rendement van je cel.

Dat de oplosbaarheid van chloraten en nitraten het zelfde is klopt volgens mij bij lange na niet. KNO3 is veeeel beter op te lossen dan KClO3
KNO3 bij 25C-> ongeveer 36 g/100ml
KClO3 bij 25C-> ongeveer 8 g/100ml

Link to comment

Ohjah, dat had ik ook gezien en toen dacht ik ook al dat het niet klopte, bedankt voor het zeggen! Er klopt idd geen hout van! Maar voor het examen was het nodis, zodat je de overgeblenen KCL kon later neerslaan met zilvernitraat.

Link to comment
  • 1 month later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...